Reklama
Reklama
  • WIADOMOŚCI

Holendrzy zamawiają morskie śmigłowce

We wtorek, 9 grudnia br. miało miejsce podpisanie umowy, w ramach której Królestwo Niderlandów otrzyma trzy nowe śmigłowce NH-90 NFH, w wersji dostosowanej do działań na morzu. Sprzęt ma być eksploatowany przez Królewskie Siły Powietrzne i Kosmiczne Holandii, jak podkreśla europejskie konsorcjum NHIndustries: ma to stanowić „znaczący krok naprzód w europejskiej współpracy w dziedzinie obronności”.

Jeden z niderlandzkich NH-90 NFH w trakcie lotu z torpedą ćwiczebną.
Jeden z niderlandzkich NH-90 NFH w trakcie lotu z torpedą ćwiczebną.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

W oficjalnej ceremonii podpisania umowy uczestniczyli przedstawiciele obu stron, czyli NHInudstries - (europejskie konsorcjum - odpowiedzialne za produkcję, rozwój, promocję i serwisowanie śmigłowców) oraz NAHEMA - Agencja zarządzania śmigłowcami NATO - (NATO Helicopter Management Agency).

Reklama

Holandia otrzymała pierwsze śmigłowce NH-90 w 2010 r., wcześniej uczestnicząc od 1999 r. w programie opracowania tego typu maszyn. Już trzy lata do wprowadzenia do użytku, śmigłowce sprawdziły się w operacjach w Rogu Afryki, w ramach przeciwdziałaniu piractwu w Somalii. Jak podkreśla jeden z przedstawicieli NAHEMA, ze strony holenderskiej - płk Dominique Troquete: „Od tego czasu NH-90 udowodnił, że jest systemem uzbrojenia o niezrównanych możliwościach operacyjnych i stał się nieodzownym atutem holenderskiego Ministerstwa Obrony”.

Przedstawiciel NAHEMA dodał: „Umowa ta stanowi kolejny nowy rozdział w naszej długoletniej współpracy w zakresie NH-90”. Holandia dysponowała łącznie 20 śmigłowcami tego typu. Jednakże w lipcu 2020 r. jeden ze śmigłowców rozbił się w pobliżu wyspy Aruba - holenderskiego terytorium zależnego, 12 km od wybrzeża. Maszyna została wysłana tam w celu patrolowania regionu Morza Karaibskiego. W wyniku wypadku zginął pilot wiropłatu i jeden z żołnierzy, pozostałych dwóch zostało rannych i trafili do szpitala. W wyniku zdarzenia holenderskie władze na czas badania przyczyn wypadku zatrzymały eksploatację maszyn. Natomiast na ten moment liczba NH90 ma się zwiększyć.

Dyrektor NHIndustries - Cristian Naso ujawnił, że nowe trzy śmigłowce NH-90 zostaną zmontowane we Włoszech, w zakładach koncernu Leonardo. Z informacji wiadomo również, że śmigłowce będą w wersji Block-1 - znanej również jako Software Release 3 (SWR3). Dysponować mają m.in. nowoczesnym systemem przesyłu danych Data Link 22, głowicą optoelektroniczną nowej generacji, nowymi zintegrowanymi urządzeniami sonicznymi i dodatkowym uzbrojeniem. Według NHIndustries ma to zapewnić jeszcze większe możliwości operacyjne na polu walki, a zwłaszcza w zakresie zwiększenia zasięgu identyfikacji, wyszukania, wyznaczania, śledzenia i zwalczania celów. Nowy system Link Data 22 ma zapewnić przekazywanie szyfrowanych informacji taktycznych w czasie rzeczywistym innym sojusznikom.

Śmigłowiec NH-90 to europejskiej produkcji maszyna wojskowa o średniej wielkości, posiadająca dwa silniki. Wiropłaty są przeznaczone do wielu zadań, a w tym są one podzielone na dwie wersje - morską (NFH) - przystosowaną do lądowania na okrętach, przez co może być wykorzystywana skutecznie do ratownictwa morskiego i innych działań na morzu - w tym do prowadzenia działań przeciwko wrogim okrętom. Śmigłowiec posiada również wersję przeznaczoną do działań lądowych (wersja TTH), która jest przystosowana do transportu ładunków, ludzi oraz do ewakuacji medycznej i operacji specjalnych. Wspomniane dwie główne odmiany posiadają również inne modyfikacje, m.in. dostosowanie do działań transportowych. Mimo wszystko głównymi zadaniami śmigłowców są działania patrolowe.

Do tej pory wyprodukowano ponad 500 sztuk NH-90. Maszyny mogą pomieścić 20 osobowy desant plus załog, w skład której wchodzi 2 pilotów. Śmigłowce trafiły do produkcji od 2006 roku i są wytwarzane do teraz. Poza Holandią z wersji morskiej NFH korzystają również sąsiednia Belgia, Francja, Niemcy, Norwegia i Włochy, łącznie z wersją TTH ich użytkowników jest dużo więcej.

Wspomnieć należy również o danych technicznych śmigłowca. Maszyny mają 6,4 tony masy własnej, 16,3- metrową średnicę wirnika, długość wynoszącą 19,56 m oraz wysokość 5,31 m. Śmigłowce posiadają dwa silniki, w zależności od zamówionej przez odbiorcę konfiguracji mogą to być silniki produkcji Rolls-Royce, lub General Electric. Każdy z silników osiąga ponad 2000 KM, przez co finalnie NH-90 dysponują mocą ponad 4000 KM - co gwarantuje odpowiedni zapas osiągów. Wiropłaty charakteryzują się zasięgiem lotu do nawet 982 km. Ich praktyczny pułap to około 6000 metrów, prędkość wznoszenia wynosi 11,2 m/s, a prędkość maksymalna - 300 km/h. Ważna jest również prędkość przelotowa wynosząca 260 km/h.

Śmigłowce mają zapewnić skuteczną odpowiedź na współczesne wymagania w zakresie interoperacyjności. Pozwoli to holenderskiej armii na maksymalną skuteczność podczas misji realizowanych z użyciem wspomnianych maszyn NH-90.

Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama