Reklama

Siły zbrojne

Lekki samolot bojowy Scorpion na brytyjskim Farnborough

Samolot Scorpion zostanie zaprezentowany na pokazach w brytyjskim Farnborough w lipcu bieżącego roku. W tym celu przechodzi on szereg modyfikacji. Fot. TextronAirLand/scorpionjet.com.
Samolot Scorpion zostanie zaprezentowany na pokazach w brytyjskim Farnborough w lipcu bieżącego roku. W tym celu przechodzi on szereg modyfikacji. Fot. TextronAirLand/scorpionjet.com.

Prototyp lekkiego samolotu bojowego Scorpion zostanie zaprezentowany na pokazach lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii.

Jak donosi serwis kansas.com, firma Textron AirLand zamierza zaprezentować lekki samolot bojowy Scorpion na brytyjskich pokazach lotniczych Farnborough, organizowanych w lipcu bieżącego roku w Wielkiej Brytanii. Prototyp Scorpiona jest zatem modyfikowany, aby móc wykonać lot z zakładów w Wichita na Wyspy Brytyjskie.

Zakres prac obejmuje między innymi instalację systemu chroniącego wloty powietrza przed oblodzeniem oraz modernizację pokładowej instalacji tlenowej. Według przedstawicieli Textrona, prezentacja samolotu Scorpion na pokazach lotniczych w Wielkiej Brytanii może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania potencjalnych użytkowników eksportowych.

Lekki samolot bojowy Scorpion opracowywany jest przez firmę Textron AirLand. W założeniu będzie on wykorzystywany do wsparcia działań antyterrorystycznych, przeciwpartyzanckich lub zwalczania przemytu narkotyków, a także ochrony granic czy patrolowania akwenów morskich. W porównaniu do klasycznych myśliwców wielozadaniowych, ma się on charakteryzować znacznie niższymi kosztami zakupu i eksploatacji, będąc w stanie wykonywać znaczną część ich zadań nie związanych z udziałem w pełnoskalowym konflikcie zbrojnym. Do chwili obecnej prototyp Scorpiona miał wykonać 41 lotów, trwających łącznie ponad 76 godzin. Według serwisu kansas.com, rozpoczęcie jego produkcji na małą skalę planowane jest już w przyszłym roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Scooby

    My to możemy zrobić Aermacchi M-346 Master.

  2. hubaro

    Polskie lekkie samoloty, proste w konstrukcji, z podstawowym, łatwym do zintegrowania wyposażeniem bojowym, były pacyfikowane od dawna...Skorpion, Bielik, Grot II... Tylko ten ostatni aktualnie możemy uratować, dokończyć i produkować (może w kooperacji). To nie muszą być kosztowne wodotryski, tylko wsparcie dla zaawansowanych samolotów. Inaczej za jakiś czas będziemy drogo kupować "Scorpiony" w miejsce skorpionów.

    1. pssttt

      po wydaniu 400mld $ dostaniemy w zamian garbata Iryde, dobrze ze ktos w pore odcial ich od pieniedzy podatnika dzieki temu utopilismy niewiele, Bielik to troche inna sytuacja nie wiem dlaczego miesza go Pan razem z pazdziezowymi makietami

    2. ryszard56

      sluszna uwaga ,popieram

  3. z prawej flanki

    "potencjalni uźytkownicy eksportowi" ; Irak juź zakupil czeskie Alca z tamtejszych magazynów ,pozostaja kraje Ameryki Poludniowej - moźe Meksyk sie skusi ,bo trwa caly czas w stanie permanentnej wojny przeciwko narkotykowym kartelom. Argentyna z wiadomych powodów odpada , Brazylia i kilka krajów "obok" maja swoje lekkie maszyny tlokowe ,no i jeszcze kilka wojujacych krajów Afryki moźe być zainteresowanych ,albo taka Indonezja czy Malezja. Lecz istnieje przecieź i bedzie sie nadal poszerzal rynek "normalnych" maszyn wycofywanych ze sluźby w rodzaju na ten przyklad izraelskiej oferty na Kfira ; co zatem bedzie sie bardziej oplacać? A co ten samolocik w ogóle soba reprezentuje poza groźna nazwa?

    1. Realpolitik

      Np. 10x niższe koszty eksploatacji vs F-16 przy większej skuteczności w "misjach pokojowych" przeciw mieszkańcom chatek ulepionych z błota?

  4. ryszard56

    a gdzie NASZ SCORPION??/