Reklama
  • Wiadomości

Nowe motorówki na święto 3. Flotylli Okrętów

W czasie obchodów 44 rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego w porcie wojennym Gdynia Oksywie odbyło się uroczyste podniesienie bander na trzech nowych jednostkach pomocniczych - motorówkach hydrograficznych: MH 2, MH 3 i MH 4 typu Wildcat 40.

  • Pierwsze podniesienie bandery na trzech motorówkach hydrograficznych MH 1, MH 2 i MH 3 – fot. M.Dura
    Pierwsze podniesienie bandery na trzech motorówkach hydrograficznych MH 1, MH 2 i MH 3 – fot. M.Dura
  • Pomieszczenie wypoczynku i kuchenka dla załogi na MH 3 – fot. M.Dura
    Pomieszczenie wypoczynku i kuchenka dla załogi na MH 3 – fot. M.Dura
  • Lewoburtowa kabina załogi na MH 3 – fot. M.Dura
    Lewoburtowa kabina załogi na MH 3 – fot. M.Dura
  • Stanowisko sternika motorówki hydrograficznej MH 3 – fot. M.Dura
    Stanowisko sternika motorówki hydrograficznej MH 3 – fot. M.Dura
  • Pokład zadaniowy motorówki hydrograficznej MH 2. Z lewej strony widoczny złożony żurawik – fot. M.Dura
    Pokład zadaniowy motorówki hydrograficznej MH 2. Z lewej strony widoczny złożony żurawik – fot. M.Dura
  • Teleskopowy żurawik pozwala podnosić ładunek o wadze 250 kg na wysokość 4 m powyżej linii wody przy ramieniu wydłużonym do 3 m – fot. M.Dura
    Teleskopowy żurawik pozwala podnosić ładunek o wadze 250 kg na wysokość 4 m powyżej linii wody przy ramieniu wydłużonym do 3 m – fot. M.Dura
  • Antena echosondy wielowiązkowej po podniesieniu nad pokład jest bardzo łatwo dostępna – fot. M.Dura
    Antena echosondy wielowiązkowej po podniesieniu nad pokład jest bardzo łatwo dostępna – fot. M.Dura
  • Prowadnica dla opuszczanej anteny echosondy wielowiązkowej – fot. M.Dura
    Prowadnica dla opuszczanej anteny echosondy wielowiązkowej – fot. M.Dura
  • Motorówki hydrograficzne MH to katamarany – fot. M.Dura
    Motorówki hydrograficzne MH to katamarany – fot. M.Dura
  • Defilada z okazji 44 rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów– fot. M.Dura
    Defilada z okazji 44 rocznicy utworzenia 3. Flotylli Okrętów– fot. M.Dura

Święto 3. Flotylli Okrętów rozpoczęło się o godzinie 08:00 podniesieniem wielkiej gali banderowej na okrętach zacumowanych w Porcie Wojennym Oksywie. Całą uroczystość zakończyła defilada pododdziałów w asyście honorowej: Orkiestry i Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej.

Marynarka Wojenna otrzymała w sumie cztery motorówki hydrograficzne. Zostały dostarczone przez firmę KABE z Mikołowa - reprezentującą stocznię Safeheaven Marine Ltd. z Irlandii. Teraz wszystkie te jednostki pływające wchodzą w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW.

MH MW
Motorówki hydrograficzne MH to katamarany – fot. M.Dura

Wildcat 40 to wykonane z laminatu wzmocnionego włóknem szklanym katamarany: o wyporności 15 t, długości 12,9 m, szerokości 4,8 m i zanurzeniu (przy całej załodze i pełnym wyposażeniu) 1,3 m. Na pokładzie jest miejsce dla czteroosobowej załogi oraz dla maksymalnie 8 pasażerów.

MH MW
Stanowisko operatorów systemów hydrograficznych na MH 3 – fot. M.Dura

Dzięki bogatemu wyposażeniu hydrograficznemu (echosonda jednowiązkowa - Simrad EA 400, echosonda wielowiązkowa – Kongsberg Maritime EM 2040, sonar holowany dwuczęstotliwościowy – EdgeTech 4125, sonar dookólny – Kongsberg MS1000, miernik prędkości dźwięku w wodzie – SVP Plus, magnetometr holowany – Marine Magnetics SeaSpy2) motorówki będą teraz mogły służyć do jeszcze lepszego rozpoznania dna morskiego – szczególnie na akwenach płytkich.

MH MW
Stanowisko sternika motorówki hydrograficznej MH 3 – fot. M.Dura

Co więcej w sytuacjach zagrożenia i do dokładnego rozpoznania wykrytych obiektów załoga może użyć pojazdu podwodnego ROV – VideoRay Pro4. Wbrew pozorom może to zostać bardzo szybko wykorzystane o czym świadczą próbne pomiary na terenie portu Gdynia. Na dnie tego z pozoru bezpiecznego i sprawdzonego akwenu już odszukano nieznane, zatopione, duże odbojnice od statków handlowych. Nieoficjalnie, najbardziej z wprowadzonych motorówek cieszą się archeolodzy podwodni.

MH MW
Teleskopowy żurawik pozwala podnosić ładunek o wadze 250 kg na wysokość 4 m powyżej linii wody przy ramieniu wydłużonym do 3 m – fot. M.Dura

Na rufie zamontowano sterowany elektrohydraulicznie, teleskopowy żurawik, który pozwala podnosić ładunek o wadze 500 kg na wysokość 4 m powyżej linii wody (przy długości ramienia 1 m) i 250 kg (przy ramieniu wydłużonym do 3 m).

MH MW
Pokład zadaniowy motorówki hydrograficznej MH 2. Z lewej strony widoczny złożony żurawik – fot. M.Dura

Rufa motorówek to bardzo ergonomicznie zaplanowany pokład zadaniowy. Otwierane barierki rufowe pozwalają na holowanie za katamaranem różnego rodzaju urządzeń i robotów. Bębny z kablolinami do tych systemów są przymocowane do pokładu i na burcie nadbudówki.

MH MW
Prowadnica dla opuszczanej anteny echosondy wielowiązkowej – fot. M.Dura

Antena echosondy wielowiązkowej nie jest zamontowana na stałe pod kadłubem, ale jest opuszczana przez specjalnie opracowany do tego system prowadnic i studzienkę. Chroni to nie tylko sam sonar, ale również zmniejsza opór kadłuba podczas ruchu, co przy tak niewielkiej jednostce od razu zwiększa prędkość (maksymalnie do 27 w).

MH MW
Antena echosondy wielowiązkowej po podniesieniu nad pokład jest bardzo łatwo dostępna – fot. M.Dura

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama