Reklama
  • Wiadomości

Jastrzębie wracają do Łasku

Pierwsze myśliwce F-16 wylądowały na wyremontowanym pasie 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Tym samym rozpoczął się powrót 10. Eskadry LT do swojego docelowego miejsca stacjonowania, które z powodu remontu było nieczynne od kwietnia 2017 roku.

Fot. st. chor. Arkadiusz Dwulatek/CCDORSZ
Fot. st. chor. Arkadiusz Dwulatek/CCDORSZ

Remont lotniska rozpoczął się ponad dwa lata temu. Jego głównym celem była modernizacja drogi startowej poprzez wykonanie nowej nawierzchni z betonu cementowego. Prace te objęły cały pas o długości 2,5 kilometra. Dodatkowo, Amerykanie za własne środki sfinansowali jego przedłużenie o dalsze 500 metrów. Dzięki temu możliwe jest przyjmowanie w Łasku największych, w pełni załadowanych samolotów transportowych USAF: C-17 Globemaster III i C-5 Galaxy.

Maszyny te mają wprawdzie nominalną zdolność do startowania z odcinka 2,5-kilometowego, ale półkilometrowy zapas przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i umożliwi bezproblemowe starty i lądowania. Przy okazji remontu i rozbudowy nawierzchni wykonano prace dodatkowe w postaci modernizacji systemu hamowania samolotów BAK-12 do standardu BAK-14, modernizacji systemu oświetlenia i zasilania. Dodano też system ostrzegania o oblodzeniu pasa Ice Alert, który automatycznie bada jaka jest temperatura przy powierzchni pasa.

W czasie prowadzonych prac łaskie F-16C/D, których na co dzień stacjonowało tam 16, zostały przebazowane do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i operowały stamtąd, podobnie jak 3. i 6. ELT. Obecnie prowadzone są próby i testy oddanych właśnie elementów infrastruktury oraz związane z nimi procedury. Jeżeli wypadną pomyślnie, samoloty 10. ELT wznowią normalne operowanie z Łasku już w przyszłym tygodniu. Oficjalne otwarcie lotniska planowane jest jednak dopiero na 21 września, która to data jest oficjalnym świętem bazy.

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama