Siły zbrojne
Kolejne Strykery w roli bojowego wozu piechoty
Firma Oshkosh Defense poinformowała o otrzymaniu trzech zamówień na modernizację amerykańskich kołowych transporterów opancerzonych Stryker. Głównym jej założeniem jest integracja bazowego podwozia z wieżą wyposażoną w 30 mm armatę automatyczną, co zmieni pojazd w kołowy bojowy wóz piechoty.
13 lipca 2022 roku Dowództwo Kontraktujące Armii USA – Detroit Arsenal (ACC-DTA) ogłosiło, że przyznało Oshkosh Defense, spółce zależnej Oshkosh Corporation, zamówienie o wartości 130 milionów USD na modernizację 95 dodatkowych transporterów piechoty Stryker Double-V (o zwiększonej odporności minowej dzięki innej budowie dna kadłuba) poprzez ich integrację z nowymi systemami wieżowymi wyposażonymi w 30 mm armatę automatyczną XM813.
Wspomniany bezzałogowy moduł wieżowy MCWS (Medium Caliber Weapon System) bazuje na konstrukcji izraelskich wież z rodziny Rafael Samson. Jego uzbrojenie stanowi armata automatyczna XM813 kal. 30 mm ze sprzężonym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Dodatkowo dysponuje on zwiększoną świadomością sytuacyjną dzięki zastosowaniu stabilizowanego niezależnego celownika oraz kamerom dookólnym. Także dziewięciu żołnierzy desantu może korzystać z 8-calowych wyświetlaczy z funkcją wyboru dowolnego obrazu z kamer (dla każdego operatora oddzielnie).
Czytaj też
„Współpracujemy z naszymi klientami, aby oferować dopasowane rozwiązania, które spełniają dzisiejsze wymagania, jednocześnie koncentrując się na przyszłym rozwoju możliwości" – powiedział Pat Williams, wiceprezes i dyrektor generalny programów armii amerykańskiej i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych w Oshkosh Defense. „W przypadku programu MCWS nasz zespół wysłuchał opinii klientów, aby zapewnić rozwiązanie zorientowane na żołnierza w zakresie jak największej siły ognia w możliwe lekkim opakowaniu, które można łatwo zintegrować, zachowując jednocześnie przeżywalność, wydajność oraz mobilności Strykera".
W czerwcu 2021 r. armia amerykańska wybrała firmę Oshkosh Defense wraz z partnerami Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems jako wykonawców zintegrowania systemu wieżowego MCWS ze Stryker-ami ICVVA1. Pięcioletni kontrakt (z prawem opcji na kolejny rok prac) obejmuje wsparcie produkcyjne i logistyczne MCWS dla maksymalnie sześciu Brygadowych Zespołów Bojowych Stryker (SBCT). Uwzględniając dzisiejsze zamówienie, armia amerykańska zamówiła 269 zmodernizowanych pojazdów o wartości 356 milionów dolarów, aby wyposażyć trzy SBCT. Oprócz nich US Army otrzymała 20 pojazdów do testowania weryfikacyjnego produktu (PVT), dalszych testów operacyjnych i oceny (FOT&E) oraz rozwoju logistyki.
Czytaj też
„Jesteśmy dumni z partnerstwa, które nawiązaliśmy z armią amerykańską i rozwiązania, które wspólnie zaprojektowaliśmy. Z niecierpliwością czekamy na dostarczenie pojazdów do testów i przekazanie ich w ręce żołnierzy, którzy ich potrzebują" – podsumował Williams.
Co ciekawe, będzie to już drugi system wieżowy z armatą 30 mm, używany na amerykańskich Strykerach. W 2015 roku rozpoczęto bowiem procedurę pozyskania lepszego uzbrojenia dla transporterów stacjonującego w Niemczech 2. Pułku Kawalerii w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, gdyż ta jednostka jest przeznaczona do działań na teatrze europejskim i powinna być przygotowana do zwalczania rosyjskich transporterów opancerzonych oraz BWP. Strykery 2. Pułku Kawalerii otrzymały już wieże MCT-30 Kongsberga.
Czytaj też
Proces zwiększania ilości bojowych wozów piechoty na kołach ukazuje trend zwiększenia siły ognia w armiach świata, gdzie kiedyś ogień zapewniany przez karabiny maszynowe 7,62 czy 12,7 mm był wystarczający. Obecnie dąży się do modernizacji kołowych transporterów opancerzonych do właśnie roli bojowych wozów piechoty z systemami wieżowymi wyposażonymi w armaty automatyczne kal. 30 mm. Przykładem niech będzie omawiany amerykański KTO, który stale jest modernizowany pod wieloma względami, co wydłuża czas jego eksploatacji na kolejne lata czy dekady. Można odnieść to do naszego podwórka, pierwszy element w postaci systemów uzbrojenia obecnie realizujemy poprzez wprowadzenie wieży ZSSW-30, która jest topowym rozwiązaniem na skalę światową. Jednak gorzej wygląda sytuacja z ogólną modernizacją naszych transporterów, zwiększeniem ich opancerzenia czy zmianami w zakresie architektury elektronicznej oraz zespołu napędowego. O tym, co można zmienić w KTO Rosomak pisaliśmy wielokrotnie na łamach Defence24.pl.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie