Reklama

Siły zbrojne

Polska kupuje śmigłowce AW149 w programie Perkoz

Autor. Juliusz Sabak/Defence24.pl

W najbliższym czasie podpisana zostanie umowa na dostawy wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149, jak poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak podczas odprawy kadry kierowniczej MON i Sił Zbrojnych RP z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy. Śmigłowce produkcji koncernu Leonardo Helicopters będą budowane w zakładach PZL Świdnik.

Reklama

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Defence24.pl, śmigłowce AW149 zostaną pozyskane w ramach programu wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz. Program ten, według ogłoszenia o dialogu technicznym, zakłada pozyskanie 32 maszyn wielozadaniowych w 3 różnych wariantach:

Reklama
  • wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego;
  • dowodzenia;
  • rozpoznania i walki elektronicznej.
Reklama

Z ujawnionych w maju 2020 roku informacji dotyczących części wymagań technicznych wynikało, że chodzi o śmigłowce ze zdolnością do transportu 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem lub 1000 kg ładunku w kabinie. Wymóg szkolenia lotniczego wymusza posiadanie przez oferowane maszyny zdwojonego układu sterowania. Wymóg zdolności do realizacji zadań wsparcia bojowego oraz rozpoznania sugeruje również, iż maszyna powinna być zdolna do przenoszenia uzbrojenia oraz posiadać obserwacyjno-celowniczy system optoelektroniczny.

Autor. PZL-Świdnik

Co ciekawe, dialog techniczny w tym programie został zawieszony w marcu 2021 roku. Zainteresowanie udziałem wyraziło wówczas 12 podmiotów. Jednym z nich był zakład PZL Świdnik reprezentujący koncern Leonardo Helicopters. Jak wynika z obecnie ogłoszonych przez ministra informacji, planowane jest pozyskanie w tym programie śmigłowców AW149. Jest to jedna z nowszych konstrukcji koncernu Leonardo Helicopters, zbudowana na zasadzie modułowej z dużym wykorzystaniem materiałów kompozytowych.

Czytaj też

Śmigłowiec jest dostosowany do realizacji zadań bojowych. Posiada duże drzwi przesuwane z obu stron kabiny i możliwość instalacji uzbrojenia strzeleckiego. Istnieje również możliwość zastosowania zewnętrznych pylonów do przenoszenia uzbrojenia i wyposażenia specjalnego, w tym wyrzutni niekierowanych oraz kierowanych pocisków rakietowych. Maszyna AW149 charakteryzuje się otwartą architekturą systemu awionicznego, czteroosiowym autopilotem i jest wyposażona w system monitorowania stanu śmigłowca HUMS (Health and Usage Monitoring System). Przekładnia główna zdolna jest do działania do 50 minut bez dopływu oleju.

Maszyny tego typu trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Tajlandii. W 2020 roku zostały zakupione przez Egipt. AW149 są również oferowane siłom zbrojnym Wielkej Brytanii w realizowanym obecnie przetargu na następcę maszyn wielozadaniowych Puma. Jeśli trafią na wyposażenie polskich sił zbrojnych, to znaczna część ich produkcji, łącznie z montażem, powinna być realizowana przez zakłady PZL-Świdnik które należą do koncernu Leonardo Helicopters. Co ciekawe, w programie Perkoza firma ta promowała maszyny AW139W, ale w rozmowie z Defence24.pl prezes PZL-Świdnik Jacek Libucha podkreślał, że oferta obejmuje też AW149 i zależy to całkowicie od wymagań MON i Agencji Uzbrojenia.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (57)

  1. Szop85

    Bardzo dobre posunięcie wzieli nową konstrukcję dostosowaną do pełnienia roli niszczyciela czołgów. Jest dostosowany do pocisków brimstone. Dostaniemy te pociski razem z zamówieniem na niszczyciele czołgów. Jakie są Francuskie smigłowce pokazała Norwegia NH 90 i Australia Tiger. Jesli chodzi o logistykę silnik jest z USA i serwis jest identyczny co w s70i. Awionika jest Honewella tak samo . Jest tani w utrzymaniu.

    1. bc

      Dokładnie.

    2. Valdore

      @Szop to po kolei: AW149 nie jest zintegrowany nawet z km-ami bo nie ma wersji uzbrojonej, a co dopiero z Brimstone, z którym w tej chwili nie jest zintegrowany żaden smigłowiec. Jakos najpopularneijszym smigłowcem w Europie sa maszyny z rodziny Puma/Super Puma/Cougar AW149 nei ejst wyposazony w silniki T700 ale albo w RTM232 albo w CT-7 czyli cywilna wersję T700 Tani w utrzymaniu nie jest bo istnieje w ilości defiladowej ale jak zwykle rozsmieszasz ludzi.

  2. ginawa

    Świetnie. Który to typ śmigłowca w SZ? Jakie są koszty takiej dywersyfikacji? Przetarg jakiś?

    1. bc

      Ten który potrzeba. Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Specjalsi dostali to co znają, marynarka dostała też dobre śmigło pod siebie, teraz przyszedł czas na następcę Sokoła i Mi2. Jeszcze rasowy śmigłowiec szturmowy i będzie dobrze. Pytanie czy Mi17 dało by się zastąpić większą liczbą Aw149.

    2. Valdore

      @bc, sam chciałeś: Specjalsi dostali gołe transportowce nei nadające się do niczego poza szkoleneim w czasie pokoju, MW dostała poronione hybrydy ZOP/SAR jakich NIKT na swiecie nei uzywa, bo konstrukcyjnie się nawzajem wykluczaja.. Teraz za Mi-2 kupuja 3x większa maszynę nieuzywana w żadnym kraju nATo, i nie mającą żadnych wersji poza transportowymi, za to doskonale znana Rosjanom, bo AW149 to wojskowa wersa Aw189. A juz zastepowanie Mi-17 maszyna o dwa razy mniejszych mozliwościach transportowych....

  3. raf4

    Najsmutniezze że od kilku lat mielibyśmy 50 Caracali w dobrej cenie itd. A teraz przepłacamy na wszystkim....ehh

    1. Alex

      święta prawda

  4. sign1

    I znów niepotrzebny mix sprzętowo-logistyczny. Zaczynamy wyposażać się w S70i, a tu nagle trach, jak grom z nieba spada AW149. Czy leci z nami pilot ?

    1. Daniel

      Jak na razie kupiliśmy 4 sztuki S70i (o ile dobrze pamiętam) do specjalsów i 4 AW101. W błagam nie gadaj głupot.

    2. bc

      Leci i to dobry. Monotyp to była bzdura.

    3. jarko975

      mielec ma kontrakt na 32 szt. s70 z filipinami realizacja do 2026r. możliwe że to zdecydowało, czas otrzymania maszyn.

  5. Stiven

    Robi nam się Izrael w Europie środkowej. Jest jak najbardziej za, ale lata zaniedbań, a teraz wszystko chaotycznie kupowane

    1. bc

      Skala spora ale sprzęty wielokrotnie już wałkowane. Póki co to jedynie AS21 jest nowym pomysłem chyba.

  6. ds9

    Nareszcie coś ruszyło aw149 do 18 żołnierzy

    1. SleE

      Hehe, temat byl walkowany przy okazji poprzedniego przetargu. 18 to wejdzie, ale co najwyzej w czarnych workach. Jesli odjac miejsce w kabinie dla dwoch gunerow i km-ow z magazynami amunicji, to realnie zostaje miejsca dla 6-8 ludkow desantu.

    2. Valdore

      @SloE, jest tylko problem, bo AW149 nie ma wersji uzbrojonej,, a tych 18 zołneirzy to zabierze w samych mundurach, z wyposazeniem to ok 12 osób.

    3. Czytelnik D24

      @Valdore Pilot testowy z Yeovil mówił że AW149 zabiera 16-stu żołnierzy z pełnym wyposażeniem.

  7. raf4

    Trochę szczegółów kupujemy 32 sztuki tylko dla wojsk lądowych pewnie podobny zakup podobny do tego z Filipin na 32 sztuki kupimy w Mielcu S70i dla lotnictwa CSAR i MW 8xSAR + 8xZOP.....to byłoby logiczne...

    1. Valdore

      @raf4 S-70i nie ma ani wersji ZOP, ani CSAR, obecnei jedynie MEDEVAC, SAR i wsparcia ale ta ograniczona w stosunku do UH-60 Wersja ZOP jest praktycznei niemozliwa dla S-70i

  8. StrateG

    Z tych nowych, nie licząć Specjalsów z niewielką liczbą maszyn, drugi (po AW101)- czyli niedużo, jak na ~40 milionowy kraj forntowy.

  9. LMed

    Na oko taki busik podmiejski.

  10. wert

    śmigła w tej specyfikacji będą poruszać się w bezpiecznej i chronionej strefie. Ten który myśli że to ma by Kruk jest w głębokim błędzie. Wybrano nośnik dobry i tani, wszystkie choćby podatki zostaną w kraju. Zamiast głupawych śmigieł do wszystkiego (i do niczego) dobiera się sprzęt do zadań. Śmiać się chce z takiej lemingozy, POdobny wrzask był bo kupili 30% potrzebnych samochodów w chromach. Ile to samochodów zostanie zajechanych jazdą po garnizonie nawet poligonu nie widząc? Ja bym powiedział że nawet połowa. Ale wszystkie mają być w ful terenowym kosztotwórczym wypasie

  11. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Wszystkie śmigłowce [w tym wszystkie odmiany Sokoła - po remotoryzacji w silniki Motor Sicz] winny zostać zmodernizowane pod kątem przenoszenia pozahoryzontalnego Brimstone 3, ale i jako platforma dla Gladiusa czy Warmate TL, No i Pioruny - a w przyszłości produkowane w Polsce R-27 R/T. Ciężko opancerzony śmigłowiec z uzbrojeniem do ognia bezpośredniego [w rodzaju Apache] nie ma sensu - przy operowaniu pozahoryzontalnym . Tyle już wiadomo na pewno na podstawie wojny w Ukrainie. Natomiast Piraty i Moskity [i Pioruny] winny być przenoszone przez drony, w tym wirnikowe - jak dawno opracowany i niewykorzystany ILX-27.

    1. Powiślak

      I to ma sens. Np. operujący spoza zasięgu ognia plot manpads , niewykrywalny na niskim pułapie np. Mi17 mógłby być nośnikiem kilkunastu rakiet klasy Brimstone , i tym samym móc - nawet w pojedynkę zatrzymać natarcie grupy ciężkich pojazdów. Lub nośnikiem kilkudziesięciu Warmate TL, które działając w roju mogłyby zasypać deszczem ognia atakujące formacje wroga. A nośnik operujący poza bezpośrednim zagrożeniem nie musi być wtedy w ogóle opancerzony. Na ziemii mógłby to być nawet zwykły Jelcz.

    2. mejixe

      @Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy Całkowicie popieram pomysł użycia Warmate w "lotniczej" wersji TL. To że jeszcze nie ma w WP tego na pęczki jest sporym minusem, zwłaszcza po doświadczeniach z konfliktu na Ukrainie.

    3. raf4

      Daj spokój tym złomem one mają po 40 lat co tu modernizować!!???

  12. Roshedo

    Nie żebym się czepiał: Ale nie lepiej trzymać się konsekwentnie BlackHawka? Poza tym "zgluszcowanie" wszystkich Sokołów zremontami i dołożeniem im ppk Pirat/Stugna oraz Piorun dałoby taniej lepszy efekt. Lada zostaje w kraju i know-how też.

    1. SleE

      Tylko kto ogarnie te remonty? WZL-e odpadaja z powodu praw do konstrukcji, a Swidnik, wlasciciel praw, w tej chwili nawet nie ma mocy przerobowych na remonty, a po podpisaniu kontraktu na AW149 to juz wogule.

    2. SleE

      Tylko kto ogarnie te remonty? WZL-e odpadaja z powodu praw do konstrukcji, a Swidnik, wlasciciel praw, w tej chwili nawet nie ma mocy przerobowych na remonty, a po podpisaniu kontraktu na AW149 to juz wogule.

    3. mejixe

      @Roshedo Chyba trochę się czepiasz. BlackHawk, a w zasadzie jego uboga, eksportowa wersja w formie i70 nie jest dobry na wszystko. Jeszcze ładowanie gdziekolwiek licencyjnych Spike to kolejny strzał w stopę, ze względu na kraj pochodzenia produktu, który zawsze robi problemy przy każdym zamówieniu z Polski. Np. umowa z WB na drony z przed kilku lat. Co do ostatniego punktu to Świdnik, ani Mielec nie są polskie od dawna, a nawet zostały sprzedane w bardzo dziwnych okolicznościach, więc nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc, że coś zostaje w kraju? To są zagraniczne koncerny z zagranicznymi projektami, więc nic nie zostaje w kraju, bo nie mamy żadnych praw licencyjnych ani do maszyn ze Świdnika, ani z Mielca.

  13. DIM1

    PZL-Świdnik: zatrudnia 3000 osób, w tym 650 inżynierów. Chyba nie chcemy, by wyjechali pracować za granicą ? Ale co z Caracalem? Na Węgrzech, jego montowania zatrudnia 200 osób. Co jako "nowa fabryka śmigłowców" powstać miało w Łodzi. To tyle, co dziś sprawdzałem w temacie.

    1. Valdore

      @DIM1 no popatrz nie wyjechali mimo żę AW149 wyleciał z hukiem z przetargu 6 lat temu:) A w Łodzi miala powstac fabryka Caracali z pełnymi prawami serwisowymi i modernizacyjnymi, w Dęblinei fabryka silników i przekłądni wieć kup sobie lepsze okulary ;)

  14. Cyber Will

    Dobrze, ale tu nie chodzi o merytoryczną ocenę sprzętu tylko o INGEROWANIE obcego medium w proces przetargowy z udziałem polskiej firmy. Medium któremu państwo polskie UŻYCZYŁO swojej przestrzeni medialnej i dało możliwosć publikacji na terenie Polski

  15. Zorgis

    Jeśli amerykanie nie pozwalają na produkować BattleHawk-ów w mielci to ta propozycja jest sensowna AW149 jest przeznaczony do wielu misji, takich jak transport żołnierzy; zaopatrzenie/zewnętrzny podnośnik ładunkowy; ewakuacja medyczna; Search and Rescue (SAR) and Combat Search and Rescue; operacje sił specjalnych; bliskie wsparcie lotnicze/uzbrojona eskorta; Dowodzenie i kontrola C2); oraz wywiad, nadzór i rozpoznanie (ISR). AW149 zapewnia niezrównane bezpieczeństwo załogi. Do jego doskonałej przeżywalności w bitwie przyczyniają się wysoki poziom tolerancji balistycznej, absorbujący twarde lądowanie kadłub i siedzenia, silne podwozie, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, w pełni zintegrowany zestaw pomocy obronnych wraz z dodatkową ochroną pancerza.

    1. Valdore

      @Zorgis, Battlehawk to zestaw konwersyjny dla dowolnego BH poza S-70i AW149 istnieje jedynie w wersji transportowej i zadnej innej w ilości "zabójczych" 29 sztuk. reszty bakjek nei ma sensu komentować, bo NIKT nei uzywa AW149 bojowo.

  16. Chyżwar

    Pan Błaszczak nieźle się rozkręcił. Mówią, że to feralna data, tymczasem jest kolejna ciekawa wiadomość.

    1. Valdore

      @Chyżwar dla zastapienia Mi-2 kupuja maszyne w klasie Blackhawka, istotnie Błaszczak się rozkręca w kolejnych dziwacznych zakupach. Aha kupuje maszynę która nie ma żadnych z zamówionych wersji i jest uzywana jako zwykły smigłowiec transportowy w zabójczej liczbie 29 sztuk na całym swiecie.

    2. Małopolska

      @Valdore Jakby zakupili BH to byś płakał, że staroć, jak biorą nowość to płaczesz, że niesprawdzony. Jak kupują dużo to płaczesz, że za dużo, jak mało też płaczesz, że za mało. Zmień nick na Płaczek

    3. Powiślak

      To u nas "norma" ! Jak zamówili F16 to też naszej wersji nie było. Jak zaczęli stawiać i zmieniać wymagania na Kryla, to program "trwa" już z 7 lat i ani sztuki w wojsku. Jak zamawiali AW101 to wymyślili wersję której nie ma nikt na świecie. Teraz jak zamawiają śmigłowce to znowu w wersjach przede wszystkim bezbronnych, po drugie w wersjach które nie latają u nikogo, bo nikt takich nie zamawiał. MON do wykrywania okrętów wybrał radary plot, a jako następców Honkera wybrał "chromy i bajery"! Ech, być kupcem w MON to jest dopiero fucha!!

  17. Zawisza_Zielony

    To że wybrano śmigłowce to dobrze. ale że bez przetargu ? Czy gdzieś tu jeszcze jest z nami CBA.

  18. Monkey

    Szkoda, że PZL Świdnik już nie należy do Polski, ale z drugiej strony AW-149 to nowa, ale już będąca w użytku konstrukcja i będzie produkowana w zakładach znajdujących się na terenie naszego kraju i tym samym będących częścią gospodarki narodowej RP.

    1. Valdore

      @Monkey, AW149 uzywaja jedynei Tajlandia( 5 maszyn0 i Egipt (24 maszyny), nawet Włosi go nei chcieli i woleli AW139W., ciekawe czemu?

    2. Mroovkoyad

      A Czy AW149 nie jest po prostu większą wersją AW139?

    3. LOUT

      Valdore: Włosi "woleli" AW139, ponieważ AW149 byłby dla nich bez sensu! AW139(6,5t) pasuje lepiej, ponieważ mają NH90(11t) i AW149>8t) byłby wagowo/wielkością za bardzo blisko NH90, co jest trochę bezsensowne.

  19. Dudley

    Bez, analiz, testów przetargu offsetu, Worek z kasą się rozwiązał, pod pretekstem ruskiej inwazji, i politycy robią zakupy jak dziecko w sklepie z zabawkami. Błaszczaka pod mur, Mamy S70i , to jeszcze następne gówno kupują? To już lepiej ujednolicić flotę i kupić Battlehawka. Ile typów śmigłowców będziemy mieli? Toż to koszmar dla logistyka, I to tego nie taki śmigłowiec jest nam na wczoraj potrzebny. Bo najpilniejszej wymiany potrzebują Mi2 czyli najbardziej pasuje H145

    1. Czytelnik D24

      BH jest już mocno przestarzałą konstrukcją. Sam zasięg AW149 w porónaniu do BH jest aż o 300 km większy.

    2. Qba

      Na S70i trzeba by czekać 5 lat, a H145 wiadomo że nie kupią bo to Airbus

    3. Dudley

      Qba. A na AW149 to mniej? Jaki kontrakt Leonardo zrealizowało w terminie? Może dostawę naszych AW101, remonty Sokołów i Anakond, Sprawdź kto wyprodukował zamówione przez Norwegów NH90 które chcą zwrócić. Obrażają się na Niemców? Tylko kretyn lub dziecko strzela focha, od przedstawicieli rządu oczekuję by zachowywali się jak profesjonaliści, A w interesach nie ma miejsca na fochy. Jeśli sprzęt jest dobry w dobrej cenie to trzeba go kupić nawet od kogoś kogo się nie cierpi. A H145 to śmigłowiec sprawdzony, z bardzo dobrym serwisem, i co najważniejsze taki jaki jest nam potrzebny. Jeśli BH to konstrukcja przestarzała to po h.. go kupowaliśmy? Robimy laske jankesom a teraz dla odmiany Włochom ? Co to Polska to to prostytutka? Skoro śmigło jest przestarzałe , a sokoły mogą polatać, to dopiszmy się jak brytole to amerykańskich programów następców BH i OH58, Będziemy mieć najnowocześniejszy śmigłowiec świata.

  20. ands

    Tak czy inaczej trochę to potrwa nim maszynę typowo cywilną, średniaka, przerobi się na wojskową. Tu coś dospawa, tam odkręci, wzmocni silniczek, wywali fotele ze środka itd itd. Długa droga.

    1. Czytelnik D24

      Od kiedy to AW149 jest typowo cywilny? Chyba ci się pozajączkowało z AW139.

    2. SleE

      Od momentu powstania, czyli adaptacji cywilnej taksowki AW189 do zastosowan militarnych, w wyniku ktorych powstal AW149. Tak BTW, to AW189 byl, lub jest dalej produkowany w RoSSii na licencji :D

  21. easyrider

    Ma jedną wadę. Jest unijny. Naprawdę nie dało się tego samego przeprowadzić w kooperacji z Amerykanami? Jeśli już musimy coś kupować to nie z Unii.

    1. Był czas_3 dekady

      Apache będzie z USA Oczywiście zakup z półki.

    2. Darek

      Był czas_3 dekady, tak wszystkie apacze stoją na półkach i tylko czekają na wsadzenie do koszyka, lekarz ciebie oszukuje?

  22. Cyber Will

    Dozbrajanie i zwiększanie liczebnosci WP jest ważne ale równoczesnie należy systemowo zacząć walczyć z DEZINFORMACJĄ (rosyjską ,niemiecką czy inną). Podobnie jak obce wojska mogą stacjonować na zasadach wyznaczonych przez państwo gospodarza , tak samo STACJONOWANIE obcych mediów powinno być obwarowane surowymi zasadami dot. dziedzin które można "recenzować" i oceniać np. bezpieczeństwo granic czy przemysł zbrojeniowy (casus Onetu w.s. Grota). Silne państwo nie może być otwarte dla obcych WPŁYWÓW jak plac targowy gdzie każdy wystawia swój kram i AGITUJE w tę czy inną stronę DEZORIENTUJĄC społeczeństwo.

    1. Qba

      Akurat wady Grota zostały potwierdzone co widać po zmianach w wersjach A2 i A3

    2. "Pułkownik" Michał

      Dokładnie! Wojna informacyjna to element wojny hybrydowej. Albo należy wziąć w ryzy media o przeważającym obcym kapitale albo jak we Francji i Niemczech, zmusić je do sprzedaży udziałów na rzecz polskiego (ale nie rządowego) kapitału.

    3. Darek

      Qba no ale to raczej normalne przy rozwijaniu broni.

  23. oberstleutnant

    Czy te okna w śmigłowcu wojskowym musza być aż tak wielkie?

  24. KrzysiekS

    Potrzeby są duże a produkcje uzbrojenia już w większości zakontraktowane. Dlatego należy spodziewać się że zamówimy również BH czy dalsze AW101 pewnie i AH.

  25. madryt1998

    Nie kupują źle, kupują też źle! To zastanówcie się w końcu...tym bardziej że po sąsiedzku wojna! Może poczekajmy jak nam Niemcy i Francja pomogą, a jeszcze lepiej jak u nich będziemy zakupy robić.. z Leopardami i częściami do nich pokazują "wzór współpracy":-( chociaż dobrze że polskie firmy Bumar i PGZ dali radę chociaż pomału im idzie! na portalach hiszpańskich bardzo chwalą odmianę polskiego Leoparda

Reklama