Reklama

Siły zbrojne

Hipersoniczny silnik za 81,5 mln dolarów

Rys. Lockheed Martin
Rys. Lockheed Martin

Firma Aerojet Rocketdyne otrzymała wart 81,5 mln USD kontrakt dotyczący opracowania i dostarczenia rakietowego silnika do pocisku hipersonicznego dla US Air Force, nad którym pracuje obecnie koncern Lockheed Martin. Rakieta AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW) ma osiągać prędkość przekraczającą Mach 5 i będzie odpalana z bombowców strategicznych.

Kontrakt udzielony przez koncern Lockheed Martin jest związany z asygnowaniem przez Departament Obrony USA, 4 grudnia 2019 roku, dodatkowych 990 mln dolarów na wsparcie krytycznego przeglądu projektu i testy broni hipersonicznej AGM-183A ARRW. W ich ramach ma zostać przeprowadzona krytyczna analiza projektu, testy oraz wsparcie procesu produkcji gotowej już broni hipersonicznej do końca roku 2022. Dotąd prowadzono testy w powietrzu, jednak bez napędu i bez oddzielania pocisku od nosiciela.

Napęd dla hipersonicznej rakiety AGM-183A ARRW dostarczy spółka Aerojet Rocketdyne, która posiada już doświadczenie w tego typu projektach. Jak podkreśla jej prezes Eileen Drake, wykorzystane zostaną w tych pracach doświadczenia np. z prac nad silnikiem strumieniowym scramjet, który Aerojet Rocketdyne dostarczyła do hipersonicznego samolotu bezzałogowego Boeing X-51A Waverider. Prace nad integracją, tym razem silnika rakietowego na stały materiał pędny, z nowym pociskiem AGM-183A ARRW realizowane będą w ramach szerszego programu Hypersonic Conventional Strike Weapon (HCSW) realizowanego na zlecenie Pentagonu. Jego celem jest opracowanie kilku rodzajów uzbrojenia osiągającego prędkości hipersoniczne w odpowiedzi na prace realizowane w tym zakresie przez Chiny i Rosję.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. madox

    Czyli są w lesie skoro dopiero podpisali kontrakt na opracowanie silnika

    1. Davien

      Nie panie Madox, silnik juz mają, był choćby uzywany w X-51 Waverider, ale tu zazyczyli sobie innego silnika na stały materiał pedny więc musza go opracować

    2. R

      Tak, silnik juz maja? z X-51 Waverider, ktory caly jeden raz z Mach5 z calych 4 lotow ktore wykonal, to sie usmialem. Wez sie ogarnij dzieciaku ze swoimi bzdurami.

    3. Davien

      No padłem ze śmiechu Rafaku:)) X-51 odbył kilka lotów i jak widac dysponuja silnikiem w pzreciwieństwie do Rosji dla której dalej to marzenie:))

  2. Fanklub Daviena

    To już w USA nie obowiązuje dogmat Daviena, że Tomahawk jest lepszy od rosyjskich pocisków hipersonicznych bo stealth jest lepszy od prędkości? :)

    1. Davien

      A od kiedy funku Tomahawk z RCS 0.5m2 był uwazany za stealth:) A jakbys nie zauwazył ten pocisk, podobnie jak HSSW to broń strategiczna konwencjonalna. Ale jak porównujesz manewryjący do pocisków hipersonicznych to cos z toba...

    2. Pirat

      Ameryka rozwija stealth i hipertoniczny w tym samym czasie. Co w tym złego?

    3. Redrum

      Zdaje się, że to Rosja z jednej strony wyznaje przewagę prędkości nad stealth, wyśmiewając F-22 i F-35, a z drugiej... próbuje nieporadnie opanować technologię stealth właśnie w swoim SU-57. Rosyjska pokrętność w czystej formie.

  3. Pirat

    Czy Rosja może zatrzymać taką rakietę? Wątpię.

    1. R

      Czy US da rade zbudowac taka Rakiete, czy wyjdzie kolejny F-35.

    2. Ale nie wiadomo czy Chińczycy tego nie zrobią. Na Chiny to może być mało

    3. Seba

      https://www.defence24.pl/rosjan-chwala-sie-hipersoniczna-rakieta-przeciwrakietowa

Reklama