- Wiadomości
Nowe motorówki na święto 3. Flotylli Okrętów
W czasie obchodów 44 rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego w porcie wojennym Gdynia Oksywie odbyło się uroczyste podniesienie bander na trzech nowych jednostkach pomocniczych - motorówkach hydrograficznych: MH 2, MH 3 i MH 4 typu Wildcat 40.
Święto 3. Flotylli Okrętów rozpoczęło się o godzinie 08:00 podniesieniem wielkiej gali banderowej na okrętach zacumowanych w Porcie Wojennym Oksywie. Całą uroczystość zakończyła defilada pododdziałów w asyście honorowej: Orkiestry i Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej.
Marynarka Wojenna otrzymała w sumie cztery motorówki hydrograficzne. Zostały dostarczone przez firmę KABE z Mikołowa - reprezentującą stocznię Safeheaven Marine Ltd. z Irlandii. Teraz wszystkie te jednostki pływające wchodzą w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW.
Wildcat 40 to wykonane z laminatu wzmocnionego włóknem szklanym katamarany: o wyporności 15 t, długości 12,9 m, szerokości 4,8 m i zanurzeniu (przy całej załodze i pełnym wyposażeniu) 1,3 m. Na pokładzie jest miejsce dla czteroosobowej załogi oraz dla maksymalnie 8 pasażerów.
Dzięki bogatemu wyposażeniu hydrograficznemu (echosonda jednowiązkowa - Simrad EA 400, echosonda wielowiązkowa – Kongsberg Maritime EM 2040, sonar holowany dwuczęstotliwościowy – EdgeTech 4125, sonar dookólny – Kongsberg MS1000, miernik prędkości dźwięku w wodzie – SVP Plus, magnetometr holowany – Marine Magnetics SeaSpy2) motorówki będą teraz mogły służyć do jeszcze lepszego rozpoznania dna morskiego – szczególnie na akwenach płytkich.
Co więcej w sytuacjach zagrożenia i do dokładnego rozpoznania wykrytych obiektów załoga może użyć pojazdu podwodnego ROV – VideoRay Pro4. Wbrew pozorom może to zostać bardzo szybko wykorzystane o czym świadczą próbne pomiary na terenie portu Gdynia. Na dnie tego z pozoru bezpiecznego i sprawdzonego akwenu już odszukano nieznane, zatopione, duże odbojnice od statków handlowych. Nieoficjalnie, najbardziej z wprowadzonych motorówek cieszą się archeolodzy podwodni.
Na rufie zamontowano sterowany elektrohydraulicznie, teleskopowy żurawik, który pozwala podnosić ładunek o wadze 500 kg na wysokość 4 m powyżej linii wody (przy długości ramienia 1 m) i 250 kg (przy ramieniu wydłużonym do 3 m).
Rufa motorówek to bardzo ergonomicznie zaplanowany pokład zadaniowy. Otwierane barierki rufowe pozwalają na holowanie za katamaranem różnego rodzaju urządzeń i robotów. Bębny z kablolinami do tych systemów są przymocowane do pokładu i na burcie nadbudówki.
Antena echosondy wielowiązkowej nie jest zamontowana na stałe pod kadłubem, ale jest opuszczana przez specjalnie opracowany do tego system prowadnic i studzienkę. Chroni to nie tylko sam sonar, ale również zmniejsza opór kadłuba podczas ruchu, co przy tak niewielkiej jednostce od razu zwiększa prędkość (maksymalnie do 27 w).
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS