Następnym etapem zapowiedzianym przez Inspektorat Uzbrojenia będzie możliwość złożenia przez tych wykonawców „Zgłoszenia do udziału w negocjacjach technicznych”, prowadzonych w oparciu o § 37 ust. 1. decyzji Nr 291/MON Ministra Obrony Narodowe z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy.
Później dojdzie do negocjacji technicznych, dopiero po zakończeniu których ci Wykonawcy, którzy spełnią oczekiwania zostaną zaproszeni do złożenia ofert. Inspektorat Uzbrojenia powiadomił również, że w ramach oceny ofert, kluczowe parametry śmigłowców będą wymagały przeprowadzenia testów oferowanych nam śmigłowców. Oznacza to, że wszystkie maszyny już na próby będą musiały posiadać certyfikaty pozwalające na wojskową eksploatację.
CZYTAJ TAKŻE: Ruszył przetarg na samoloty szkolenia zaawansowanego
Przypomnijmy, że przedmiotem postępowania wartego 8-10 mld zł. „jest dostawa 70 sztuk śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia w czterech różnych wersjach specjalistycznych pozyskiwanych w oparciu o wspólną platformę bazową oraz pakietu logistycznego i zintegrowanego systemu szkolenia wraz z pakietem szkoleniowym”.
W postępowaniu biorą obecnie udział trzej producenci: amerykański Sikorsky Aircraft, francusko - niemiecki Eurocopter i włosko - brytyjski AgustaWestland. Dużym utrudnieniem dla nich jest konieczność zapewnienia wykonania jedną konstrukcją szeregu czasami zupełnie różnych typów zadań. Według obecnych założeń Wojska Lądowe mają otrzymać 48 śmigłowców w wersji transportowej, Siły Powietrzne 10 w wersji Combat SAR, a Marynarka Wojenna 6 w wersji SAR i 6 przygotowanych do zwalczania okrętów podwodnych.
CZYTAJ TAKŻE: Przetarg na motorówki hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP
Dodatkowo założono jak największy udział polskiego przemysłu w produkcji i przyszłej obsłudze zamówionych maszyn. Wszystko wskazuje, że za remonty i obsługiwanie śmigłowców będą odpowiadały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi. Co do produkcji to oczywiście wiadomo, że w przypadku S-70 będą to zakłady lotnicze w Mielcu, w przypadku AW 149 wybrane zostaną również zakłady lotnicze w Świdniku, natomiast partner EC-725 jeszcze nie został ujawniony.
MD