Siły zbrojne
ORP Arctowski wrócił do służby po remoncie
W środę okręt hydrograficzny ORP Arctowski (266) opuścił PGZ Stocznię Wojenną po zakończonym remoncie i częściowej modernizacji.
Jak podała PGZ Stocznia Wojenna, na okręcie dokonano szeregu modyfikacji, szczególnie w zakresie działów nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego oraz wyposażenia hydrograficznego. Otrzymał on nowe m. in. pulpity Centralnego Systemu Sterowania wraz z monitoringiem siłowni, pulpity na Głównym Stanowisku Dowodzenia, agregaty prądotwórcze, sprężarki, silnik steru strumieniowego, systemy grzewcze, klimatyzacji, wentylacji i filtrowentylacji oraz blok utylizacji ścieków. Wymieniono na nowe niektóre urządzenia pokładowe w tym kabestan, wciągarkę kotwiczno-cumowniczą, bramownice wychylne, bramownicę LARS na rufie, wciągarkę oceanograficzną, żuraw do obsługi części rufowej okrętu. Wymieniono też całe okablowanie okrętu oraz odnowiono pomieszczenia załogi.
Czytaj też
- Zakres wykonanych prac był wyjątkowo rozległy, ale dzięki niemu jednostka zyskała wiele nowych możliwości i mimo swoich lat będzie mogła jeszcze przez długie lata bardzo efektywnie wypełniać swoje zadania na rzecz naszej Marynarki Wojennej. Można powiedzieć, że zmodernizowaliśmy go od dziobu, aż po rufę - powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. -To drugi - po ORP Kościuszko - w ostatnich dniach okręt, który z dumą przekazujemy jego właścicielowi – dodał prezes.
ORP Arctowski został zaprojektowany pod numerem projektu 874 w Biurze Projektowo-Konstrukcyjno-Technologicznym Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku. Generalnym projektantem okrętu był Roman Buńka. W tej stoczni zbudowano dwa okręty tego typu ORP Heweliusz (265) i ORP Arctowski (266). Stępkę pod Arctowskiego położono 5 czerwca 1981 roku, wodowano go 20 listopada 1981 roku, a uroczyste pierwsze podniesienie bandery, na obu hydrografach, miało miejsce 27 listopada 1982 roku. Zostały wcielone do Oddziału Zabezpieczenia Hydrograficznego MW w Gdyni, przeformowanego w 1987 roku na Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego. W tym dywizjonie służą po dziś dzień.
Okręt hydrograficzny projektu 874 przeznaczony jest do zabezpieczenia nawigacyjno-hydrograficznego działań Marynarki Wojennej oraz do prac na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i oraz przemysłu.
Zakończony remont to tylko część prac realizowanych obecnie przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej RP. Obecnie w PGZ SW trwają również prace na innych jednostkach pływających, w tym na trałowcu bazowym ORP Śniardwy i stacji demagnetyzacyjnej SD-11.
vivek
Nofka sztuka Jeszcze tylko wróbel na dziobie
Gryfin
Teraz lepszy jak nowy 👍