- Wiadomości
Kto wyszkoli pilotów VIP?
1. Baza Lotnictwa Transportowego unieważniła przetarg dotyczący szkolenia na symulatorach załóg samolotów Gulfstream G550 przeznaczonych do przewozów najważniejszych osób w państwie. Miały one dotyczyć sytuacji awaryjnych i krytycznych faz lotu. Procedura została przerwana ze względu na niedopełnienie warunków formalnych przez jedynego oferenta.

Postępowanie rozpoczęto w czerwcu b.r. i było to kolejne podejście do pozyskania szkoleń teoretycznych i symulatorowych w okresie od września 2021 roku do października 2023 roku w zakresie:
1) Pilot Recurrent – szkolenie teoretyczne i symulatorowe;
2) przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie (podejmowanie decyzji) – szkolenie teoretyczne i symulatorowe – szkolenie dodatkowe;
3) zarządzanie energią kinetyczną samolotu (zależność: wysokość – prędkość).
W postępowaniu zastosowano tzw. procedurę odwróconą, o której mowa w art. 139 ust. 1 ustawy Pzp, tj. zamawiający najpierw dokonał badania i oceny ofert, a następnie kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. Jedyna złożona w terminie 30 lipca 2021 oferta pochodziła od amerykańskiej spółki FlightSafety International z Melville w stanie Nowy Jork. Realizację wymaganych szkoleń dla 12 pilotów wyceniono na 6 616 200 zł brutto.
25 października 2021 na platformie TED opublikowano decyzję z dnia 20 października o unieważnieniu postępowania „na podstawie art. 255 pkt 2) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. c ustawy Pzp”. Art. 1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
[…]
2) została złożona przez wykonawcę:
[…]
c)który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń;
Czytaj też: Dmowski na Okęciu - flota VIP prawie w komplecie
W zaistniałej sytuacji oczywiście możliwe jest ponowne uruchomienie procedury, jednak szkolenie na symulatorach ulegnie dalszemu opóźnieniu, a jak wynika z załączonego do dokumentacji przetargowej planu szkoleń, powinny się one rozpocząć we wrześniu-październiku b.r.
Oczywiście nie oznacza to, że piloci samolotów G550 nie będą szkoleni, gdyż nadal mogą w tym celu wykonywać loty na samolotach znajdujących się na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Jednak szkolenie na symulatorach pozwala w „bezpiecznych” warunkach nie tylko przećwiczyć krytyczne fazy lotu, takie jak starty i lądowania, szczególnie przy słabej lub zerowej widoczności, ale również sprawdzić przygotowanie pilotów na sytuacje awaryjne, takie jak problemy techniczne czy zagrożenie. W tym zakresie szkolenia symulatorowe to istotny element podnoszenia umiejętności, szczególnie istotny dla załóg samolotów przewożących najważniejsze osoby w państwie, w tym prezydenta, premiera czy marszałków obu izb parlamentu.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]