Reklama
  • Wiadomości

Koniec produkcji izraelskich dronów w Rosji

Rosja będzie musiała wstrzymać montaż bezzałogowców Outpost wykonywany na licencji Israel Aerospace Industries. Pomimo starań strony rosyjskiej, chcących przedłużenia umowy o współpracy w tym zakresie, negocjacje wstrzymano, a istniejące porozumienie zamrożono w wyniku decyzji ministerstwa obrony Izraela. 

  • Fot. mil.ru
    Fot. mil.ru
  • Szczątki rosyjskiego BSL typu Outpost (Searcher-II) strąconego przez siły ATO w Donbasie. Fot. mil.gov.ua
    Szczątki rosyjskiego BSL typu Outpost (Searcher-II) strąconego przez siły ATO w Donbasie. Fot. mil.gov.ua

Jak informuje Flightglobal, władze Izraela podjęły decyzję, na mocy której cała dotychczasowa współpraca w zakresie licencyjnego montażu w Rosji bezzałogowych systemów latających produkcji IAI został objęty embargiem, a współpracę wstrzymano ze skutkiem natychmiastowym. Decyzja miała zostać podjęta przez izraelskie ministerstwo obrony miedzy innymi w wyniku nacisków ze strony amerykańskiej administracji. 

Nie bez znaczenia było też prawdopodobnie powszechne wykorzystywanie przez Rosjan bezzałogowców Outpost (licencyjna wersja bsl IAI Searcher-II) w działaniach na terytorium Ukrainy. Kilka maszyn tego typu zostało strąconych przez siły biorące udział w operacji ATO, a następnie zaprezentowano je opinii publicznej. Tel Awiw zdecydował już w drugiej połowie 2014 roku o wstrzymaniu negocjacji nowych kontraktów na dostawy bezzałogowych środków latających do sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej w związku z kryzysem na Ukrainie. Realizowano jednak zapisy wcześniej zawartych umów (włącznie ze wsparciem serwisowym).

W rosyjskich zakładach UZGA (Uralskij Zawod Grażdanskoj Awiacji) w Niżnym Tagilu zmontowano zgodnie z umową co najmniej 20 bezzałogowców Outpost (Searcher-II) oraz - prawdopodobnie - około 30 mini-bsl BirdEye 400.

Informacje o zamrożeniu współpracy stoją w sprzeczności z deklaracjami strony rosyjskiej, która zabiegała nie tylko o wznowienie rozmów. W ubiegłym roku zakłady UZGA ogłosiły plan modernizacji bezzałogowców Outpost, obejmującej użycie systemu GLONASS, szyfrowanej linii rosyjskiej łączności i systemów IFF. Zmodernizowana wersja ma nosić oznaczenie Outpost-R i stanowić punkt wyjścia dla w pełni nowej konstrukcji.

Zgodnie z informacjami rosyjskiego serwisu informacyjnego „Wiedomosti”, rosyjskie ministerstwo obrony zawarło w ubiegłym roku wartą około 300 mln dolarów umowę na 10 kolejnych systemów Oputpost, z których każdy składa się ze stacji kierowania i trzech maszyn latających. Natomiast na początku kwietnia 2016 roku zastępca ministra obrony Rosji Jurij Borysow zapowiedział plan zakupu kolejnych 30 systemów w przeciągu najbliższej dekady.

Jeśli potwierdzą się informacje o nałożeniu całkowitego embarga na dostęp Rosji do izraelskich technologii bezzałogowych, to plany te należy uznać za wątpliwe. Istnieje oczywiście możliwość, że Rosjanie posiadają już w tym zakresie wystarczającą wiedzę i potencjał, aby kontynuować produkcję własnymi siłami, z naruszeniem zasad izraelskiej licencji. Nie jest też wykluczone, że tak zwana modernizacja systemu Outpost jest, de facto, planem zastąpienia kluczowych izraelskich komponentów systemu ich krajowymi odpowiednikami.  

Według dostępnych informacji bezzałogowce Outpost charakteryzują się długotrwałością lotu 15-20 godzin i możliwością działania w odległości 250-300 km od miejsca startu. Masa użytecznego ładunku wynosi 100 kg. Jak wynika z badań maszyn strąconych w Donbasie przez siły ukraińskie, w maszynach stosowanych jest wiele komponentów rosyjskich oraz elementów pochodzących z rynku cywilnego i nieobjętych ograniczeniami związanymi z embargiem. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama