- Wiadomości
MON kupuje śmigłowce wielozadaniowe. Znamy datę
Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o planowanym podpisaniu umowy na 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149 w ramach programu Perkoz. Śmigłowce trafią do Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Umowa zostanie podpisana w obecności szefa MON Mariusza Błaszczaka, 1 lipca 2022 roku o godzinie 12:00 w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik. Obejmie dostawę 32 śmigłowców AW149 wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego). Dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.
Zobacz też
W praktyce zakup śmigłowców AW149 jest realizacją programu Perkoz, co do którego od pewnego czasu prowadzono prace analityczno-koncepcyjne. W ogłoszeniu o dialogu technicznym wstępnie przewidziano, że śmigłowce mają być pozyskane w trzech wersjach:
- Wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego
- Dowodzenia
- Rozpoznania i walki elektronicznej.
Na razie nie wiadomo, czy maszyny zostaną zakupione we wszystkich trzech konfiguracjach. MON informuje natomiast, że zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.
AW149 będą pierwszymi średnimi śmigłowcami wielozadaniowymi w Lotnictwie Wojsk Lądowych. Dziś jedyne średnie śmigłowce wielozadaniowe w Wojsku Polskim to Black Hawki zakupione dla Wojsk Specjalnych.
Zobacz też
Jeśli chodzi o Lotnictwo Wojsk Lądowych, to AW149 będą też pierwszymi od dłuższego czasu nowymi maszynami dla tej formacji, która dziś dysponuje śmigłowcami Mi-2, W-3 Sokół (w tym kilkoma W-3PL Głuszec), transportowymi Mi-8/17 oraz szturmowymi Mi-24. Z uwagi na swój charakter niekoniecznie muszą zastępować stare śmigłowce w stosunku „jeden do jeden". Wprowadzenie AW149 powinno pozwolić na wycofanie części starszych śmigłowców rodziny Mi, a być może także przenieść niektóre Sokoły z jednostek bojowych do innych zadań (np. szkolenie).
MON podkreśla, że śmigłowce realizować będą zarówno zadania transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.
Zobacz też
AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC). Maksymalna masa startowa to 8300 kg, możliwe jest jej zwiększenie do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca: 313 km/h, przelotowa: 287 km/h. Maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.
Maszyny tego typu trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Tajlandii. W 2020 roku zostały zakupione przez Egipt. AW149 są również oferowane siłom zbrojnym Wielkej Brytanii w realizowanym obecnie przetargu na następcę maszyn wielozadaniowych Puma.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]