Reklama

Pierwsza misja polegająca na naprowadzaniu na cele samolotów F-16 przez maszynę Dassault Atlantique 2 odbyła się nad północnym Irakiem 21 listopada br. Wcześniej omawiana technika była używana przez francuskie siły zbrojne podczas działań w Libii i Mali. Atlantique 2, wraz ze znajdującym się na jego pokładzie nawigatorem naprowadzania lotnictwa, został wyznaczony jako samolot dowodzący misją izolacji pola walki, czyli uderzenia na głębokie zaplecze nieprzyjaciela.

Fot. MarineNationale/Bruno Arribard

Zostało ono przeprowadzone przez myśliwce wielozadaniowe F-16 Sił Powietrznych USA i Danii. Użycie francuskich morskich samolotów patrolowych umożliwia optymalizację potencjału statków powietrznych i załóg podczas ataków na pozycję bojowników Państwa Islamskiego. Podczas pierwszej misji tego typu nad Irakiem francuski nawigator naprowadzania lotnictwa koordynował z powietrza działania samolotu Atlantique 2, myśliwców oraz naziemnych, wysuniętych kontrolerów naprowadzania lotnictwa (JTAC) z centrum połączonych operacji lotniczych w Katarze po to, by na bieżąco wykrywać, identyfikować i atakować cele.

Przeprowadzona operacja była pierwszą francuską misją w Iraku typu SCAR-C (Strike Coordination and Reconnaissance – Coordinator, pol. koordynacja uderzeń i rozpoznania - koordynator). Wcześniej, od rozpoczęcia przez Francję działań przeciwko islamistom we wrześniu 2014 roku samoloty Atlantique 2 były używane do zadań wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznania pola walki w ramach wsparcia wojsk irackich.

W czasie Operacji Serval w Mali morskie maszyny patrolowe Atlantique 2 dokonywały także ataków z użyciem 250 kilogramowych bomb naprowadzanych laserowo GBU-12. Nie ma jednak na razie potwierdzenia o użyciu tych samolotów w podobnej roli w Iraku, gdzie uderzenia na cele naziemne wykonują Rafale. Zostaną one wzmocnione przez sześć Mirage 2000D, operujących z terytorium Jordanii. Trzy myśliwce zostały już rozlokowane w rejonie działań 28 listopada.

Lotnictwo wojskowe Francji wydzieliło do działań przeciwko terrorystom z organizacji Państwo Islamskie około 9 myśliwców Rafale, 6 Mirage 2000D oraz maszyny wsparcia Atlantique 2 i C-135FR. W operacji brał udział także samolot E-3F AWACS. Francuskie maszyny wykonują uderzenia na tyłach przeciwnika oraz wspierają walczące na ziemi oddziały irackie. Bombardowania ograniczają się wyłącznie do terytorium Iraku.

Andrzej Hładij

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. kmq

    A nasze jastrzębie nawet na baltic policing nie są wysyłane, a dlaczego? bo nadal nie osiągnęły gotowości bojowej

  2. erty

    Potrzebujemy efektywnych maszyn wsparcia rozpoznania i określania celów, nie wiem jakie byłyby finansowo dostępne i efektywne ale na pewno potrzebujemy nie tylko dla lotnictwa ale w szczególności dla dywizjonu NDR (szykuje się drugi a rozpoznanie chyba ma ograniczone możliwości), lepiej mieć nawet używane niż nie mieć nic i ślepą artylerię i lotnictwo

    1. Sharon

      Pamietaj, ze islamisci nie maja praktycznie wlasnego lotnictwa czy op. W naszych warunkach, taki samolot nie polata zbyt dlugo.