Siły zbrojne

MON kupuje śmigłowce wielozadaniowe. Znamy datę

AW149 Poland
Fot. Leonardo Helicopters

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o planowanym podpisaniu umowy na 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149 w ramach programu Perkoz. Śmigłowce trafią do Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Umowa zostanie podpisana w obecności szefa MON Mariusza Błaszczaka, 1 lipca 2022 roku o godzinie 12:00 w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik. Obejmie dostawę 32 śmigłowców AW149 wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego). Dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.

Czytaj też

W praktyce zakup śmigłowców AW149 jest realizacją programu Perkoz, co do którego od pewnego czasu prowadzono prace analityczno-koncepcyjne. W ogłoszeniu o dialogu technicznym wstępnie przewidziano, że śmigłowce mają być pozyskane w trzech wersjach:

  • Wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego
  • Dowodzenia
  • Rozpoznania i walki elektronicznej.

Na razie nie wiadomo, czy maszyny zostaną zakupione we wszystkich trzech konfiguracjach. MON informuje natomiast, że zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.

AW149 będą pierwszymi średnimi śmigłowcami wielozadaniowymi w Lotnictwie Wojsk Lądowych. Dziś jedyne średnie śmigłowce wielozadaniowe w Wojsku Polskim to Black Hawki zakupione dla Wojsk Specjalnych.

Czytaj też

Jeśli chodzi o Lotnictwo Wojsk Lądowych, to AW149 będą też pierwszymi od dłuższego czasu nowymi maszynami dla tej formacji, która dziś dysponuje śmigłowcami Mi-2, W-3 Sokół (w tym kilkoma W-3PL Głuszec), transportowymi Mi-8/17 oraz szturmowymi Mi-24. Z uwagi na swój charakter niekoniecznie muszą zastępować stare śmigłowce w stosunku „jeden do jeden". Wprowadzenie AW149 powinno pozwolić na wycofanie części starszych śmigłowców rodziny Mi, a być może także przenieść niektóre Sokoły z jednostek bojowych do innych zadań (np. szkolenie).

MON podkreśla, że śmigłowce realizować będą zarówno zadania transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

Czytaj też

AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC). Maksymalna masa startowa to 8300 kg, możliwe jest jej zwiększenie do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca: 313 km/h, przelotowa: 287 km/h. Maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.

Maszyny tego typu trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Tajlandii. W 2020 roku zostały zakupione przez Egipt. AW149 są również oferowane siłom zbrojnym Wielkej Brytanii w realizowanym obecnie przetargu na następcę maszyn wielozadaniowych Puma.

Komentarze (29)

  1. Szop85

    Wychodzi na to że wszystkie w wersji uzbrojonej. Czas potrzebny na produkcje i zamówienie komponentów i montaż to jakieś 24 miesiące. 32 smigłowce razem z częsciami i potrzebną logistyką to normalny termin.

    1. Valdore

      @Szop, nie istnieje uzbrojona wersja AW149 więc dopiero musza ja opracować za co oczywiście zapłąci Polska. A 32 smigłowce w 7 lat to smiech na sali a nie normalny termin.

    2. Chyżwar

      @Valdore Czyli jak rozumiem, za wszystkie caracalowe fanaberie (bo miał to być śmigłowiec, który goli, p,,,, krawaty wiąże i zachodzi w ciążę) mieli zapłacić Chińczycy?

  2. LMed

    Takie busiki na pierwszy rzut oka.

    1. Chyżwar

      Na pierwszy rzut oka owszem. Na drugi i trzeci już niekoniecznie.

  3. Prezes Polski

    Je da się merytorycznie uzasadnić tego zakupu. A decydentom życzę, żeby ich dzieci poleciały na nich do boju jeśli dojdzie do wojny. Prawdziwe śmigłowce dla armii, czyli s70 będą używane w normalnych krajach. U nas jak zawsze polityka.

    1. Chyżwar

      Co ty chrzanisz? AW149 to śmigłowiec od początku opracowany dla wojska. Myślisz sobie, że Włosi i Angole nie potrafią robić takich rzeczy? Jeśli tak, to jesteś w grubym błędzie.

  4. T.S.

    A te niewidzialne od Antosia to już dawno kupione. A gdzie przetargi, oferty etc.....

  5. Miroo

    To PiS wymyślił a PO podtrzymało przetarg z 2007 roku w którym wygrały Caracale mający błąd w samych założeniach, że jeden typ śmigłowca na wszystkie zastosowania. Dobrze, że nie zrealizowano tego przetargu. W normalnym kraju przetarg byłby podzielony na jeden mniejszy i jeden większy typ śmigłowca. Dobrze się więc stało, ale źle, że kupiono tak słaby śmigłowiec jakim jest AW-149... powinien być Black Hawk... a ciężkim albo sikorski albo merlin lub nawet chinook.. ech te polskie wybory uzbrojenia...

    1. Valdore

      @Miroo ile mozna klamać. Ale dla twojej zerowej wiedzy: Caracale miały wyłacznei zastapić średnie smigłowce wielozadaniowe Mi-8/Mi-14 i ŻADNE inne. I jakbys nei wiedział każda armia uzywa w tym segmnencie pojedyńczego typu. W normalnym kraju kupuja jeden typ smigłowca w danej klasie , no ale skąd masz to wiedzieć:)

  6. wert

    wygląda że szukamy lewara na jankesów i na ich opieszałość w rolowaniu sprzętu przekazanego UKR. Włochy to może być kolejny partner militarny obok Angoli i Koreańczyków z poza Międzymorza. niemiec z francją odpadają z urzędu- zbyt duża sprzeczność interesów, Jankesi poczuli się paniskami więc odstawienie od cyca im nie zaszkodzi. Skoro Korea może postawić APR 1400 w 48 msc powinniśmy od tego zacząć. Oczywiście bez palenia jankeskich mostów i POwielania kosztownych błędów Krabów

    1. Valdore

      @wercik, AW149 lata na francuskich lub amerykańskich silnikach wiec spokojnie moga ci ten lewar załozyć

  7. mc.

    Taka ogólna uwaga dla tych którzy krytykują czas dostawy (6-7 lat) - a ilu pilotów mamy ? Kiedy w HSW zamówiono pierwsze Kraby to HSW chciało to zamówienie zrealizować w trybie "ekspresowym". Tylko że wojsko nie było w stanie ich wchłonąć. Brakowało LUDZI. Od 1989 systematycznie ograniczano armię. Po 2007 weszliśmy w stan armii w wielkości 90 000 żołnierzy wszystkich stopni. Armia miała być "misyjna' bo przecież wokół nas sami przyjaciele.... Odbudowa zajmuje wiele lat. Łatwo jest coś zniszczyć, przenieść jednostki daleko na zachód od Wisły, najlepsze czołgi składować w Żaganiu (kompletacja tej jednostki wynosiła 15%), zniszczyć zakłady zbrojeniowe - wystarczyło nie przeprowadzać ćwiczeń, czyli nie zużywać amunicji i... Pionki "poszły do piachu". A odbudowa tego ? Wiele lat i mnóstwo pieniędzy.

    1. Valdore

      @mc, a to ciekawe bo jakoś nie było problemów ze znalezieneim nagle pilotów dla 8-miu S-70i.:) A pilotów smigłowcó mamy całkiem sporo, chyba znajdziesz wśród nich 128 osób ( licze po 4 mna śmigłowiec) do ich pilotowania? Bo chyba aż tylu nei uciekło z wojska podczas ostatnich siedmiu lat?

  8. Z prawej flanki

    Niczego innego nie można się było spodziewać, skoro tych śmigłowców żadna armia na świecie nie używa- włosi pokazali nam "golasa" i wymyślili że Polacy sfinansują im stworzenie i certyfikacje wersji specjalistycznych.

    1. Laky

      Chyba z rosyjskiej flanki tu piszesz i komentujesz😉😂😂😂😂

    2. Al.S.

      Na prawej flance Polski leży Białoruś, więc pewnie stamtąd nadaje..

    3. Valdore

      @Laky, napisał akurat prawdę, jedyna istniejąca wersją AW149 jest zwykła transportowa, nie ma żadnej innej I to my zapłacimy za ich powstanie i certyfikację, nei Leonardo.

  9. Al.S.

    W149 jest zmilitaryzowaną i powiększoną o 25% wersją rozwojową AW139. Jest oferowany od niedawna, więc głosy, że "nikt inny ich nie kupuje" są bzdurne. Pod względem technicznym AW149 wypada nieźle, a dzięki zaprojektowaniu od razu jako wojskowy- np. przez wzmocnienie kabiny, znacznie lepiej od AW139., który jest tylko częściowo zmilitaryzowany. Ten służy w wielu armiach, wliczając Japonię i USA, które zakontraktowały ok 100 egzemplarzy UH-139 Grey Wolf.. AW149 dzieli z nim awionikę, opartą o MIL-STD-1553 i przenosi wszystko, co zostało zintegrowane z AW139. Jak mówi N Whitney z Leonardo na UK, śmigłowiec przenosi min. system obrony DAS, radar Osprey, system WRE SAGE i system ostrzegający przez pociskami MAIR. Dość jęczenia, sieroty po karakanie, to śmigło jest o 2 generację nowsze, do tego będzie produkowane w Polsce i w sporym stopniu spolonizowane. Obecnie ma nic lepszego w tej klasie, więc decyzja jest jak najbardziej słuszna.

    1. Chyżwar

      Niektórzy jęczą głównie dlatego, że kupuje PiS. I to jest dla mnie śmieszne. Zdecydowanie nie jestem fanem PO. Ale gdyby oni kupowali dla wojska to, co kupuje PiS nie tylko złego słowa by na to nie powiedział ale jeszcze bił brawo. Niektórzy ludzie są tak zacietrzewieni, że cieszą się kiedy UE blokuje nam fundusze, albo ładuje jakieś kary. Jeden z drugim nie zdaje sobie sprawy, że ci blokujący albo nakładający cieszą się, że w Polsce są tacy jak oni frajerzy, bo dzięki nim dla blokujących i nakładających forsy zostanie więcej.

    2. Al.S.

      Mam wśród znajomych takich ludzi. Przeżywają zazwyczaj szok poznawczy, kiedy za pomocą niezależnych źródeł udowadniam im. ze "wiedza", którą czerpią z TVN opiera się na kłamstwach i niedopowiedzeniach.

    3. Valdore

      @AIS sam chciałes: AW149 nei ma nic wspolnego z AW139 to dwie rózne maszyny. Owszem, powstał jako wojskowy, ale praktycznei nikt go na swiecie nei uzywa poza Tajlandią i Egiptem W Porównaniu do Caracala to mały, kiepsko wyposazony smigłowiec nei amjacy pod wzgledem wyposazenia najmniejszych szans w dorównaniu H225M Jest to obecnie najgorsza maszyna w kategorii srednich smigłowców wielozadaniowych ale rozumiem że musisz pisac to co ci każą.

  10. ggg

    Przeczytałem komentarze i się Państwu nie dziwię. Rozumiem że kontrakt może budzić rozgoryczenie, bo Państwu merytorycznie nie pasuje. Ja jednak na pierwszy rzut oka się cieszę. WP dostanie sprzęt lepszy od cokolwiek już mają i cokolwiek by zmodernizowali. Czyli krok do przodu. Smuci mnie jednak systemowa inercja, brak zdolności do prowadzenia takich zakupów jak ten w normalnym, pokojowym czasie spycha nasz MON do roli żebraka, który łapie się klamek i wchodzi tam gdzie go wpuszczą. Rosja musiała napaść na Ukrainę, żebyśmy dziś mogli mieć kontrakt, który powinien być podpisany krótko po 2014r. Przez 8 lat państwo w MON zdecydowało o 4 Black Hawkach. Słabe to strasznie, ale cóż. Cieszmy się że zimny prysznic przywrócił jakąś logikę, która mówi że jak są pieniądze na inwestycje to trzeba je na inwestycje wydać.

    1. mmiks

      Black Hawków kupiono 8 sztuk, a nie 4. Wszystkie dla Sił Specjalnych. Poza tym kilka sztuk ma też policja.

    2. Chyżwar

      Bez przesady. Pewne rzeczy i w niemałej ilości kupiliśmy zanim rosja napadła na Ukrainę. Fakt, że one jeszcze nie dotarły, ale dotrą. Nie patrz jedynie przez nasz pryzmat. Teraz. Każde państwo należące do NATo będzie miało pilne zakupy. I bardzo dobrze, bo to, co działo się przez napaścią na Ukrainę, było zwyczajną szopką. Wiesz ile czołgów było na zachodzie Europy podczas Zimnej Wojny? Porównaj sobie z tym ile jest teraz. Te czołgi, które stąd wybyły powinny zostać w NATO jako rezerwa a nie jechać sobie gdzie bądź.

  11. Grażewicz

    Naturalna i mądra decyzja zważywszy na to, że będą produkowane w Świdniku a nie tylko montowane. Silniki też będą wytwarzane w Polsce. Oczywiście wierze, że to dopiero początek serii.

    1. Qba

      Zostaną wyprodukowane we Włoszech

    2. Valdore

      Nic nie będzie produkowane w Polsce, Świdnik jedynie będzie je montował , a silniki przyjadą w skrzyniach z napisem Made in France lub Made in USA.

    3. piotr04

      Razem z Tobą :)

  12. KrzysiekS

    Kiedyś byłem przeciwny zakupowi AW149 (wolałem BH S-70 Battlehawk) Ale jeżeli jest prawdą że kupujemy licencję BRIMSTON3 to już zaczyna mieć sens po prostu AW149 jest zintegrowany z BRIMSTON. Na dodatek to będzie tańszy śmigłowiec w zakupie i utrzymaniu. Być może powinniśmy (poza szkolnymi) mieć 4 śmigła (w różnych wersjach) AW101 (jako ciężkie dla lądowych i morskich) BH70i (w różnych wersjach jako bezpośredniego wsparcia), Aw149 jako (lżejszy (walki elektronicznej, szkolenia, dowodzenia w ostateczności wsparcia) oraz AH64 Apache jako ciężką siłę uderzeniową. Jedocześnie (poza szkolnymi) pozbywamy się lekkich śmigieł np. typu MI2.

    1. Valdore

      KrzysiekS AW149 nie jest zintegrowany nawet z km-em w oknie więc nie zmyślaj

    2. Qba

      AW149 będzie droższy w utrzymaniu od S70i, bo ma mało użytkowników. AW101 nie nadaje się dla wojsk lądowych. 8 to owy AW149 nijak nie nadaje się do zadań dla lekkiego śmigłowca.

    3. Valdore

      KrzysiekS, AW149 nie ejst zintegrowany z Brimstone,wersja uzbrojona dopiero musi zostać opracowana. AW101 nei ejst ciężkim smigłowcem ale ciagle średnim, wersja wsparcia dla S-701 co prawda istnieje ale jest gorsza od tej dla UH-60, nie ma żadnej wersji poza transportową dla AW149.

  13. raf4

    Powinni przestać się cykać i ogłosić że 32 aw149 i 32 s70i...program caracal byłby wkoncu zrealizowany...przypominam 8xCSAR 8XSAR 8XZOP 8XSOF reszta do transportu...a że kupujemy mniejsze to do transportu trzeba więcej....

    1. Valdore

      @raf4, problem z twoim planem jest taki że żadna z tych maszyn nie ma wersji CSAR/SOF, ani ZOP.

  14. DIM1

    @Ciekawy, ale nie sprawdzajcy ? Sprawdzam w Google "Black Hawk dla Filipin" i natychmiastowo znajduję odpowiedź: Dołączą one tym samym do 15 już posiadanych wiropłatów (z 16 zamówionych; jeden uległ katastrofie)... - czyli że pakiet szkoleniowy, baza logistyczna itp są im już w tej transakcji zbędne - oni już je mają. Dalej sprawdzam, że za te poprzednie BH-70, ze szkoleniem załóg, zapłacili po 61,25 mln zł/sztuka. Ale kiedy to było ? Aha, w marcu 2019. A mamy niestety szybką inflację. Sprawdzam inflację za okres 2 lata i prawie 4 m-ce, jaki dzieli te transakcje: (80-61,25)/2,3 = 8,15% rocznie. A faktycznie mniej, gdyż zależność byłaby nieliniowa... - Czyli w rachunkach WSZYSTKO GRA ! Choć należałoby jeszcze szczegółowo porównać także wyposażenie i naziemną bazę techniczne jakie już mieli, np. po swoich poprzednich śmigłowcach, a jakie dopiero zakupili... A inflację liczyć rok do roku, nie 2,3lata :1

    1. ciekawy1

      Bazuję na artykule Polskiego Radia z dnia 16.01.2022r "Filipiny kupią 32 nowe śmigłowce Black Hawk z Mielca":" (...)Sekretarz obrony Filipin Delfin Lorenzana poinformował, że zakup obejmuje także wsparcie logistyczne oraz pakiet szkoleniowy dla pilotów i personelu obsługi technicznej. Koszt przedsięwzięcia to 32 miliardy pesos - ponad 2 i pół miliarda złotych. Obecnie przygotowywana jest umowa kontraktowa. Dostawa pierwszych pięciu śmigłowców jest spodziewana w 2023 roku. Pozostałe zostaną dostarczone w trzech partiach - 10 sztuk w 2024, 10 sztuk w 2025 i i 7 sztuk w 2026 roku.(...)"

    2. ciekawy1

      Już na wstępie chyba się pomyliłeś ponieważ kupili tą transzę nie w 2019 a 2022 r

    3. DIM1

      @Ciekawy. Porównujemy ceny z dni podpisania umów. Czyli marzec 2019 do lipca 2022. - Aż takie to trudne ?

  15. Valdore

    Dostawa 32 maszyn przez 6 lat, no sorry, ale coś tu zdecydowanie nie gra bo wychodzi po 5 smigłowcó rocznie. I to w podstawowej wersji transportowej bo innych AW149 zwyczajnie nie posiada.

    1. SAS

      A ile byś chciał? Ale to tylko dowód na to, że bez tych śmigłowców można się obejść. Są ważniejsze potrzeby.

    2. Daniel S.

      Ale to nie świadczy o producencie lecz o zamawiającym. To on określa ramy czasowe.

    3. DIM1

      I te ramy czasowe są właśnie OK. Zwyczajnie wprowadzają porządek w wymiany starego, sypiącego się sprzętu, na nowy. A przy okazji wprowadzają także nową jakość. Żadne tam "wyrzucanie pieniędzy, gdy są pilniejsze potrzeby".

  16. piotr04

    Jakby wybrano Black Hawk to by narzekali że konstrukcja za stara ,że jest droższy itd :)

  17. Qba

    Jaka będzie wartość offsetu?

  18. mkr

    [2/2] 4. Jeżeli już cokolwiek miałoby być produkowane w PL to nie lepiej domówić AW101? Jak ktoś ma jakieś obligacje względem Leonardo. ... Chciałoby się powiedzieć że można by to zepchnąć np. do WOT ale to dodatkowy typ śmigła z którym będą się przez następne dziesięciolecia męczyć. 5. Uzbrojenie to tylko plany. Żadna rakieta nie została jeszcze atestowana na ten helikopter. Czy to cudo ma jakikolwiek plan wsparcia MUMT? Czy za też będziemy musieli dopłacić albo sobie odpuścić? A przy okazji czy ktoś to cudo już widział? Czy ma militarne dopuszczenia NATO bo w US Grey Wolfy (MH139A) od dwóch lat atestów nie mogą uzyskać.

    1. Qba

      Nie warto bo AW101 jest 5 razy droższy od AW149

  19. mkr

    Czyli 32 helikoptery na 7 lat to 4,5 rocznie. pierwszy set 12 będziemy mieli w 2027. W tym czasie mamy (mają nam?) zbudować fregatę. Brawo, brawo, brawo. Ośmieszanie się na całego- producenta, kupującego i tych których mają bronić. Żenada w całym wymiarze.

    1. Chyżwar

      Hmm. Integracja Brimstone i co tam jeszcze trzeba rok to wcale nie jest dużo. Tempo produkcji faktycznie nie powala na kolana. Linia produkcyjna w Mielcu jest w stanie wypuścić 24 śmiglaki rocznie.. Tyle, że oni są zawaleni robotą zdaje mi się.

    2. wert

      to kroplówka dla podtrzymania kompetencji Świdnika. Znacznie pilniejszy jest Kruk i sporo innych rzeczy. Żadna żenada tylko prawidłowy wybór priorytetów. Gdybyś nie zauważył: nie mamy ful kasy

    3. Z prawej flanki

      Więc mówisz że podtrzymanie zdolności oddziału włoskiej firmy powinien sfinansować polski podatnik? Swoją drogą, czy Świdnik wie już co będzie dla tych śmigłowców robił? Owiewkę kabiny i tapicerkę, tak jak dla AW101?

  20. zibi

    Caracal miał zastąpić rodzinę Mi-8, program Perkoz miał wyłonić następcę Mi-2. Tymczasem kupujemy śmigłowiec który nie zastępuje żadnego z powyższych. Podobno jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, a to sporej wartości zakup jest, pytanie tylko kto tak naprawdę zyska....

  21. AlMighty

    Zawieszają Perkoza? HEJT! Bo nie ma w Planie Modernizacji (początek 2021). Realizują Perkoza? HEJT! Bo po kilka sztuk rocznie. (środek 2022). "Wykloaczeni" eksperci na pół etatu, odklepcie jeszcze "Modlitwę Polaka" i do klawiatur.

  22. Hubert

    Tylko 3 fregaty w 10 lat, tylko 32 śmigłowce w 6 lat......no nic tylko zacząć wyć do księżyca, bo jednak w takim tempie i defiladowych ilościach Wojsko Polskie nadal będzie bardzo małe i nie zrobi na nikim wrażenia. Cały czas nie mogę się pogodzić z tym, że od początku 1989 roku politycy w naszym kraju nie budowali konsekwentnie, rok po roku gigantycznego Wojska Polskiego. Co gorsza oni jeszcze je demilitaryzuja ODDAJĄC sprzęt Ukrainie. Tak patrząc na to, naprawdę można pozazdrościć np. Izraelowi którego rząd zbudował gigantyczne siły zbrojne.

  23. mkr

    [1/2] O co w tym wszystkim chodzi? 1. Ponieważ jesteśmy jedynym istotnym użytkownikiem AW149 wszystkie koszty modernizacyjne/rozwojowe spadną tylko na PL. Na nas spadną też wszystkie koszty symulatorów, konfigurowania do wspólnego systemu symulatorów NATO, itd, itp. To tylko my poniesiemy koszty integracji z jakimikolwiek pociskami. I to za każdą zażądaną cenę, bo jak nie Leonardo to kto. I to dla 32 jednostek - koszt/szt powali każdego. 2. W razie W nikt nas w tym sprzęcie nie wspomoże a innego nie dostaniemy bo nie umiemy na innym latać. Chyba że Azji jedyne 5 szt przyleci.... 3. Zgodnie z obietnicą wszystkie AW149 będą produkowane w GB jak ta się zgodzi wziąć takowe do swojego wojska. Jak się nie zgodzi to jakie mamy zapewnienie że nie będą produkowane przez HeliVert (oddział Leonardo w Rosji)? Jakie mamy zapewnienie że wypracowana dla AW149 technologia nie trafi do tego zakładu, tak jak to ma miejsce z AW139?

    1. Valdore

      @mkr, to po kolei: Oprócz Polski 24 sztuki uzytkuje Egipt i poza Tajlandią to są jedyni uzytkownicy tej maszyny Koszt jednego AW149 dla Polski to 35mln usd za sztukę ze wszystkim. Żadne AW149 nie powstają i nie powstaną w Rosji, nawet AW189 były produkowane poza Rosją. O produkcji AW101 w Polsce zapomnij, są dwie linei produkcyjne i trzeciej nikt ci nei otworzy w Świdniku. Dostawy MH139 dopiero sie zaczeły w 2021r wiec stanowczo uaktualnij swoje dane.

    2. Sky

      przeciez prezes od 3 lat chodził i lpakała ,zze spadły zamówienia,ze beda zwolnienia . A,ze teren przyjazny partii rzadzacej wiec trzeba dbac o elektorat i kolejny raz uglaskac zamówieniem rozlozonym na prawię dekadę ( 7 lat w teorii , w praktyce.. :)) ). Bo to,ze zakup akurat tyych maszyn jest głupota z pkt widzenia logistyki SZ to nie od dzis wiadomo.

    3. Daniel S.

      Kolego tak naprawdę nie kupujemy samej maszyny a licencje na jią w raz ze wskazaniem fabryki która ma dokonywać ostatecznego montażu. Tego w tekście tym nie znajdziesz ale już w informacjach resortowych tak. Zatem ta maszyna nie będzie produkowana w UK. Można zadać pytanie ilu poddostawców 1 i. 2 poziomu będzie z polski. O! Tego chętnie bym się dowiedział.

  24. ciekawy1

    Polska to bogaty kraj....dowód ? W 2021 roku, czyli jeszcze przed atakiem Rosji na Ukrainę, kupujemy 4 Black Hawki z pakietem logistycznym i szkoleniowym po cenie ok. 160mln zł/Szt. Na początku 2022 roku Filipiny kupują 32 Black Hawki za ok. 80 mln.zł/szt.? Czy coś pomyliłem? Może dostajemy coś ekstra? O co chodzi?

    1. expert_ogólny

      Dostaliśmy dużo ekstra i dużo było w pakiecie.

    2. Jaro89

      Tak pomyliłeś. A przynajmniej pominąłeś. Wyposażenie śmigłowców. Inne pod Filipiny inne dla Polski.

    3. KrzysiekS

      ciekawy1 Piszesz głupoty tak świat się zmienia, i cele się zmieniają. oczywiście wszystkie opcje polityczne "dały dupy" przez ostatnie 30 lat.bo tak to nazwę czy przespały swój czas. Mnie tylko interesuje co będzie dalej bo to się tylko liczy!!!!

  25. zumba

    Czyli wychodzi mniej niż pięć sztuk rocznie, łał , szokujące tempo i ilość dostaw , przebiliśmy rosjan we wszelkich analogach !!!!! Brawo my !!!!