Reklama

Siły zbrojne

Opóźnione dostawy nowych pojazdów dla U.S. Army

JLTV
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

Dostawy wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV od firmy AM General dla U.S. Army opóźnią się o pół roku. Głównym powodem takiego stanu rzeczy ma być problem z uruchomieniem linii produkcyjnej.

Firma AM General otrzymała latem 2023 roku kontrakt o wartości ok. 10,8 mld USD na dostawę 20 682 wozów rodziny JLTV oraz 9 833 dedykowanych jednoosiowych przyczep dla U.S. Army. Produkcja ich miała rozpocząć się w sierpniu tego roku, jednak jak informują anglojęzyczne media (np. Defense News), opóźni się to o przynajmniej sześć miesięcy. Tym samym przełożony zostanie termin dostarczenia do U.S. Army pierwszych pojazdów. Powodem ma być m.in. problem z otworzeniem linii produkcyjnej, co jest konsekwencją decyzji o zmianie producenta. Na to zaś składa się wiele czynników wynikających z praw do własności intelektualnej czy problemami w kontakcie z poddostawcami. Obok tego AM General miał napotkać na trudności podczas pozyskiwania specjalistycznego wyposażenia dla fabryki, niezbędnego to produkcji JLTV oraz spełnienia wymogów jakościowych armii amerykańskiej, jeżeli chodzi o poszczególne podzespoły.

Reklama

Co ciekawe, na część z tych problemów wskazywał pierwszy producent JLTV, czyli firma Oshkosh Defense w swoim proteście wystosowanym do Amerykańskiego Biura Odpowiedzialności Rządu (GAO). Cała sprawa ma jednak przynieść też korzyści dla U.S. Army, wynikające z możliwości wdrożenia większej liczby poprawek do JLTV produkowanych przez AM General. Wersja A2 ma charakteryzować się mniejszym spalaniem, większą odpornością elementów na korozję, zmniejszoną głośnością podczas działania oraz większą niezawodnością. Czy opóźnienia zakończą się na sześciu miesiącach? Czas pokaże.

Czytaj też

Pojazdy rodziny JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) firma Oshkosh Defense opracowała na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV, które stanowią podstawowy model pojazdów tego rodzaju w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia „floty” tych wozów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. Pojazd ten może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/7,62/12,7 mm, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm.

Słoweńskie JLTV z pierwszej dostawy w 2023 roku.
Słoweńskie JLTV z pierwszej dostawy w 2023 roku.
Autor. Ministerstwo Obrony Słowenii
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. szczebelek

    Zmiana producenta, budowanie łańcucha dostaw oraz linii produkcyjnych nawet w USA może mieć opóźnienia natomiast u nas oczekiwania, że zrobimy to lepiej i prędzej niż w USA 🤣🤣🤣

  2. Jan z Krakowa

    Autor słusznie zauważył,że będą także bezzałogowe systemy wieżowe z armatą aut. Rzeczywiście strzelec w HMMWV był w newralgicznym miejscu w czasie wymiany ognia i czesto wtedy musiał opuścić pojazd i zajmować lepszą pozycję w terenie no ale już bez uzbrojenia wieży. Nie upieram się przy tym stwierdzeniu, ale tak bywało. W końcu nie jest to wóz bojowy tylko JLTV o innym przeznaczeniu. Sam widok tej maszyny robi wrzażenie, a także skala dostaw czyli produkcji. I jeszcze wszyscy w USA na tym zarobią. Nie jak w na wschodzie, gdzie jest albo-albo, czyli prod. dla wojska jest kosztem poziomu życia obywatela.To jest ten rozmach gospodarki amerykańskiej. A jeszcze prezydent republikanin, na co są duże szanse, ją wzmocni. Europa leży i kwiczy ("Europa" - ?), ale za to walczy z glob. ociepleniem, podobno antropogenicznym. Co potwierdzają współcześni "łysenkowcy" nauk o klimacie.

  3. WSK74PL

    Zmiana producenta, to dość radykalne posunięcie. Ciekawy byłby test JLTV i Tatra - WARAN pod kątem możliwości terenowych, ekonomi eksploatacji i odporności na wybuchy i istrzał.