Reklama
  • Wiadomości

Najnowsza wersja Super Horneta zamiast pokładowych F-35? "Rozwiązanie pomostowe"

Koncern Boeing zaprezentował F-18E/F Super Hornet Block III, nowy wariant samolotu oparty na projekcie Advanced Super Hornet. Ma on w założeniu stanowić rozwiązanie pomostowe dla US Navy ze względu na opóźnienia F-35C Lightning II, a w przyszłości może uzupełniać go w zadaniach bojowych. Można powiedzieć, że prezentacja Super Horneta Block III to odpowiedź na pytania prezydenta Donalda Trumpa, który sugerował zastąpienie F-35C samolotem produkcji Boeinga. 

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Zważywszy na ogromne koszty i przekroczenie ich przez Lockheed Martin (producenta F-35), poprosiłem Boeing o wycenę porównywalnego F-18 Super Hornet – napisał Trump na swoim Twitterze w grudniu 2016 roku, przed spotkaniem z przedstawicielami koncernu Boeing. Wówczas spekulowano na temat możliwości częściowego zastąpienia F-35C lub utworzenia „zdolności pomostowej” poprzez zakup dalszych Super Hornetów. Na przykład w wersji Advanced Super Hornet o zmniejszonej sygnaturze radarowej, uzyskanej dzięki przenoszeniu uzbrojenia w zasobniku w technologii stealth.

Czytaj też: Super Hornety zamiast F-35? Decyzja w rękach Trumpa

Ze względu na opóźnienia w dostawach samolotów F-35C Lightning II dla US Navy, a także w celu zapewnienia zdolności bojowych lotnictwa amerykańskiej marynarki wojennej co najmniej do końca następnej dekady, Boeing opracował nową wersję samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet, oznaczoną jako Block III.

Podczas wystawy Sea-Air-Space 2017 stowarzyszenia The Navy League koncern Boeing Company zaprezentował najnowszy wariant myśliwca wielozadaniowego F/A-18E/F Super Hornet, oznaczony jako Block III. Jest to modyfikacja projektu Advanced Super Hornet (ASH) w której mniejszy nacisk położono na technologie stealth koncentrując się na możliwościach wykrywania i zwalczania różnego rodzaju celów i sieciocentryczności. Super Hornet Block III jest oferowany US Navy jako uzupełnienie lub tymczasowa alternatywa dla produkowanego przez Lockheed Martin, myśliwca 5. generacji F-35C Lightning II.

Czytaj też: F/A-18 Super Hornet z systemem wykrywania w podczerwieni

Nowy Super Hornet Block III ma być zdolny do odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji taktycznych oraz odbierania koordynat celu od samolotów F-35, EA-18G Growler i E-2D Hawkeye w czasie rzeczywistym i w sposób obniżający ryzyko wykrycia. W zakresie środków wykrywania i identyfikcji celów ma być wyposażony w zmodernizowany radar AN/APG-79 z anteną AESA i układ samoobrony AN/ALQ-214. Pod kadłubem przewidziano podwieszanie zasobnika IRST (InfraRed Search and Track) typu AN/ASG-34. Umożliwia on nie tylko optoelektroniczne (a więc pasywne i niewykrywalne) wykrywanie i identyfikację celów, ale również naprowadzanie na nie pocisków kierowanych powietrze-powietrze.

Czytaj też: Radar AESA dla myśliwców F/A-18 Hornet

W kabinie zamiast obecnie stosowanych wyświetlaczy wielofunkcyjnych w samolocie Block III znajdzie się pojedynczy, panoramiczny ekran dotykowy o szerokości niemal pół metra (254 mm x 483 mm).

Osiągi samolotu Super Hornet, takie jak zasięg czy okresy międzyremontowe, również mają ulec poprawie. Dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych na górnej powierzchni kadłuba możliwe jest zwiększenie zasięgu o około 220 km czyli o 20 do 30 minut lotu. Natomiast resursy zwiększą się z 6 do 9 tys. godzin. Pierwsze samoloty F-18E/F Super Hornet Block III mogłyby trafić do eskadr lotnictwa US Navy na początku lat 2020. Otwartą kwestią pozostaje to, czy nowa administracja zdecyduje się na ich pozyskanie. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama