- Wiadomości
Korea Południowa zmuszona do wycofania samolotu z pokazów w Chinach
Południowokoreański samolot T-50 miał wziąć udział w Airshow China w Zhuhai. Naciski amerykańskie spowodowały jednak, że pokaz samolotu dla przedstawicieli ChRL został odwołany. Powodem jest obawa Amerykanów przed skopiowaniem rozwiązań technicznych zastosowanych w konstrukcji maszyny.
Samolot szkolno-bojowy KAI T-50 Golden Eagle produkowany przy wsparciu Lockheed Martin miał zostać po raz pierwszy pokazany w Chinach podczas Airshow China w Zhuhai. Koreańczycy zdecydowali o wycofaniu swoich samolotów z tych targów kilka dni przed ich rozpoczęciem, zaskakując organizatorów.
Rzecznik prasowy ministerstwa obrony wskazał jako główny powód presję amerykańską związaną z zagrożeniem skopiowania przez Chińczyków rozwiązań technicznych zastosowanych w samolocie. Stwierdził on, że Republika Korei wycofała się z prezentacji T-50 w Chinach ze względu na zwrócenie przez stronę amerykańską uwagi na prawo dotyczące eksportu i handlu kluczowymi amerykańskimi technologiami. A właśnie najważniejsze technologie użyte w konstrukcji samolotu pochodzą ze Stanów Zjednoczonych.
KAT T-50 to dwumiejscowy samolot mogący służyć w zależności od wersji do zaawansowanego treningu lub jako lekki samolot bojowy. Maszyna powstała przy współpracy z Amerykanami, głównie z myślą o szkoleniu pilotów KF-16. Samolot wykazuje zresztą wiele podobieństw w konstrukcji do F-16, na którym był częściowo wzorowany. Wersje bojowe opracowano w celu zastąpienia lekkich myśliwców poprzednich generacji takich jak F-5. Do tej pory samoloty poza Koreą Południową zamówiły Indonezja i Irak w wariantach szkolno-bojowych i Filipiny w wersji bojowej F/A-50.
Maszyna będzie prawdopodobnie jedną z konstrukcji konkurujących w amerykańskim programie T-X, którego celem jest pozyskanie następców używanych przez US Air Force T-38 Talon. T-50 był proponowany Polsce w postępowaniu na dostawę lekkiego samolotu odrzutowego do szkolenia zaawansowanego – AJT (Advanced Jet Trainer). Oficjalnym oferentem był Lockheed Martin UK. Polska zdecydowała jednak o wyborze tańszej oferty włoskiego koncernu Alenia Aermacchi, który dostarczy 8 samolotów M-346 Master.
Andrzej Hładij
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]