Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2018: Wielozadaniowy pojazd terenowy Falcata

Wrocławski Germaz na MSPO zaprezentował wielozadaniowy pojazd terenowy Falcata wraz z przyczepką, produkowany przez hiszpańską firmę Einsa Ground Support Equipment. Jest to propozycja dla MON związana z procedurą pozyskania pojazdów wysokiej mobilności i przyczep specjalnych przeznaczonych dla Wojsk Aeromobilnych.

FOT. MARTA RACHWALSKA/DEFENCE24.PL
FOT. MARTA RACHWALSKA/DEFENCE24.PL

Dostawa 55 takich pojazdów wraz ze 105 przyczep ma się odbyć w latach 2019-2022. Oprócz samych pojazdów i przyczep dostarczone maja być też pakiety eksploatacyjne, dokumentacja techniczna i przeprowadzone szkolenia dla przyszłych kierowców i personelu technicznego. Opcja związana z zamówieniem obejmuje dostawę kolejnych 25 pojazdów i 55 przyczep.

Pokazany wielozadaniowy pojazd terenowy w układzie 4x4 Falcata został zaprojektowany by sprostać wymaganiom wojsk aeromobilnych zwłaszcza w zakresie wsparcia logistycznego i transportu. Oczywiście można na nim zamontować dedykowane systemy walki jak lekkie wyrzutnie ppk czy przeciwlotnicze lub stanowiska dla km i wkm/granatnika autoamatycznego. Jest on już eksploatowany przez armie Hiszpanii i Portugalii.

Napędza go wysokoprężny, czterocylindrowy silnik Forda typu DT224 chłodzony cieczą o pojemności 2198 cm3 i mocy maksymalnej 122 KM przy 3500 obr/min. (spełniający normę emisji spalin Euro 5).  Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm przy 2000 obr/min. Silnik współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią lub opcjonalnie automatyczną.

Pojazd ma napędzane wszystkie koła z pełną blokadą tylnego, środkowego i przedniego dyferencjału ze stanowiska kierowcy. Rozstaw kół przednich i tylnych wynosi 1500 mm. Samochód osiąga prędkość maksymalną ponad 120 km/h, ma kąt natarcia powyżej 650 i zejścia ponad 600. Maksymalny kąt najazdu wynosi 450 a wóz zachowuje zdolność jazdy przy pochyleniu bocznym do 300.

Samochód ma  długość 3600 mm, szerokość 1980 mm i prześwit 360 mm. Masa całkowita wynosi 2000 kg, a ładowność 1200 kg. Głębokość brodzenia to ponad 600 mm. Zastosowano w nim 16” obręcze kół z oponami o rozmiarze 235/75 R16 (opcjonalnie 255/100 R16).  

Pojazd może być transportowany drogą powietrzna przez ciężkie samoloty transportowe, średnie jak C-130 Hercules, czy lekkie jak CN-235 lub C-295M. Może też być desantowany z wykorzystaniem standardowej palety o długości 12 stóp i holować przyczepki lub np. działa o masie do 3000 kg.  

Zwiększającym komfort i bezpieczeństwo użytkowania rozwiązaniami jest regulowana kolumna kierownicy i zdejmowana kierownica oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Jako opcja istnieje  możliwość zainstalowania w nim silnika o mocy 150 KM, wyciągarki o sile uciągu do 4300 kg, plandeki kabiny i tylnej platformy ładunkowej, świateł maskujących, kontroli trakcji czy zestawu pneumatycznego poziomowania tylnego zawieszenia.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Pojazd współpracuje z przyczepą transportową zdolną do przewożenia ładunku o masie do 1000 kg przy masie własnej ok. 540 kg, którą również można desantować z samolotów. Ma ona platformę o długości 1500 mm wykonaną z płyty aluminiowej, układ hydrauliczny do jej składania i podnoszenia ładunku za pomocą pilota zdalnego sterowania. Na platformie zainstalowano 12 uchwytów do mocowania. Sama przyczepa ma 1050 mm wysokości, 3100 mm długości i 1780 mm szerokości. Wyposażono ja w uchwyt holowniczy i hak holowniczy w tylnej części, by ewentualnie podczepić kolejną przyczepę (zgodnie z STANAG 4101). Zawieszenie jest resorowe, układ hamulcowy postojowy, a opony o rozmiarze 235/85 R16.

Germaz jest w stanie montować pojazd i przyczepkę w kraju, wspierać jego dalszą eksploatację w armii oraz zapewnić wymagany system szkoleń dla wybranej grupy żołnierzy.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama