- Wiadomości
"Józef Piłsudski" przyleci po 10 listopada
Pierwszy z trzech samolotów VIP typu Boeing 737 przyleci do Polski między 10 a 15 listopada – informuje MON. Maszyna będzie fabrycznie nowa, a nie jak pierwotnie wynegocjowano, używana. Noszący imię Józefa Piłsudskiego Boeing 737-800 zostanie dostarczony w konfiguracji pasażerskiej.

Samolot Boeing 737 w polskich barwach, który zgodnie z nieoficjalnymi informacjami miał wylądować na Okęciu 10 listopada, dotrze do kraju prawdopodobnie dopiero po Święcię Niepodległości. Jak informuje Oddział Mediów Centrum Operacyjnego MON - Boeing 737 noszący imię Józefa Piłsudskiego, którego przylot planowany jest między 10 a 15 listopada będzie miał konfigurację typowo liniową. – Będzie to więc maszyna pasażerska, która będzie dostosowywana do przewozów HEAD w dwóch fazach.
Czytaj też: Wszystkie samoloty do przewozu VIP będą nowe
Po zakończeniu pierwszego etapu szkolenia praktycznego załóg, do którego maszyna zostanie wykorzystana, część pasażerska zostanie zmodyfikowana, poprzez zabudowę foteli o podwyższonym komforcie oraz zwiększeniu odległości pomiędzy fotelami w klasie ekonomicznej. Po dostarczeniu drugiego z pozostałych samolotów, skonfigurowanych w standardzie Boeing Bussines Jet (BBJ) 2, samolot ten zostanie przebudowany do konfiguracji docelowej, która obejmuje salonik VIP oraz klasę biznesową i ekonomiczną o podwyższonym standardzie.
Wszystkie przebudowy będą realizowane ze środków z umowy, tzn. strona polska nie będzie ponosić żadnych dodatkowych kosztów. Przy tym, w wyniku negocjacji prowadzonych po zawarciu pierwotnej umowy, zamiast samolotu używanego Polska otrzyma płatowiec fabrycznie nowy. Najprawdopodobniej jest to maszyna, której pierwotny odbiorca zrezygnował z zakupu. O negocjacjach prowadzonych w tej sprawie informował pod koniec października wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Zmiany nie pociągały za sobą wzrostu wartości umowy.
Czytaj też: Boeingi dla polskich VIP. "Wątpliwa procedura, właściwy wybór"? [ANALIZA]
Polska pozyska więc trzy samoloty Boeing 737-800 wraz z systemem szkolenia i wsparcia eksploatacji za sumę 2,05 mld zł. Dwie z tych maszyn dostarczone będą w standardzie (Boeing Bussines Jet) BBJ2, natomiast trzecia przebudowana do wersji VIP z samolotu rejsowego. Dostawy mają zakończyć się w roku 2020.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS