Reklama

Transporter opancerzony Bóbr z napędem 4x4 miał swoją premierę na MSPO 2013. Powstał w wyniku programu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jest to pojazd rozpatrywany jako następca kołowych transporterów BRDM-2. Obecne opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 (według STANAG 4569). Dopuszczalna masa pojazdu wynosi 10 t. Silnik diesla Cummins 6ISBe285 o mocy maksymalnej 285 KM pozwala na jazdę w warunkach szosowych z maksymalną prędkością 120 km/h i jazdę tylko na zbiorniku paliwa do 1000 km. Jest to pojazd pływający z pędnikami umieszczonymi pod tylną częścią kadłuba.

Transporter Bóbr – fot. Defence24.pl/D.Sadza

Większy od Bobra pojazd Hipopotam (z napędem 8z8) to ciężki, kołowy, pływający transporter opancerzony. Opancerzenie (w tym wykonane z kompozytów) pozwala na uzyskanie nawet stopnia ochrony balistycznej 4 (według STANAG 4569). Zastosowano również specjalnej konstrukcji dno zabezpieczające załogę przed wybuchami min. Silnik TCD 2015 V08 DEUTZ o mocy 653 KM pozwala przy o wadze transportera do 26 ton na poruszanie się z maksymalną prędkością 110 km/h.

hipopotam
Transporter Hipopotam – fot. Defence24.pl/D.Sadza

Ciekawym rozwiązaniem prezentowanym w Kielcach przez AMZ Kutno jest również Jeep J8 w wersji lekko opancerzonej i o podwyższonym zawieszeniu. W trakcie prac zmodyfikowano górną i tylną nadwozia likwidując tylne okna i zmieniając kształt pozostałych.

Samochód Jeep J8 – fot. Defence24.pl/D.Sadza

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Johnny

    Na Hipopotama proponowałbym zamontować armatohaubicę i zastąpić DANA na starym podwoziu Tatry.

    1. Trzcina

      Lepiej sie sprawdzi w roli nosnika dla zestawu opl

  2. Wojtekus

    Chwila, czy oni nie prezentowali tego Bobra i Hipopotama rok temu? Czy im sie pomylily MSPO 2013 z 2014? Ile razy sie cos prezentuje? Jesli WP tego nie kupilo to znaczy iz nie kupi i w kolejnym MSPO 2015 bedzie kolejna "prezentacja".

  3. totenkopf

    no wszystko piękne,ale czy hipipotam miałby realne zastosowanie w WP?poza tym pewnie jest 2-3 razy droższy od rosomaka.A bóbr to świetna alternatywa dla brdm-2,a może i dla bwr-1

    1. lewandos

      Hipopotam mial zastapic w wojskach inzynieryjnych te stare gasiennicowe, jeszcze sowieckie, amfibie... Przy powodziach - jak znalazl

    2. greenmartian

      Raczej 2 razy tańszy. Nie płacimy za licencję. Do tego ma zdecydowanie większą przestrzeń ładunkową i nośność. Rosomak to transporter stricte bojowy, Hipopotam to nośnik specjalny. Czyli wszystkie systemy dowodzenia, rozpoznawcze, saperskie, być może duży pojazd transportu medycznego etc.

  4. As

    Super się czyta o nowościach tylko żeby jeszcze były zamawiane i trafiały do jednostek

    1. m

      Fakt, z dotychczasowych,dość ciekawych propozycji AMZ zamówiono tylko śladową ilość Dzików dla ŻW i to dawno temu:( Szkoda, że polski przemysł popieramy tylko w deklaracjach

  5. abc

    Pojazdy produkowane przez AMZ mają przynajmniej współczesny wygląd, nie to co Kryl

  6. ssss

    Wiadomo coś o planach na wymiane BRDM?