Reklama

Siły zbrojne

ITWL w programie Orlik MPT

Fot. Airbus
Fot. Airbus

W 2011 roku EADS PZL i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zapoczątkowały wspólny program modernizacji samolotu PZL-130 TCII do standardu Glass Cockpit. Umowa zakładała iż ITWL wyposaży ten szkolny samolot w cyfrową awionikę, bazując na autorskich rozwiązaniach zastosowanych podczas modernizacji śmigłowca W-3PL Głuszec. Końcowym owocem tych prac jest samolot PZl-130 Orlik MPT.

W skład opracowanego przez ITWL zintegrowanego systemu awionicznego (ZSA) dla samolotu PZL-130 Orlik weszły następujące systemy: nawigacji, łączności i wymiany danych, planowania misji, rejestracji i debriefingu oraz uzbrojenia (wirtualnego) integrowanego poprzez system zarządzania z komputerem misji i system dialogowy w standardzie „Glass Cockpit”. Projekt systemu, jego oprogramowanie, integrację i walidację na stanowisku oraz samolocie zrealizował Zakład Awioniki ITWL.

Owocem tych prac było wyposażenie bazowego płatowca, jakim był używany przez polskie Siły Powietrzne samolot szkolno-treningowy PZL-130 Orlik TC-II Garmin, w nowoczesny system pokładowy, korzystający ze zunifikowanych źródeł danych i zarządzany kompleksowo poprzez pokładowy komputer misji.

Najbardziej widoczne zmiany obejmują system dialogowy, czyli komunikację człowiek-maszyna. Analogowe wskaźniki zastąpił „Glass Cockpit”. Składają się na niego cztery wyświetlacze wielofunkcyjne - po dwa w przedniej i tylnej kabinie. Docelowo każdy z członków załogi będzie mógł dysponować nawet trzema wyświetlaczami. Każdy z monitorów jest uniwersalny  i można na nim wyświetlać parametry lotu, jak też dane taktyczne, pochodzące ze źródeł realnych, jak i symulowanych (np. z symulowanego radaru, czy wirtualnych systemów uzbrojenia).  Zobrazowanie danych uzupełnia wskaźnik przezierny HUD na miejscu pilota-ucznia, oraz R-HUD (Repetytoro-HUD), wyświetlający drugiemu członkowi załogi powtórzony obraz z HUD.

Sercem systemu nawigacyjnego jest EGI, czyli laserowy układ inercjalny zintegrowany z odbiornikiem GPS oraz komputer danych aerodynamicznych. Dane te są uzupełniane przez informacje z systemów nawigacji obszarowej i lądowania (VOR/TACAN/IRS), mapy cyfrowe i po przetworzeniu przez komputer misji zobrazowywane w formie zsyntetyzowanej na ekranie monitora wielofunkcyjnego i/lub wyświetlacza HUD w postaci analogowej, cyfrowej, lub na tle mapy cyfrowej (tylko monitory). Ta ostatnia może być wyświetlana w kilku wybieralnych skalach z danymi oraz ze zobrazowaniem  ukształtowania terenu. Zastosowane rozwiązania, w tym tzw. „otwarta architektura” oraz dostęp do kodów źródłowych pozwoli w przyszłości na integrację nowych funkcji i elementów, np. autopilota, który będzie mógł samodzielnie realizować lot zgodnie z zaprogramowanymi w ZSA parametrami.

Orlik MPT posiada dwie radiostacje i system wymiany danych, co umożliwia naukę zarządzania łącznością na pokładzie i szerokie możliwości treningowe. ITWL opracował  „wirtualne” uzbrojenie Orlika MPT, w skład którego wchodzi działko, niekierowane bomby i naprowadzane pociski powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia. System umożliwia więc szkolenie zarówno w zakresie atakowania celów naziemnych jak i walki powietrznej. Również walki poza zasięgiem widzialności wzrokowej. Możliwe jest bowiem symulowanie pracy radaru pokładowego w różnych trybach.

Istotny dla możliwości treningowych jest również system rejestracji parametrów lotu opracowany przez ITWL dla tej maszyny. Poza „czarną skrzynką” (z rejestracją głosu z kabiny) składa się na niego specjalny system, umożliwiający rejestrację wykonanego zadania, bardzo dokładnego zapisu parametrów lotu, w tym czynności załogi i cyfrowa rejestracja obrazu widzianego przez HUD. Podczas szkolenia z użyciem samolotu Orlik MPT wykorzystywane jest naziemne i/lub pokładowe stanowisko planowania misji.

W ramach równoległej pracy ITWL opracował Program Systemu Eksploatacji Według Stanu Technicznego - SEWST, który rewolucjonizuje sposób serwisowania i napraw. Zapewnia on używanie samolotu PZL-130 TC II, czy MPT Orlik bez okresów remontowych określonych czasem, ale w oparciu o realny resurs, przy założeniu min. 300 godz. rocznego nalotu. Niezbędne dane wprowadzane są do opracowanego w Zakładzie informatycznego wsparcia logistyki ITWL „Komputerowego Systemu Ewidencji i Oceny Procesu Eksploatacji Statków Powietrznych - SAMANTA”.

System pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacji poprzez wydłużenie resursu technicznego do 10 tys. godzin (i więcej). Wdrożenie programu planowane jest na koniec 2014 roku.

W ten sposób zastosowanie nowoczesnej, zintegrowanej awioniki cyfrowej opracowanej na samolocie PZL-130 Orlik przez ITWL znacznie zwiększyło zakres możliwych zastosowań maszyn tego typu, jednocześnie obniżając koszty eksploatacji. Wraz ze zmianami w zakresie budowy płatowca i jego systemu napędowego powoduje to, że PZL-130 Orlik MPT  zyskał potencjał do bardziej ekonomicznego szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym (w tym zastosowania bojowego).

Reklama

Komentarze (4)

  1. Nieznajomy

    Jak tam Grot-2 ???

  2. Edo

    Grot 2

  3. andy

    czyli jednak mamy fachowcw i potencjał do projektów zaawansowanych konstrukcji lotniczych ... i co malkontenci i pożyteczni idioci kpiący z naszych projektów

    1. say69mat

      Wiesz co oznacza akronim EADS??? ... European Aeronautic Defence and Space Company. Czyli jest to nazwa koncernu znanego obecnie pod nazwą Airbus Group. I tu jest ukryte źródło sukcesu projektu PZL-130 Orlik TC-II Garmin. To znaczy, projekt udało się zrealizować dzięki zastosowanej formule autorskiego patronatu koncernu. Tak więc wszystkim zaangażowanym podmiotom opłacało się odnieść sukces. Poza tym projekt był realizowany z inicjatywy koncernu, jako propozycja dla naszego MON-u. Na przykładzie Orlika możemy zobaczyć co można 'wyczesać' z nieperspektywicznej zdawałoby się konstrukcji.

    2. Scooby

      mamy udane projekty na miarę naszych możliwości i potrzeb np : Bryza.

    3. ja

      Czyli już wiesz Polacy wnieśli niemały wkład w to cudeńko ale obcy będą zbierać laury czyli kasę. Będzie do nich płynąć szerokim strumieniem bo sprzęt wojskowy jest bardzo drogi. Sprzedaż zakładów produkcyjnych to takie małe conieco do likwidacji państwa polskiego i niszczenia jego narodu.

  4. S

    Warto byłoby go uzbroić np w to : http://www.youtube.com/watch?v=xrT2KtSzMd0 0.30 . Idealne na budeynek zajety przez separatystów , most, ....

Reklama