Reklama

Siły zbrojne

Ile Krabów otrzymały Siły Zbrojne? Wojsko przedstawia harmonogram dostaw

Polski Krab
Polski Krab
Autor. st. chor. szt. Sebastian Erbetowski

Wojsko Polskie ma w ramach istniejących umów otrzymać jeszcze 90 haubic Krab - dowiedział się Defence24.pl. Ich dostawy zostały częściowo przesunięte z uwagi na realizację kontraktu dla Ukrainy i zaplanowane od 2025 roku. Jak na razie Siły Zbrojne RP otrzymały łącznie 80 Krabów. Aktualnie przewiduje się dostawy Krabów z istniejących umów (z 2016 i 2022 roku) w latach 2025 (34 haubice), 2026 (32 haubice) i 2027 (24 haubice) - informuje rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak.

Reklama

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl ppłk Grzegorz Polak, rzecznik Agencji Uzbrojenia poinformował, że do chwili obecnej dostarczono Wojsku Polskiemu 80 haubic Krab, w tym 24 z umowy wdrożeniowej – przedseryjnej. W ramach podpisanych umów, w tym także kontraktu na dostawę przedseryjnego dywizjonowego modułu ogniowego, zostało dostarczonych 80 haubic Krab (w tym 24 przedseryjne). Pozostaje do dostarczenia 90 haubic z umów z lat 2016 i 2022.

Reklama
W ramach podpisywanych umów, w tym także kontraktu na dostawę przedseryjnego dywizjonowego modułu ogniowego, zostało dostarczonych 80 haubic Krab (w tym 24 przedseryjne). Pozostaje do dostarczenia 90 haubic z umów z lat 2016 i 2022.
ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia
Reklama

Aktualnie przewiduje się dostawy Krabów z istniejących umów (z 2016 i 2022 roku) w latach 2025 (34 haubice), 2026 (32 haubice) i 2027 (24 haubice). Zgodnie z zawartym jeszcze w ubiegłym roku aneksem do umowy w latach 2022-2024 Kraby mają być dostarczane wyłącznie dla Ukrainy, która zamówiła 54 haubice.

„W ramach umów wykonawczych z 2016 i 2022 przewiduje się dostawy haubic w latach:

  • 2025 – 34 szt.,
  • 2026 – 32 szt.,
  • 2027 – 24 szt. Razem 90 egz." - ppłk Grzegorz Polak, rzecznik Agencji Uzbrojenia

Dodajmy, że z wcześniejszych informacji wynika, iż 24 przedseryjne haubice zostały przekazane Siłom Zbrojnym RP do 2017 roku, pierwsze seryjne 24 do roku 2019, a kolejne 32 – Dywizjonowy Moduł Ogniowy i jedna bateria – do roku 2021 (w sumie 80). Oznacza to, że Wojsko Polskie w latach 2022 i 2023 nie otrzymywało haubic Krab, bo cała produkcja została przekierowana na realizację zamówienia dla Ukrainy, złożonego w pierwszej połowie 2022 roku. Jak wiadomo, obok 54 haubic zamówionych przez Ukrainę podobną liczbę przekazano Kijowowi w ramach pomocy wojskowej z zapasów Sił Zbrojnych RP, o czym mówił jeszcze w 2022 roku sekretarz obrony USA gen. Lloyd Austin.

Czytaj też

Rzecznik agencji Agencja Uzbrojenia poinformował też, że obok przedseryjnego modułu liczącego 24 haubice zamówiono łącznie 146 haubice, na podstawie umów z 2016 i 2022 roku (ta ostatnia dotyczyła 48 haubic, z dostawą w latach 2025-2027). Dostawy łącznie 90 Krabów z umowy z 2016 roku, pierwotnie zaplanowane na okres do 2024 roku, zostały jednak przesunięte w ramach podpisanego w 2022 roku aneksu na lata 2025-2027, by umożliwić realizację umowy na rzecz Ukrainy.

Agencja Uzbrojenia (wcześniej Inspektorat Uzbrojenia) podpisała z Hutą Stalowa Wola S.A. w 2016 i 2022 r. umowy na dostawę dywizjonowych modułów ogniowych REGINA, obejmujących 146 haubic Krab. W 2022 r. na wniosek wnioskodawcy dostawy przewidziane na lata 2022-2024 zostały przesunięte na lata 2025-2027.
ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia

Czytaj też

Podczas briefingu prasowego prezes PGZ Sebastian Chwałek powiedział, że w przypadku otrzymania zamówienia Grupa będzie w stanie zwiększyć zdolności produkcyjne haubic Krab do nawet 110 rocznie w jednej tylko lokalizacji (bez uwzględnienia linii produkcyjnej planowanej do budowy w ZM Bumar-Łabędy). Nie podał jednak harmonogramu i szczegółów, choć stwierdził, że kluczowe dla produkcji tych haubic jest zrealizowanie niedawno nabycie hal Huty Stalowa Wola od chińskiego inwestora. Prezes Chwałek poinformował też, że do chwili obecnej z 54 zamówionych w 2022 roku przez Ukrainę Krabów dostarczono 36, pozostaje więc do dostarczenia jeszcze 18 haubic.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (39)

  1. DBA

    Wszyscy się podniecają komunikatami PGZ i HSW o mozliwościach produkcji KRABA . Weźcie tylko jedno pod uwagę - jest to nic innego jak beznadziejna próba przypodobabia sie prezesów tych spółek nowej władzy i zachowania przynajmniej na jakiś czas stanowisk. Bo jak Kosiniak bedzie ich wyrzucał z roboty to beda odchodzić w aureoli męczenników - " oni to chcieli, ale im nie pozwolono". Realnie pomijając możliwe ilości dostaw napędów i luf to moce produkcyjne HSW nie wzrosną skokowo w ciagu najbliższych kilku lat choćby ze względu na możliwość, a raczej jej brak, wzrostu zatrudnienia, zakupu obrabiarek i wyposażenia technicznego. Dlatego 3 krotny wzrost produkcji w ciagu 2-3 lat mozna włozyć między bajki

  2. Artem

    Kubeł zimnej wody na rozgrzane głowy tych co myślą, że niepotrzebnie kupujemy K9 skoro mamy takie doskonale kraby. Fakty są takie, że HSW z trudem potrafi wyprodukować 25szt na rok! Produkcja 54 szt dla UKR zajęła ich całkowicie na 2 lata. A co jeżeli jeszcze dostaną zamówienie na Borsuki? Opowieści dziwnej treści, że mogliby produkować 110szt. To są bajdy i mydlenie oczu. Jak zbudują druga linię to w najlepszym razie wyprodukuje 50 szt na rok.

    1. wsw13

      Zwiększenie mocy produkcyjnej w HSW Morawiec.. mógł zrobić w 2o21 ,ale on wolał kupować akcje jedynie słuszne w czasie W.

    2. PatrykBryl

      Nie kłam. Prezes HSW dawno temu deklarował ponad 50 sztuk rocznie, a niedawno około 100 sztuk rocznie. Ale jak MON nie zamawia to jest z oczywistych względów okrągłe zero. Ursus już produkował traktory bez zamówień i zbankrutował.

  3. Prezes Polski

    146-54 (oddane Ukrainie)=92. Czyli po realizacji umów tyle za kilka lat będzie w armii. A tyle było politycznego pitolenia na temat zamówień w polskim przemyśle. Tymczasem nawet nowych umów na większą ilość nie zawarli. Zobaczymy, co zrobi nowa ekipa MON, ale może jakimś cudem wyprostują te sprawy i krabów będzie więcej. Na razie bardI słabo to wygląda.

    1. oops

      Liczba 54 krabów oddanych za darmo Ukrainie to liczna MINIMUM. Ze słów Ukraińców wynika, że oddano 72 sztuki, więc Wojsko Polskie posiada 8 sztuk. WP na tę chwilę jest niemal rozbrojone.

    2. Dubliner

      Nie da sie Umowa Wykowawcza to kasa przelana. Typowa zagrywka obecnego rezimu, zwalic problem na innych. Po Caracalach kazdy kto z Mon podpisuje cokolwiek zawiera olbrzymi kary za zlamanie kotraktu, kazdy sad arbitrazowy przyzna Koreanczykom racje. Co do limitu powerpackow to przypomne MON ograniczal proces wdrazania Kraba nie majac ponoc infrastruktury (ta po gozdzikach nie spelniala wymagan) limit zostal okreslony na 2x tego co MON zamawial.. Tyle bicie piany na temat Siemoniaka, polecam Wolskiego, wyjasnil to jasno nawet dla wyborcy pewnej partii

    3. Anty 50 C-cali

      rozumiem, gdy Def.24 pisze "(źródłem finansowania mają być środki pomocowe dla Ukrainy skierowane z Unii Europejskiej i USA) mogły być 54 Kraby (co odpowiadałoby etatowi trzech 18-działowych dywizjonów), ale też niektóre publikacje wymieniały inne liczby, 52 lub nawet 56"....to PIKUŚ dla oposa czy jak mu tam @oops.? ODDANE i tyle, ale jak tvn w tym grudniu 2023 donosi ogólnikowo o kontrakcie, z te ok 3 miliardy złotych?! I jeszcze "Wyborcza"... @Dubliner dubluje bez zachłyśnięcia, o Caracalach, "kazdy sad arbitrazowy " ----dlaczego do cholery Francuzi odstąpili od arbitrażu??!

  4. Dubliner

    Co do durnych zarzutow waskiego gardla powerpockow Krabow - to przypomne za Wolskim ze MON wczejsniej jedynie zamawial Kraby w liczbach o polowe mniejszych niz limit powerpackow! To dlatego pod naciskiem Koreanczykow ustalono limit na 2x wiekszy niz MON sam przyjmowal kraby, zarzekajac sie brakiem infstruktury, w tym garazy (wszak nie beda pod chmurka jak Antonia to robil z Leopardami). Potem Koreanczycy zwietrzyli interes i teraz jasne majac opcja rynku na K9 w tym naiwny MON przyjmujacy K9 bez modernizacji naweet ponizej A1 wersji , nie oplaca sie im podsycac bezposredniej konkurencji w postaci Kraba. Co do podpisywania kontraktow przez obecny wciaz rezim mozna PHd prace napisac jak tego nie nalezy robic. Przyklad Finalandii, Niemiec z F35 ba nawet Czech...coz mamy geniuszy wtracajacych sie w decyzyjnosc sztabu generalnego,

    1. Chyżwar

      Zapominałeś miszczu kto "przeciął Węzeł Gordyjski" zapominając o opcji.

  5. Karaczanus

    Dość ciekawy odcinek Wolski własnie wrzucił na temat Krabów i całej otoczki

    1. Dubliner

      Wlasnie CHyzwar powienien sie doksztalcic propo limitu powerpackow i MONu samego ogrniczajacego proces wdrazania Krabow (z powodow proazaicznych jak brak infrastruktury). Dla przypomnienia limit powerpackow byl mimo oporu Koreanczykow wynegocjonowany na 2x to co MON wdrazal i zamawial. NO ale koles ma wiadomy jaki bias...

  6. Dubliner

    Przyklad jak obecny rezim probuje poprzez umowe WYKONAWCZA zrzucic problem na nowy rzad. Dla porownania Umowa Wykonawcza wiaze sie z platnosciami, z karami (po Caracalach kazdy producent gwarantuje sobie z umowami z Polska wysokie kary, kazdy sie nauczyl przykladem Airbusa jak wiarygodny jest MON). Odkrecenie tego, gdzie K9PL (PL to tylko z nazwy bo ani w POlsce nie produkowane, ani nie majace automatu - ponoc glowny zarzut wobec Kraba i jego wiezy AS90 Breaveheart spolszczonej) wiec PIS wsadza juz na starcie nowego ministra obrony na mine. Za to umowa z Huta Stalowa Wola jedynie ramowa - nie zobowiazujaca, nie decyzujna... i kto dziala na szkode krajowego przemyslu.

  7. radziomb

    Prosimy o wytlumaczenie podatnikom czemu HSW nie wystartowala na przetarg 54 haubic dla Rumunii ? Korea i turcja zlozyly oferty. Znpowyzszych zestaeien wynika ze huta ma 50% oblozenie na lata 2025..2027

    1. Chyżwar

      Bo Rumunia tak samo jak Polska nie ma czasu, żeby czekać?

    2. AdSumus

      Bo HSW może produkować max 30 sztuk dzięki ograniczeniom na silniki, jakie są wpisane w kontrakty?

    3. LMed

      No i odkuwki jeszcze Adsumus, ehhh... A zmarnowanego na bicie piany czasu się nie odzyska.

  8. Szczupak

    A wystarczyło zamówić w 2016r większą ilość od HSW I było by po kłopocie. Nie ma zamówień nie ma większej produkcji. Nikt z MON nie informował HSW o chęci zakupów setek haubic wie dalej robią ile robią. Liczba 110 szt robi wrażenie więc dlaczego MON nie zamówi? O co w tym wszystkim chodzi? Może się dowiemy jak opadnie chmura propagandy za kilka dni

    1. LMed

      I tu właśnie jest pies pogrzebany. Braku zamówienia zgodnego z potrzebami armii (służącemu także rozwojowi wyrobu plus eksport0wi) dobre kilka lat temu nie da się teraz przykryć gorączkowymi zakupami obcego (i nie lepszego) sprzętu z półki uradowanych Azjatów. Wymiar ekonomiczny, gospodarczy tej całej operacji jest niestety oczywisty.

    2. Odyseus

      @Szczupak a co Mon obchodzi HSW ?? Armia to Armia a Przemysł to Przemysł , HSW jest firmą , która ma zarabiać , tworzy produkt i go sprzedaje , szuka na niego klienta a że te firmy w Naszych spółkach są zarządzane od dekad przez takich pociotków którzy by w normalnej firmie nawet 5 minut nie pracowali i jak się armia nie zlituje i czegoś od nich nie kupi to oni już sami nic z tym zrobić nie potrafią , czemu by daleko nie szukać , Czeski firmy zbrojeniowe nie mają z tym problemów , są w stanie same coś opracować i same na to klientów znaleźć, jak nie u siebie to za granicą ??? HSW to huta i firma od dekad artyleryjska z bardzo bogatym doświadczeniem , więc mi wytłumacz czemu nie robią jeszcze odkuwek do Krabów ?? mają technologię i doświadczenie więc w czym problem , pomyśleć zainwestować w nową prasę i walce i robić te lufy dla siebie i na eksport

    3. Chyżwar

      Do tego trzeba było kogoś mądrzejszego od siemoniaka przy podpisywaniu umowy licencyjnej na podwozia. Bo Krab dławiony jest teraz przez Koreańczyków mających w łapie kwity na dostawę silników. A w obecnej sytuacji tylko debil będąc na ich miejscu by tego nie wykorzystał. Wiesz ty w ogóle jak kupujemy do nich silniki? Otóż kupujemy niby od MTU. Ale poprzez Koreańczyków, którzy nie dość, że doliczają sobie, to jeszcze trzymają łapy na ilości silników. Prawdziwy "geniusz" mógł coś takiego podpisać. I szkoda tylko, że informacja wyciekła dopiero po wyborach.

  9. pLus

    A Ile obecnie mamy na stanie w WP Krabów ? Na to pytanie nikt nie odpowie….. Tak samo jak na pytanie ile mamy na stanie Goździków ?

    1. AdSumus

      około 70 sztuk.

    2. oops

      AdSumus - że jak? Skoro WP dostało łącznie 80 krabów, a minimum 54 oddało za darmo Ukrainie - to zostało maksymalnie 26. Przy czym Polska najpewniej oddała Ukrainie więcej, niż 54 - ze słów Ukraińców wynika, że 72 sztuki, czyli prawie wszystkie, pozostawiając w WP ilości defiladowe.

  10. Golf

    Taaaaa... A miało być tak pięknie. Serce szybciej biło wielu Polakom gdy czytali o planach budowy K9PL w Polsce. O produkcji wspólnie z Koreańczykami czołgów K2. I co ?? NICOOOO... Koreańczycy sugerują nam zakup 500 czołgów K2 wyprodukowanych w Korei, do produkcji K9 tez się nie palą. Wychodzi na to, że te wszystkie bajki były po to...aby podpisać kontrakty na zakup broni wyprodukowanej prawie w 100% w Korei... Szkoda. Miało być tak pięknie...

    1. ANDY

      to tylko utwierdza mnie w przekonaniu jak marne kompetencje posiadają ludzie z AU i MON ... nie wiedzą( a jeżeli wiedzą to tym gorzej dla nich !!! ) podstawowej zasady że wojne wygrywa przemysł i pieniądze ... a oparcie wszystkiego ( poza dodatkami ) na imporcie sprzętu powoduje podwójną stratę ... w przypadku Kraba to właściwie same błędy z ich strony -zamiast rozwoju produkcji stagnacja i to wymuszona przez HSW i opinie publiczną .... bo inaczej byłoby to zaorane ...!!! w ludziom sprzedałoby się info że HSW i tak ma co robić ...!!! (chociaż poza umowami ramowymi na produkcję np Borsuka ... z których znowu nic nie wynika i łatwo z niej rezygnować a brak zabezpieczenia interesu narodowego a i pozyskania nowych kompetencji i zdolności produkcyjnych jest zaorywany działania AU i naszego azjatyckiego "sojusznika" który ładnie się uśmiecha ... obiecuje gruszki .... a nawet liści z tej wierzby nie widać ...

    2. ANDY

      a nasi zamawiacze oczarowani urokiem dalekowschodnich "rajskich poligonów... dalej pogrążają nas technologicznie, finansowo ( te zakupy i pożyczki koreańskie gwarantują im co najmniej 30 lat prosperity i życia na nasz koszt zamiast rozwoju zdolności produkcyjnych krajowych firm ) dla mnie to skanda

    3. Chyżwar

      @ANDY mój drogi misiu. Kiedy niejaki siemoniak kupował podwozia do Krabów, to w umowie określił limit na silniki. A skoro był tak "genialny", że podpisał, co podpisał. to ani dzisiejszy MON ani AU wyżej wałka nie podskoczy i musi tańczyć jak mu Koreańczycy zagrają. Szkoda tylko, że te rzeczy ujrzały światło dzienne dopiero po wyborach.

  11. Odyseus

    I w skrócie wyszło na to że druga linia produkcyjna w Bumarze ma sens a nawet jest koniecznością ,jak ktoś nawet miał wątpliwości to już ich chyba nie ma , HSW robi jeszcze wiele innych rzeczy a chce robić jeszcze Borsuki tylko że jak widać nie ma na to możliwości przerobowych , a ile pomoże przejęcie reszty hal od Chińczyków z pracownikami , jak pamiętam 600 osób tego jeszcze nikt nie wie i ile będzie trwało tego dobrobytu wcielenie w produkcję

    1. Szczupak

      Odyseus. Bredzisz. Bumar nie dostał żadnej propozycji budowy hali dla Kraba I nawet na ten temat nie dyskutowano. MON jako zarządca grupy PGZ do której należy HSW i jej spółka Bumar nie dostało zamówienia więc nie było tematu drugiej linii Kraba. ( informacja ze związków zawodowych Bumaru). Budowa 2 linii Kraba wobec braku zamówienia to PROPAGANDA prowadzona przez MON. A wy się jaracie

    2. AdSumus

      Oczywiście że nie ma zamówień. Może podpiszą ramówkę czyli umowę o nic. Żeby to było jasne. Ale jak rozpalą ludzi to politycy będą musieli coś zrobić bo im słupki w poparciu będą spadać. A tak na marginesie. Druga umowa na K9 do niezły pasztet wrzucony nowemu rządowi. PS. Nie istnieje coś takiego jak K9pl.. Można powiedzieć że K9 to bieda, a K9pl to wersja która ma minimum tego co powinna mieć. (Mam wątpliwości czy dorównuje Krabowi.). Ale beż żadnych nowości.

    3. Chyżwar

      @AdSumus Upiję się chyba ze szczęścia jak presja zmusi tych łosi, żeby ogłosili pobór.

  12. AdSumus

    Jak ludzie z Bumaru przyjdą pod sejm ... to się do nich przyłącze.

    1. Chyżwar

      I chyba nie ty jeden, Bo nic innego jak komorowsko-siemoniakowe druciarstwo dotyczące Kraba w połączeniu z PISowskim oddawaniem ostatniej koszuli Ukraińcom zabija ten doskonały produkt. I jeszcze jakiś śmieszny POwiec Davienek będzie mi tu wypisywał, że AVDS-1790 do Kraba "nie trzeba" bo to "stary grat".

  13. Książę niosący na plecach białego konia

    Ukraina i Tajwan desperacko chcą dział samobieżnych o możliwościach krabów, ale masowa produkcja jest niemożliwa. Najlepszym sposobem jest import K9 w dużych ilościach, zamiana samych wież na kraby i eksportowanie ich na Tajwan i Ukrainę po najdroższej cenie, aby zarobić dużo pieniędzy.

    1. AdSumus

      Mylisz się. Polska spokojnie mogła by produkować 100 sztuk rocznie. Nawet dziś. Przeszkodą są silniki bo tu w umowie z Koreańczykami jest limit 30 sztuk. I Korea nas dusi bo czemu miały by nie iść K9? Stąd podchody pod silniki Cummins.

  14. App

    OK. teraz wypada: - poprosić o aplauz dla MON za zamówienie dodatkowych K9 oraz - poprosić Defence24 o weryfikację i artykuł co do produkcji Borsuka, domyślać się należy i można że np. w 2026 roku SZ RP będą posługiwały się dalej tylko i wyłącznie 60-letnimi rocznicowymi BWP 1

    1. pLus

      Nie koniecznie To co działało to teraz jeździ po ukrainie Reszta niewielka liczba zabytków została tylko dla grup rekonstrukcyjnych…..

    2. AdSumus

      Ja na Ukrainę poszło minimum 600 BWP1 to na czym ma jeździć nasza armia? Na wrotkach?

  15. Dr. Pavl Kopetzky

    Bez przedstawiania! War! Real Life of Politik

  16. Grzyb

    @Weneda 1977 Litwini wypadają jeszcze gorzej w porównaniu z Białorusią. Oni nam likwidują polskie szkoły i zmuszają by końcówki nazwisk w paszportach kończyły się na -skas i -kis a na Białorusi obok tabliczek z nazwami ulic po białorusku masz historyczne nazwy ulic po polsku. Tak jest w Mińsku. Nasz MSZ powinien dobrze się zastanowić jak postępować z naszymi "przyjaciółmi" i teoretycznym wrogami. Pisze teoretycznymi bo Łukaszenka robi co może, żeby być neutralny wobec poczynań Rosji

    1. Weneda 1977

      Zgadzam się z Tobą.

  17. Pitbull

    @Radziom podejzewam, ze HSW sodzila, ze dostanie duzy kontrakt na Kraby, a tu im "niespodzianke" Agencja Uzbrojenia zrobila dotujac przemysl koreanski. A juz kometarze AU, ze czekaja na Kraba 2 z automatem ladowania w momencie zamawiania nastepnych K9 bez automatu ladowania i z przestarzalym hydraulicznym napedem wiezy sa zupelnie kretynskie.

    1. pLus

      Dokładnie

  18. Obiektywny

    Czyli dużo krzyku dużo darcia kotów o to że zamawia się w Korei K9 a z artykułu wynika jednoznacznie że do 2025 liczyć na nowe kraby nie możemy a i potem tempo dostaw skromne ... Nie interesują mnie kraby produkowane dla Ukrainy to nie nasza armia nie nasz sprzęt i nie nasza wojna , liczy się to co tu i teraz na polskiej ziemi w polskich jednostkach . A wygląda to naprawdę skromnie i wiele lat wymaga ewentualne rozbudowanie tych możliwości

    1. Damian44

      Bzdury. To jak najbardziej nasza wojna. Jak Ukraina padnie. My będziemy następni. Dlatego wazne by Ukrainę wspierać. I lepiej żeby to oni dostali pierwsi te kraby bo oni tym niszczą orków i ich sprzęt. Im więcej zniszczą tym Ruski będą mieli mniej potencjału by pójść na Polskę czy inne kraje.

  19. PRS

    Nie są to informacje tajne czy niejawne aczkolwiek MON czy BBN unika wyartykułowania prawdy - z 80 posiadanych sztuk AHS Krab zostało wysłanych na Ukrainę w ramach DARMOWEJ pomocy Państwa Polskiego SZUkr. 72 sztuki - pozostało w kraju 8 sztuk z czego bodajże 4 szt. w Toruniu. Zostały ogołocone do przysłowiowego zera 3 ówczesne Pułki Art. (tylko 11 Mazurski był CR bo do niego trafiła pierwsza partia jeszcze 12 szt. na Kalinach a później 24 szt. z partii przedseryjnej). Obecnie po roku braku możliwości szkolenia żołnierzy do jednostek zaczynają trafiać K9 i proces szkolenia, zgrywania pododziałów oraz certyfikacji zaczyna się od nowa. Nadal nie wiemy ile zostało oddanych Goździków i czym zostaną one zastąpione. Kasa za kolejne 54 szt. dla Ukr nie została wypłacona - blokują Węgry..

    1. ADI2208

      Dokładnie 18 sztuk oddano gratis a te słynne zamówienie na 54 sztuki też zostało zrealizowane ze stanu WP, co oznacza że brakuje nam nie 90 a 144 sztuki (uzupełnienie tych 72sztuk w latach 2023-2024 a od 2025 dostawa reszty - 90 sztuk). Stąd zamówienie na dodatkowe K9. O sprawnych Goździkach na stanie WP podejrzewam że możemy zapomnieć, tak samo jak o Gradach i RM-70 - cóż mała strata ale jednak. Z tego co się orientuję oszczędzono przynajmniej Dany ale nie wiadomo czy w ogóle została jakaś amunicja 152 mm. Podejrzewam że na ten moment polskie AHS-y to ok. 40 Krabów i 66 K9 razem z tymi co jeszcze płyną + teoretycznie 110 Dan. Słowem - tragedia.

    2. Reo

      Goździki nie zostaną raczej zastąpione niczym innym jak Krabami i K9 bo kaliber 122mm pochodzący z Układu Warszawskiego nie ma już swojego miejsca w Wojsku Polskim.

    3. Otas

      Ty pewnie gdy sąsiada dom będzie płonął dasz wiadro wody ale tylko jeżeli odda ci tv, kosiarkę i córkę 😋 A to że jeżeli dom sąsiada nie będzie ugaszony to następny będzie płonął twój to cię nie będzie obchodzić. Dla nas nadrzędnym celem musi być wolna UA

  20. MS73

    Kluczowe pytanie: ile Krabów przekazaliśmy Z ZASOBÓW NASZEGO WOJSKA Ukrainie? Bo jeśli prawdą jest - jak podają niektóre źródła, że 54 sztuki, to by oznaczało, że zostało nam 26. cze defence24 może o to dopytać?

    1. Otas

      Przecież taka informacja była podawana oficjalnie przez polskich i natowskich przedstawicieli.

  21. Grzyb

    Kraby czy k9 tak naprawdę dla interesów poskich sił zbrojnych ma mniejsze znaczenie. Dla polskiej zbrojeniowki już ma znaczenie i to duże. Inna sprawa to podejście Ukraińców fo swojego dobroczyńcy czyli państwa polskiego. My im od dwóch lat tyle ratujemy a oni robią nam pod górkę gdzie tylko mogą. Kwestia zboża, IPNu i zbrodni UPA, teraz przewoźników. Rozumiem, że w polityce realnej wdzięczność nie istnieje ale może by pomóc im zrozumieć, kim naprawdę jesteśmy w tym całym ukladzie?. Podobnie kraje bałtyckie: my im air policing i szpice wschodniej flanki a oni głosują przeciw nam w parlamencie europejskim. Powinno coś się z tym zrobić. Przywrócić im ustawienia fabryczne.

    1. Weneda 1977

      Dlatego tak jest bo jesteśmy zadobrzy dla nich i ci jeszcze Litwa robiła z nami np zakaz nauczania polskiego to samo co na Białorusi. Szkoda ,że nieudacznicy rządzą Polską,bez znaczenia jaka nacja.

    2. Juzz

      Święte Słowa!!!!

    3. Lajkonikwtemacie

      Czyli wg Ciebie gdyby ktoś włamał się do Twego domu i zaczął zabijać Ci rodzinę to nie dziwiłbyś się gdyby sąsiad Twój zamiast pomagać szybko i bezinteresownie powiedziałby do Ciebie, że raz czy dwa razy ci pomogę ale później to musisz mnie przeprosić za hałasy Twoich dzieci, szczekającego psa, cieknącą rurę na strychu I do tego wszystkim na około byś opowiadał jak Ci jest ciężko z takim sąsiadem bo ci bandyci w jego domu to są głośno, dzieci uciekają z domu i chowają się w twoim domu i żrą twoją kiełbasę a Ty nic z ten nie masz, bo te pieniądze co dostajesz z MOPSu na te dzieci to nędzne grosze, itd.

  22. szczebelek

    Do 2027 roku roczna produkcja nie przekracza 35 sztuk czyli 1/3 tego co HSW i PGZ obiecują .... Realną liczbą do zamówienia wydaje się 400 sztuk i dopiero wtedy zobaczyć czy podmioty dotrzymują słowa że skokowym powiększaniem produkcji czyli w 2028 50 sztuk, 2029 75 sztuk ,2030 100 sztuk....

    1. Stefan1

      Wtedy może już być za późno.

    2. Ralf_S

      "Nas klient -nas pan" cytując klasyka. Za ile MON chce rocznie zapłacić, tyle HSW wyprodukuje. Po co mają wyprodukować 90 w rok, skoro kasę dostaną w ciągu 3 lat? Tu nie ma bonusów za wykonanie przed terminem.

    3. RAF

      szczebelek@ Nie mozemy tak dlugo czekac, wojna za miedza.

  23. Takijeden

    Że niby co? Nie dostarczono jeszcze sprzętu zamówionego w 2016 roku???

    1. Anty 50 C-cali

      Raczej, że dostarczono i przekierowano Ukrainie. Gdzie ekwiwalentu 24 sztuk umowy przedseryjnej - wdrożeniowej, już nie ma. W linii, Trafiło

    2. RAF

      Takijeden@ Idzie to wolno, dlatego zamowienia w Korei.

  24. GFOX

    No to teraz wszyscy wiedzą dlaczego kupujemy tak dużo artylerii z Korei, nasze moce wytwórcze są zbyt małe.

    1. Juzz

      Jak to teraz, co to liczyć nie umiesz?!. Od dziś znasz dane o produkcji Krabów, Raków, czy Borsuków? To wszystko dane na czas pokoju i spokoju. A teraz od prawie 3 lat jest wojna. Niemiec by ci sprzedał za dziesięć lat albo wcale. Albo zepsute czy szrot jak kombinują z wiatrakami. Murem za polskim mundurem!

    2. Pitbull

      Raczej agencja uzbrojenia wierzy w magiczne zdolności produkcje Korei gdzie prawda jest taka, ze do tej pory Korea Pld produkowała nie więcej niz 50 k9. Przypomnę, ze do tej pory wszystkie wysłane do Polski K9 to 12 letnie k9 wzięte z armii koreańskiej. Na angielskiej wersji wikipidi jest podkreślone, pierwsze 50 k9 wysłanych do Polski ma być oddane Armii koreańskiej przez Hanwa w 2024. Czyli najwcześniej w 2025 mogą Koreańczycy wyprodukować coś nowego, czyli pózniej niz JSW. Ale widocznie nabijanie kasy Koreańczykom jest ważniejsze dla AU niz zamówienia w Polsce.

    3. Future

      Niedawno HSW odkupiła od chińskiego inwestora sąsiadującą z nimi fabrykę ciężkich pojazdów budowlanych, z pełnym personelem i sprzętem. Stąd realistyczna prognoza, że w stalowej woli są w stanie zbudować 100 Krabów. Brak wypowiedzi co do Bumaru stawiają niejasne jej losy. Ale to już Siemoniak zdradził ze nowa ekipa ma dla nich inne plany

  25. Cyber Will

    HSW ma produkować haubice zakontraktowane dla Ukrainy, BORSUKI (1000szt.) ,i dodatkowo dla WP a są tacy bystrzy, którzy pytają jeszcze po co zamawiać K9 albo dlaczego HSW nie startuje w przetargach np. w Rumunii..

Reklama