Trzeci indyjski MiG-21 rozbity w tym roku

21 maja 2021, 08:33
Zrzut ekranu 2021-05-21 o 10.23.57
Fot. Rejoyce Jose (CC BY 2.0)
Reklama

Indyjski MiG-21 Bison rozbił się nieopodal miejscowości Moga w prowincji Pundżab. To już trzecia maszyna tego typu utracona przez siły powietrzne tego państwa w tym roku.

Do incydentu doszło 21 maja o 1 w nocy w czasie rutynowego lotu treningowego. Pilot, squadron leader Abhinav Choudhary, zginął w trakcie zdarzenia, a prace rozpoczęła specjalnie powołana komisja. Efekt postępowania prawdopodobnie będzie taki sam, jak zazwyczaj.

Indyjskie MiGi-21 zostały gruntownie zmodernizowane, mają np. nową stację radiolokacyjną Kopjo, pozwalającą na użycie rakiet powietrze-powietrze R-77 kierowanych aktywnie radarowo. Pomimo modernizacji są jednak samolotami nie dość, że przestarzałymi to jeszcze starymi (po zaprojektowanym dla nich okresie cyklu życiowego) i z tego powodu od lat ulegają wypadkom i katastrofom. W tym roku, który nie osiągnął jeszcze półmetka, rozbił się już trzeci Bison. Pierwszy utracono już w styczniu, a drugi w marcu. W drugim z tych wypadków także zginął pilot.

Reklama
Reklama

Indie kupowały MiGi-21 od Związku Radzieckiego od lat 60. A do dzisiaj w wypadkach utracono łącznie około 400 tych samolotów, które zyskały już sobie opinię "latającej trumny". Mimo to na początku roku Siły Powietrzne Indii eksploatowały jeszcze 132 samoloty MiG-21 w ramach kilku dywizjonów, w tym tych na granicy z Pakistanem, z którym graniczy m.in. prowincja Radżastan. Jest tak m.in. ponieważ latami opóźniał się program następcy tych samolotów – masowego lekkiego myśliwca LCA Tejas. Dopiero w ubiegłym roku złożono na nie większe zamówienia. Indie rozbudowują jednak jednocześnie liczbę posiadanych dywizjonów lotniczych, potrzebują czegoś więcej niż wymiany 1:1. Obecnie uważa się, że MiG-21 będzie mógł zostać ostatecznie wycofany ze służby do 2024 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
ito
sobota, 22 maja 2021, 07:47

"po zaprojektowanym dla nich okresie cyklu życiowego"- w tym momencie kto, kto zadecydował o dalszej eksploatacji powinien być sądzony co najmniej za usiłowanie zabójstwa (teraz już za zabójstwa. Wielokrotne). Naprawdę znacznie taniej wyszłoby im kupienie nowych (fabrycznie) samolotów niż takie beztroskie tracenie pilotów. Poza wszystkim innym wyszkolenie pilota jest drobie o czasochłonne.

sd
sobota, 22 maja 2021, 00:40

F-4, F-5, Mirage III do dziś latają bez większych problemów. A ten sowiecki widow maker...

niedziela, 23 maja 2021, 08:36

Cos ci sie pomieszało. Twórcą wdów to był F-104, którego straty w czasach pokoju dochodziły nawet do 46% stanu.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 14:40

Patrząc jak rozbijały sie MiG-21( 400 tylko w samych Indiach) to jednak tytuł jak najbardzi3j zasadny dlaFishbeda. ma tez inny-latająca trumna.

poniedziałek, 24 maja 2021, 08:11

A skąd ty wytrzasnąłeś 400 robitych MiG-21 w Indiach? Wyprodukowano ich 11,5 tysiąca, więc i tak straty były niewielkie, a 46% strat F-104 w czasie jak w Kanadzie, 40% w Belgii, 43% w Holandii, 32% (292 maszyny) w Niemczech to i tak rekordy nie do pobicia. A F-104 wuprodukowano 2578 egzemplarzy, a rozbiło się w czasie pokoju co najmniej 525.

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:17

Z tego artykułu ichtamnietku:"Indie kupowały MiGi-21 od Związku Radzieckiego od lat 60. A do dzisiaj w wypadkach utracono łącznie około 400 tych samolotów, które zyskały już sobie opinię "latającej trumny"". Wystarczy?

niedziela, 23 maja 2021, 18:00

Biorąc pod uwagę że Indie użytkując od 1964 do dzisiaj 1200 Mig-21 różnych wersji i utraciły 400 z nich, to utraciły raptem coś około 33 maszyn, do osiągnięć w kwestii rozbijania się maszyn typu F-86, F-100, F-104, F-14 czy T-38 to nadal im daleko.

poniedziałek, 24 maja 2021, 10:49

33%

ito
sobota, 22 maja 2021, 20:12

Wszystkie wymienione konstrukcje są młodsze od MiGa 21, wszystkie są już wycofane lub wycofywane.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 14:44

Róznica to 2-3 lata w stosunku wejscia do słuzby i ciagle jeszcze latają i troche polatają.

niedziela, 23 maja 2021, 13:51

Jakie młodsze? Wszystkie weszły do użycia w 1960 (plus minus rok). I wszystkie miały znacznie lepszą statystykę wypadkową od fishbedów.

niedziela, 23 maja 2021, 18:02

Miały lepsza to znaczy procentowo rozbiło się ich więcej.

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:14

Nie, znaczni mniej od latajacej trumny MiG-a 21.

czwartek, 27 maja 2021, 17:45

Synku to ile już F-5 rozbiło się w tym roku? Hmm czy także nie przypadkiem 3? Latające trumny powiadasz.

sarkam
piątek, 21 maja 2021, 14:04

Jaktam, zwolennicy rodernizacji starych szrotów? Może "dołozenie nowiej avioniki" zapobiegło by tragedi?

mig29smt
sobota, 22 maja 2021, 01:19

to własnie zmodernizowany BIZON z nowym radarem rakietami r77 r73 i nowom awionikom tyle ze z ponad 20 lat temu .ale na starosc .zużycie szczegulnie naprawianych silników nic sie nie poradzi -szkoda tylko pilota a utrzymanue techniczne sprawnosc u indijczyków to tak zawsze -co rok tracom eskadre i y tak od lat .

BUBA
piątek, 21 maja 2021, 13:52

Jak to ladnie napisal-Pomimo modernizacji są jednak samolotami nie dość, że przestarzałymi to jeszcze starymi i z tego powodu ulegają wypadkom i katastrofom. Spojrz na polskie Su i Mig. A swoja droga to jak powodzi sie rodzinie ktora zostawil pilot ginac w katastrofie Miga. Bo ta pani z dwojgiem malych dzieci do pracy raczej pojsc nie moze.

anonim
sobota, 22 maja 2021, 03:40

A co mają polskie maszyny do myśliwca praktycznie drugiej generacji? MiG-21 ma dwie zalety: osiąga prędkość naddźwiękową i jest najpopularniejszą konstrukcją tego typu, a więc był wyprodukowany w ogromnej liczbie egzemplarzy (grubo ponad 10 tysięcy sztuk). MiG-29 z kolei ma potencjał na sensowną modernizację. Pytanie tylko czy polski przemysł jest w stanie podołać takiemu zadaniu. Moim zdaniem na chwilę obecną jest z tym kiepsko.

rED
piątek, 21 maja 2021, 22:18

fan club Daviena i innych mitszuf piątek, 1 marca 2019, 12:51 MiG-21 zestrzelił F16 tego Davien nie przeżyje ...

ech ta dzika Montana
niedziela, 23 maja 2021, 19:35

Davien napisze co mu każe "centrala". Jak oczywiście będzie w stanie po otrząśnięciu się z szoku.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 16:30

Red ten MiG-21 nawet nei wiedział co go zestrzeliło a reszta hinduskiej eskadry zwiewała z AIM-120 na ogonach prawie gubiac dopalacze. A wszystkie F-16 wykonały zadanie i wróciły spokojnie do bazy.

poniedziałek, 24 maja 2021, 08:13

To dopiero. MiG nie wiedział co go zestrzeliło? To wyjasnij, dlaczego nie trafili drugiego miga z pary? Na sześć odpaleń do Su-30MKI, nzawet jeden AIM-120 nie był w stanie im zagrozić. Więc jak to wytłumaczysz?

wtorek, 25 maja 2021, 11:45

Dzisiaj już wiadomo więcej na temat tamtych zdarzeń i wiemy że po wykryciu wyprawy złożonej z 24 maszyn pakistańskich F-16, JF-17 i Mirage-5 Indie poderwały z różnych lotnisk Mig-21, Su-30, Mirage-200 i Mig-29. Najbliżej były Migi-21 ze lotniska w Sringarze i wystartowały z niego 3 pary Migów-21. Wszystkie Migi-21 weszły w kontakt bojowy z Pakistańskimi maszynami bowiem doszło do walki między Indyjskimi i Pakistańskimi maszynami hindusi przepędzili pakistańczyków. Varthaman dopadł jednego F-16 na bliskiej odległości i nie chciał odpuścić i przekroczył granicę, zestrzelił efa za pomocą R-73 i sam zaliczył glebę wlatując we wrak efa i oba wraki spadły po Pakistańskiej stronie. Co się działo z resztą zespołu Pakistańskiego i reszta maszyn Indyjskich także wiemy.

niedziela, 23 maja 2021, 18:04

A amerykanie to sami wynaleźli peryskop Gundlacha.

Monkey
piątek, 21 maja 2021, 12:53

Sądząc po stopniu oficerskim, musiał to byc doświadczony lotnik. Zresztą, stopień czy nie, szkoda człowieka. Samolotu nie, te graty juz dawno powinny zostać wycofane ze słuzby. No, ale zdaniem niektórych na tym forum Tejas to wielki sukces...

droma
piątek, 21 maja 2021, 12:52

gieniusze z indi / bardzo dobrze wychodzi im pielęgnacja brody / nie wiedzieli co kupują od rosji-kaput ,total złom ,samozłomy ,które lądują gdzie chcą i kiedy chcą to jest taka ruska sztuczna inteligencja ...

niedziela, 23 maja 2021, 08:38

Mówisz o F-35 któremu psuja sie po cztery systemy jednoczesnie w trakcie lądowania? Hindusi maja Su-30MKI sa z nich zadowoleni i chca więcej.

Jacek
piątek, 21 maja 2021, 12:51

W tym tempie jeszcze jakieś 20 lat polatają Indianie na tym sprzęcie. Szkoda ludzi. Na ostatnio jakiś pan z tego kraju w TV powiedział że zachorowania 200K - 300K przy ich populacji to nie problem. Jak z tego wynika życie ludzkie tam dość tanie jest.

anonim
piątek, 21 maja 2021, 11:58

Jakim cudem ten MiG-21 się tyle czasu u nich uchował? Rozumiem, że może być użytkowany w krajach afrykańskich, Korei Północnej, może gdzieś na Bałkanach, ale w Indiach? Jaką to ma wartość bojową obecnie? Jako myśliwiec chyba żadną. Jako "darmowa" (w takim sensie, że mają tego dużo i szkoda wyrzucać) maszyna do przenoszenia bomb i rakiet po wywalczeniu przewagi powietrznej? To już nie lepiej odkupić od kogoś Su-25? Jak widać, nawet wykorzystywanie ich w roli maszyn szkoleniowych jest wątpliwe. Zdaję sobie sprawę z tego, że Pakistan ma flotę złożoną jeszcze z Mirage III i J-7 (a w zasadzie F-8), czyli chińskiego klonu, ale to chyba kiepskie usprawiedliwienie. Chiny też chyba nie planują na poważnie używać bojowo swoich J-7. Nie rozumiem, dlaczego Indie wcześniej nie poszły chińską drogą. Chińczycy wszak skopiowali MiG-21 (jako J-7), a potem MiG-23 (jako J-8II). Tymczasem Indie dopiero teraz przymierzają się do swojego HAL Tejas Mk2 (z jedynką mieli ciągłe opóźnienia i jak na razie została wyprodukowana w śladowych ilościach). Ja rozumiem, te ich MiGi przeszły szereg modernizacji i mają nowsze uzbrojenie, ale za cholerę nie da się w tej konstrukcji umieścić sensownego radaru, bo to wymagałoby wprowadzenia bocznych wlotów powietrza. Jestem w stanie uwierzyć nawet w użyteczność zmodernizowanych Su-24 i Su-25, ale chyba są jakieś granice, nie?

....
sobota, 22 maja 2021, 00:39

No niestety płatowce i silniki już nie wytrzymują, po tylu latach nic dziwnego. Natomiast jak pokazał 2019 rok to uzbrojenie i odpowiednie wykorzystanie tych maszyn pozwala na pokonanie niektórych wersji F-16. Ale czas ich się skończył jednak na pewno.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 14:45

2019r to pokazał jedynei ze MiG-21 jest ruchomym i slepym celem nawet dla starszych wersji F-16:)

poniedziałek, 24 maja 2021, 08:14

Przecież USA i Pakistan twierdzili, że żadnych F-16 tam nie było. Wieć co ty znowu opowiadasz?

Davien
wtorek, 25 maja 2021, 14:25

Twierdził jedynie Pakistan bo miał zakaz uzywania F-16 do takich zadań:)) Ale resztki AIM-120 C-5 we wraku MiG-21 Bison obaliły ich kłamstwo.

środa, 26 maja 2021, 11:35

To twierdzisz że pakistan pokazał resztki AIM-120 jakie wyciągnął z wraka Miga-21? Bo ten Mig spadł po pakistańskiej stronie. Twierdzisz że ktokolwiek pokazywał jakikolwiek pocisk jaki strącił Miga-21?

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:19

Pokazywały Indie bo MiG spadł po indyjskeij stronie wbrew twoim kłamstwom.

czwartek, 27 maja 2021, 14:47

Synku Indie pokazywały tylko wrak AIM jaki znaleźli na swoim terytorium. To pakistan pokazywał na konferencji prasowej uszkodzone a nie odpalone rakiety z wraka Miga-21 tłumacząc że skoro nie wystrzelone to nie mogły strącić ich F-16. Problem tylko taki że pakistańczycy pokazali R-77 natomiast F-16 został stracony za pomocą R-73. Jest w sieci nagranie audio z tej walki i tam wyraźnie pada meldunek o odpaleniu R-73.

rED
piątek, 21 maja 2021, 22:20

fan club Daviena i innych mitszuf piątek, 1 marca 2019, 12:51 MiG-21 zestrzelił F16 tego Davien nie przeżyje ...

niedziela, 23 maja 2021, 08:39

Ale jakos przezył, gdyz dalek wypisuje os swoich AIM-120 z 1973 roku.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 16:32

Jak pokazał 2019r to MiG-21 jest jedynie ruchomym slepym celem dla F-16 który nie miał problemu z pozbyciemsie Bisona z ponad 70km A reszta hinduskeij eskadry ledwo dała radę żwiać by nie podzielic jego losu.

poniedziałek, 24 maja 2021, 08:14

To dopiero. MiG nie wiedział co go zestrzeliło? To wyjasnij, dlaczego nie trafili drugiego miga z pary? Na sześć odpaleń do Su-30MKI, nzawet jeden AIM-120 nie był w stanie im zagrozić. Więc jak to wytłumaczysz?

Davien
wtorek, 25 maja 2021, 14:27

Nawet Su-30MKI dały rade uciec te 10-15km jakie je dzieliło od maksymalnego zasięgu AIM-120 C-5. MIG jak widac nawet nei wiedziałże jest atakowany co potwierdził jego pilot .

cor
piątek, 21 maja 2021, 18:53

Autor przeciez napisal ze jest konstrukcja przestarzala i ogolnie wike indyjskich mig-21 jest solidnie zaawansowany, sa generalnie po dopuszczalnym okresie uzytkowania. Rozsmieszyl mnie za to stwierdzeniem, ze niby mig-21 nazywany jest latajaca trumna. Zdaje sie ze autorowi z f-104 sie pomylilo. Bo choc liczba 400 utraconych mig-21 robi wrazenie to nalezy pamietac, ze wyprodukowano ich ok. 11500 sztuk tak, ze te 400 to jakies 3,4%. Dla porownania zbudowano 187 f-22, utracono w katastrofach 13 co daje 6,95% - to dopiero latajaca trumna! Zartuje, bo chyba nikt nie bedzie sie spieral, obojetnie czy jest fanem amerykanskiej techniki wojskowej czy nie, ze mig-21 nie ma podejscia do f-22. Nie zmienia faktu, ze procentowo wiecej f-22 uleglo wypadkom. No, ale 400 utraconych mig-21 w calym okresie ich uzytkowania (w tym wiele uzywanych po "okresie przydatnosci do spozycia") to takie chwytliwe, jak tu przejsc obojetnie:>.

ics
sobota, 22 maja 2021, 10:12

400 Fishbedów rozbiło się w samych Indiach, na całym świecie ich katastrof były tysiące (w Polsce rozbiło się prawie 100). Po drugie liczy się przelicznik katastrof na ilość godzin lotu, a nie na ilość wyprodukowanych samolotów. Po trzecie, najważniejsze, Fishbed to był badziewny samolot, gorszy od F-5 i Mirage III, nawet ociężały Phantom zwykle z nim wygrywał.

poniedziałek, 24 maja 2021, 11:08

Policz sobie jaki to odsetek tych maszyn rozbił się Indiach, jaki w Polsce przez jaki czas użytkowania. Potem porównaj to z odsetkiem rozbitych na przykład F-100, F-104. Potem napisz o badziewiu. Przypomnę tylko że w Polsce ciągu 42-lat eksploatacji samolotów myśliwskich MiG-21 doszło do około 90 wypadków i katastrof. Śmierć poniosło 44 pilotów i trzy osoby na ziemi. W Wojsku Polskim eksploatowano 582 samoloty MiG-21(rozbiło się nawet nie 20% maszyn gdzie tam do F104 jakich rozbiło się 40% średnio na świecie czy do ponad 50% rozbitych T-38 albo F-100) Aha Indyjskie migi latają praktycznie na okrągło więc kolego pod względem katastrof na wylatane godziny to biją wszystkich na głowę.

Davien
wtorek, 25 maja 2021, 14:29

W Polsce 94, w Indiach min 400( do tylu sie przyznali, następne setki albo i tysiące w ZSRS( ci sie nei przyznają), kolejne dziesiątki czy setki w innych państwach wiec jak widać swoje bajkki to sobie wsadz.....

środa, 26 maja 2021, 11:36

Proszę o pokazania jekichkolwiek dowodów na obrone swojej tezy.

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:20

To ty udowodnij ze tak nie było, bo i 400 wraków w Indiach i 94 rozbite w Polsce to FAKTY.

czwartek, 27 maja 2021, 11:42

Ja udowodniłem w kilku miejscach. Nawet powyżej masz wyliczenia ile tych migów procentowo rozbiło się i gdzie. Polsce 18% przez 42 lata użytkowania, w indiach 33% przez 57b lat użytkowania Takich F-104 Belgia straciłą 40%. Kanada 46,2%, Holandia 36%, We wszystkich tych krajach te maszyny były użytkowane raptem po około 20-25 lat.. Takich T-38 rozbiło się ponad 50%, tak jak i F-100. W Turcji zaszczytne miano latającej trumny dzierży F-4. Kolego jak chcesz dyskutować to podaj argumenty. A nie tylko wyzywasz. Zachowujesz się jak rozwydrzony bachor.Zero wiedzy i tupanie nóżkami.

Tweets Defence24