Reklama

Od wtorku Sokół do zwiedzania [FOTO]

ORP Sokół już z niecierpliwością czeka na pierwszych zwiedzających.
ORP Sokół już z niecierpliwością czeka na pierwszych zwiedzających.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

We wtorek 25 marca okręt-muzeum ORP Sokół zostanie udostępniony do zwiedzania w gdyńskim Muzeum Marynarki Wojennej. Ustawiony na ekspozycji plenerowej przy Bulwarze Nadmorskim będzie nie lada atrakcją dla turystów i miłośników praw wojenno-morskich.

Oficjalna uroczystość otwarcia okrętu podwodnego do zwiedzania nastąpi już w poniedziałek. Chętni do zwiedzenia mogą rezerwować bilety już na wtorek i dni kolejne. Okręt został specjalnie przygotowany do zwiedzania. Na dziobie i rufie wypalono otwory komunikacyjne służce do wejścia i wyjścia z okrętu. Na rufie usunięto jeden z silników wysokoprężnych w celu ułatwienia poprowadzenia ścieżki do zwiedzania. Pomimo to, a przede wszystkim ze względu na niewielkie gabaryty okrętu jego wnętrze jest bardzo ciasne. Ruch zwiedzających będzie odbywał się tylko w jednym kierunku. Dla zachowania zasad bezpieczeństwa bilety będą sprzedawane na określoną godzinę i dla określonej liczby osób, które jednocześnie będą mogły zwiedzać wnętrze okrętu.

Reklama

Okręt będzie można dokładnie obejrzeć również z zewnątrz. Jest on doskonale widoczny dla spacerowiczów od strony Bulwaru Nadmorskiego, jak i dla zwiedzających od strony ekspozycji plenerowej Muzeum MW. Dodatkowo zwiedzający będą mogli zejść na dół na dno niecki, w której okręt stoi. Dzięki temu będzie można dokładnie przyjrzeć się podwodnej części kadłuba, śrubie napędowej, sterom kierunku i zanurzenia oraz zobaczyć makietę właśnie wystrzeliwanej z wyrzutni torpedy.

    W środku praktycznie cały okręt jest udostępniany do przejścia lub do zajrzenia do poszczególnych pomieszczeń. Kilka specjalnie ustawionych manekinów marynarzy będzie pokazywało ich w czasie służby i wypoczynku.

    Dzięki uprzejmości Dyrekcji Muzeum MW w Gdyni Redakcja Defence24.pl miała okazję obejrzeć okręt podwodny ORP Sokół na kilka dni przed jego otwarciem. Mamy nadzieję, iż poniższych kilkanaście zdjęć, wykonanych jeszcze w czasie ostatnich prac przygotowawczych, zachęcą wszystkich zainteresowanych do szybkiego pojawienia się w Gdyni.

    Osiem dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm.
    Osiem dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Torpeda w wyrzutni.
    Torpeda w wyrzutni.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Dwie górne wyrzutnie torpedowe w płaszczyźnie symetrii okrętu.
    Dwie górne wyrzutnie torpedowe w płaszczyźnie symetrii okrętu.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Dla zachowania chwilowej prywatności "gorące" koje zasłonami oddzielane były od korytarza.
    Dla zachowania chwilowej prywatności "gorące" koje zasłonami oddzielane były od korytarza.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Rufowa część messy, służącej również jako miejsce do spania.
    Rufowa część messy, służącej również jako miejsce do spania.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Dziobowa część messy.
    Dziobowa część messy.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Kambuz okrętowy.
    Kambuz okrętowy.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Umywalnia okrętowa z prysznicem.
    Umywalnia okrętowa z prysznicem.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Centrala bojowa.
    Centrala bojowa.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Centrala bojowa.
    Centrala bojowa.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Centrala bojowa.
    Centrala bojowa.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Peryskop.
    Peryskop.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Właz i zejściówka z kiosku do centrali bojowej.
    Właz i zejściówka z kiosku do centrali bojowej.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Kabina dowódcy okrętu.
    Kabina dowódcy okrętu.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Kabina hydro.
    Kabina hydro.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Specjalnie wyeksponowana dla zwiedzających bateria akumulatorowa.
    Specjalnie wyeksponowana dla zwiedzających bateria akumulatorowa.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Rufowa część pomieszczenia elektryków.
    Rufowa część pomieszczenia elektryków.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Dziobowa część pomieszczenia elektryków.
    Dziobowa część pomieszczenia elektryków.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Siłownia z prawoburtowym silnikiem wysokoprężnym i generatorem.
    Siłownia z prawoburtowym silnikiem wysokoprężnym i generatorem.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Siłownia z silnikiem wysokoprężnym i generatorem na prawej burcie. Lewoburtowy zespół napędowy został z okrętu usunięty.
    Siłownia z silnikiem wysokoprężnym i generatorem na prawej burcie. Lewoburtowy zespół napędowy został z okrętu usunięty.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Silnik elektryczny z odpoczywającym mechanikiem.
    Silnik elektryczny z odpoczywającym mechanikiem.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    ORP Sokół w widoku od Bulwaru Nadmorskiego.
    ORP Sokół w widoku od Bulwaru Nadmorskiego.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    ORP Sokół w widoku od ekspozycji plenerowej Muzeum MW.
    ORP Sokół w widoku od ekspozycji plenerowej Muzeum MW.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Widok ORP Sokół z poziomu dna niecki w której stoi.
    Widok ORP Sokół z poziomu dna niecki w której stoi.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Makieta głowicy torpedy w chwili odpalania z lewoburtowej wyrzutni.
    Makieta głowicy torpedy w chwili odpalania z lewoburtowej wyrzutni.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Dziobowy stabilizator.
    Dziobowy stabilizator.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Śruba napędowa i stery okrętowe.
    Śruba napędowa i stery okrętowe.
    Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
    Reklama
    WIDEO: SKY SHIELD dla Ukrainy, polski EMBRAER i odwilż Trumpa - Defence24Week 114
    Reklama

    Komentarze (2)

    1. Monkey

      Fajnie, ale mam nadzieję, że przyszłość polskiej broni podwodnej nie zakończy się na zwiedzaniu obiektów muzealnych😱

    2. Roshedo

      Trochę szkoda tych Kobbenow że je wycofano. Zawsze miały większy potencjał bojowy niż ORP Orzeł który jest najbardziej " bezzębnym " i kalekim okrętem klasy Kilo na świecie ( no może poza rumuńskim Delfinulem- który jest już totalnym wrakiem) . To ja już wolałbym utrzymane w służbie 3 Kobbeny niż 1 rozpadającego się Orła bez dostępu do rosyjskiego serwisu.

    Reklama