• Wiadomości

Izraelski transporter Eitan ruszył w teren [WIDEO]

Izraelskie Ministerstwo Obrony i Siły Obrony Izraela niedawno przeprowadziły serię testów nowego kołowego transportera opancerzonego w układzie 8x8 Eitan. Obecnie transporter ten znajduje się na zaawansowanym etapie badań i rozwoju konstrukcji.

  • Fot. Ministry of Defense of Israel
    Fot. Ministry of Defense of Israel
  • Fot. Youtube/Ministerstwo obrony Izraela.
    Fot. Youtube/Ministerstwo obrony Izraela.

Przeprowadzone w różnych ośrodkach na terenie Izraela badania zostały ujawnione przez ministerstwo w postaci filmu z ich przebiegu. Główne testy miały na celu ocenę mobilności taktycznej pojazdu (głównie radzenia sobie w trudnym terenie).

Według izraelskiego ministerstwa obrony docelowa wersja Eitana będzie najbardziej zaawansowanym i chronionym kołowym transporterem opancerzonym na świecie, wyposażonym m.in. w aktywny system obronny Meil ruach (Rafael Trophy) o konstrukcji podobnej do tego używanego na ciężkim gąsienicowym transporterze opancerzonym Namer.

Ideą opracowania Eitana było pozyskanie wysoko mobilnego i modułowego transportera charakteryzującego się przy tym niskimi kosztami i potrzebami eksploatacyjnymi.

Prace nad nowym wozem ujawniono w maju 2015 roku. Eitan (co w języku hebrajskim oznacza Wytrwały) ma mieć masę bojową w granicach 30÷35 tony, niezależne zawieszenie na sprężynach spiralnych (po dwie na każdy wahacz) czy opony Michelina umożliwiające kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu. Sam układ transportera składa się z ramy jako wspornika zawieszenia oraz pancernego nadwozia.

Załoga pojazdu to trzy osoby, dowódca, kierowca i działonowy/operator oraz dziewięciu w pełni wyposażonych żołnierzy desantu (wykorzystują oni do opuszczania wozu tylną rampę osłoniętą dwoma wysuniętymi modułami).

Do napędu zastosowano, silnik o mocy 750 KM, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkość a na drodze utwardzonej ponad 90 km/h.

Ochrona wozu zapewniona jest przez specjalny system na który składają się zarówno klasyczne pasywne moduły pancerza kombinowanego, jak i elektroniczne systemy pasywno-aktywne. Ocenia się, że minimalny poziom ochrony przedniej strefy pojazdu odpowiada V+ wg STANAG 4569 a pozostałych obszarów IV.

Uzbrojenie wozu w obecnej konfiguracji - transportera opancerzonego, składa się ze zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (ZSMU) Samson Mini z 12,7 mm wkm M2HB i 7.62 mm km FM MAG na obrotnicy wokół włazu dowódcy. Modułowa konstrukcja zapewnia w zależności od wymagań przyszłego odbiorcy zamontowanie różnego uzbrojenia w tym artyleryjskiego (o kalibrze do 120 mm działo/120 mm moździerz) lub rakietowego. Odbierany przez armię izraelską pojazd w wersji BWP zostanie wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW) z 30 lub 40 mm armatą automatyczną, sprzężonym km i wyrzutnią ppk.

Innowacyjne w wozie będą zapewne rozwiania dotyczące pozyskiwania, analizy i przekazywania danych w dużej mierze oparte o najnowsze rozwiązania systemów optoelektronicznych i rozbudowaną architekturę elektroniczną. Transporter będzie dostosowany do działania na sieciocentrycznym polu walki. Założenia wskazują na wyposażenie go w systemy zwiększające świadomość sytuacyjną przewożonych żołnierzy desantu oraz układy wspierające ich działanie (system Cajad czy IronVision).

Produkcja seryjna transportera według obecnych planów ma ruszyć w 2020 roku.

Zobacz również

Reklama