Siły zbrojne

Indyjski MiG-29K rozbił się u wybrzeży Goa. Jaka konstrukcja je zastąpi?

Fot. Indian Navy

Indyjski myśliwiec MiG-29K rozbił się w środę nad morzem u wybrzeży Goa podczas lądowania. Według indyjskiej marynarki wojennej do katastrofy doszło w wyniku awarii technicznej samolotu podczas powrotu do bazy. Pilot zdążył się katapultować – poinformowała na Twitterze indyjska marynarka wojenna.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

W środę (12 października) doszło do awarii indyjskiego myśliwca MiG-29K podczas rutynowego lotu u wybrzeży Goa. To już czwarty wypadek rosyjskiego MiG-29K, które są w służbie Marynarki Wojennej od czasu ich wprowadzenia w 2009 roku, w ciągu niespełna czterech lat. Jak poinformowała indyjska marynarka do katastrofy doszło w wyniku awarii technicznej samolotu. Pilot zdążył się bezpiecznie katapultować i został odnaleziony podczas akcji ratunkowej, gdzie wysłano lekki śmigłowiec (ALH). Według doniesień medialnych stan pilot jest stabilny.

Czytaj też

Obecnie są badane przyczyn zdarzenia. Indyjska marynarka wojenna jest jedynym na świecie użytkownikiem myśliwca MiG-29K pozyskanego z Rosji wraz z Admirałem Gorszkowem przemianowanym na INS Vikramaditya. MiG-29 są rozmieszczone w Goa w bazie marynarki wojennej INS Hansa. Indyjska marynarka wojenna posiada flotę około 40 odrzutowców MiG-29K.

Hindusi pozyskali od Rosji flotę 45 MiG-29K za około 2 miliardów dolarów. Bilans katastrof MiG-29K nie jest korzystny dla tej konstrukcji. W 2020 roku Nishant Singh, pilot indyjskiej marynarki wojennej, zginął po tym, jak jego MiG-29K rozbił w Morzu Arabskim. Wcześniej odnotowano dwie katastrofy MiG-29 - 23 lutego 2020 roku i 16 listopada 2019 roku. W listopadzie 2019 roku samolot szkoleniowy MiG-29K marynarki wojennej rozbił się w pobliżu wioski na wyspie Goa, ale piloci zdołali się bezpiecznie katapultować. Pierwsza strata indyjskiego MiG-29K miała miejsce w 2018 roku jak pisał Hindustan Times.

Czytaj też

Siły zbrojne rozważają obecnie pozyskanie 25-26 zagranicznych myśliwców do operacji z lotniskowca INS Vikrant oddanego niedawno do użytku w obecności premiera w Kochi. W 2018 roku Indyjskie Siły Powietrzne wysłały zapytanie ofertowe dotyczące pozyskania wielozadaniowych samolotów myśliwskich aby nabyć 114 zagranicznych myśliwców. Na liście potencjalnych zakupów jest francuski Dassault Rafale, amerykański Boeing F/A-18 Super Hornet, F-15EX Eagle II, Lockheed Martin F-21, szwedzki Saab Gripen E/F, Eurofighter Typhoon oraz rosyjskie Su-35 i MiG-35. Poza 36 Rafale, które mają Indie, kraj ten nie ma żadnego nowocześniejszego myśliwca.

Czytaj też

Obecnie Indyjskie Siły Powietrzne posiadają: 36 myśliwców Rafale, około 270-280 Su-30MKI, około 60-70 MiG-29 z których wszystkie zostały niedawno zmodernizowane do standardu MiG-29UPG, i około 50 Mirage 2000H/TH, z których wszystkie są obecnie modernizowane do standardu Mirage 2000-5 MK2 z modyfikacjami specyficznymi dla Indii, a także 100 Jaguarów. W lutym 2021 roku, Indyjskie Siły Powietrzne zamówiły dodatkowe myśliwce 83 Tejas, w tym, 73 jednomiejscowe Mark 1A i 10 dwumiejscowych samolotów Mark 1.

Komentarze (1)

  1. Platon

    SU 30MK - to nie jest nowoczesny mysliwiec?

    1. GB

      Nie. Uciekał przed AIM-120 tak że nie potrafił odeprzeć ataku pakistańskich samolotów uderzeniowych. No i po drugie pak8stansk8e F-16 pierwsze wykryły i pierwsze wystrzeliły rakiety, czym zmusiły indyjskie Su-30MKI do uc8eczki. A tzn ze nawet starsze wersje F-16 są wstanie wcześniej wykryć Su-30MKI niż te je wykryją....

    2. Shev

      Nie, nie ejst, to stara maszyna choć i tak Su-30MKI sa lepsze niż rosyjskie Su-30/35.

    3. Platon

      Może to też zależy od wsparcia samolotów wczesnego ostrzegania? Albo od zasięgu rakiet,? No i czy napewno Su 35 gorszy?