- Ważne
- Wiadomości
Polska kupuje śmigłowce AW149 w programie Perkoz
W najbliższym czasie podpisana zostanie umowa na dostawy wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149, jak poinformował minister obrony Mariusz Błaszczak podczas odprawy kadry kierowniczej MON i Sił Zbrojnych RP z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy. Śmigłowce produkcji koncernu Leonardo Helicopters będą budowane w zakładach PZL Świdnik.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Defence24.pl, śmigłowce AW149 zostaną pozyskane w ramach programu wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz. Program ten, według ogłoszenia o dialogu technicznym, zakłada pozyskanie 32 maszyn wielozadaniowych w 3 różnych wariantach:
- wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego;
- dowodzenia;
- rozpoznania i walki elektronicznej.
Z ujawnionych w maju 2020 roku informacji dotyczących części wymagań technicznych wynikało, że chodzi o śmigłowce ze zdolnością do transportu 5 żołnierzy z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem lub 1000 kg ładunku w kabinie. Wymóg szkolenia lotniczego wymusza posiadanie przez oferowane maszyny zdwojonego układu sterowania. Wymóg zdolności do realizacji zadań wsparcia bojowego oraz rozpoznania sugeruje również, iż maszyna powinna być zdolna do przenoszenia uzbrojenia oraz posiadać obserwacyjno-celowniczy system optoelektroniczny.

Co ciekawe, dialog techniczny w tym programie został zawieszony w marcu 2021 roku. Zainteresowanie udziałem wyraziło wówczas 12 podmiotów. Jednym z nich był zakład PZL Świdnik reprezentujący koncern Leonardo Helicopters. Jak wynika z obecnie ogłoszonych przez ministra informacji, planowane jest pozyskanie w tym programie śmigłowców AW149. Jest to jedna z nowszych konstrukcji koncernu Leonardo Helicopters, zbudowana na zasadzie modułowej z dużym wykorzystaniem materiałów kompozytowych.
Zobacz też
Śmigłowiec jest dostosowany do realizacji zadań bojowych. Posiada duże drzwi przesuwane z obu stron kabiny i możliwość instalacji uzbrojenia strzeleckiego. Istnieje również możliwość zastosowania zewnętrznych pylonów do przenoszenia uzbrojenia i wyposażenia specjalnego, w tym wyrzutni niekierowanych oraz kierowanych pocisków rakietowych. Maszyna AW149 charakteryzuje się otwartą architekturą systemu awionicznego, czteroosiowym autopilotem i jest wyposażona w system monitorowania stanu śmigłowca HUMS (Health and Usage Monitoring System). Przekładnia główna zdolna jest do działania do 50 minut bez dopływu oleju.
Maszyny tego typu trafiły na wyposażenie sił zbrojnych Włoch i Tajlandii. W 2020 roku zostały zakupione przez Egipt. AW149 są również oferowane siłom zbrojnym Wielkej Brytanii w realizowanym obecnie przetargu na następcę maszyn wielozadaniowych Puma. Jeśli trafią na wyposażenie polskich sił zbrojnych, to znaczna część ich produkcji, łącznie z montażem, powinna być realizowana przez zakłady PZL-Świdnik które należą do koncernu Leonardo Helicopters. Co ciekawe, w programie Perkoza firma ta promowała maszyny AW139W, ale w rozmowie z Defence24.pl prezes PZL-Świdnik Jacek Libucha podkreślał, że oferta obejmuje też AW149 i zależy to całkowicie od wymagań MON i Agencji Uzbrojenia.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]