Pierwsza misja polegająca na naprowadzaniu na cele samolotów F-16 przez maszynę Dassault Atlantique 2 odbyła się nad północnym Irakiem 21 listopada br. Wcześniej omawiana technika była używana przez francuskie siły zbrojne podczas działań w Libii i Mali. Atlantique 2, wraz ze znajdującym się na jego pokładzie nawigatorem naprowadzania lotnictwa, został wyznaczony jako samolot dowodzący misją izolacji pola walki, czyli uderzenia na głębokie zaplecze nieprzyjaciela.
Zostało ono przeprowadzone przez myśliwce wielozadaniowe F-16 Sił Powietrznych USA i Danii. Użycie francuskich morskich samolotów patrolowych umożliwia optymalizację potencjału statków powietrznych i załóg podczas ataków na pozycję bojowników Państwa Islamskiego. Podczas pierwszej misji tego typu nad Irakiem francuski nawigator naprowadzania lotnictwa koordynował z powietrza działania samolotu Atlantique 2, myśliwców oraz naziemnych, wysuniętych kontrolerów naprowadzania lotnictwa (JTAC) z centrum połączonych operacji lotniczych w Katarze po to, by na bieżąco wykrywać, identyfikować i atakować cele.
Przeprowadzona operacja była pierwszą francuską misją w Iraku typu SCAR-C (Strike Coordination and Reconnaissance – Coordinator, pol. koordynacja uderzeń i rozpoznania - koordynator). Wcześniej, od rozpoczęcia przez Francję działań przeciwko islamistom we wrześniu 2014 roku samoloty Atlantique 2 były używane do zadań wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznania pola walki w ramach wsparcia wojsk irackich.
W czasie Operacji Serval w Mali morskie maszyny patrolowe Atlantique 2 dokonywały także ataków z użyciem 250 kilogramowych bomb naprowadzanych laserowo GBU-12. Nie ma jednak na razie potwierdzenia o użyciu tych samolotów w podobnej roli w Iraku, gdzie uderzenia na cele naziemne wykonują Rafale. Zostaną one wzmocnione przez sześć Mirage 2000D, operujących z terytorium Jordanii. Trzy myśliwce zostały już rozlokowane w rejonie działań 28 listopada.
Lotnictwo wojskowe Francji wydzieliło do działań przeciwko terrorystom z organizacji Państwo Islamskie około 9 myśliwców Rafale, 6 Mirage 2000D oraz maszyny wsparcia Atlantique 2 i C-135FR. W operacji brał udział także samolot E-3F AWACS. Francuskie maszyny wykonują uderzenia na tyłach przeciwnika oraz wspierają walczące na ziemi oddziały irackie. Bombardowania ograniczają się wyłącznie do terytorium Iraku.
Andrzej Hładij
kmq
A nasze jastrzębie nawet na baltic policing nie są wysyłane, a dlaczego? bo nadal nie osiągnęły gotowości bojowej
erty
Potrzebujemy efektywnych maszyn wsparcia rozpoznania i określania celów, nie wiem jakie byłyby finansowo dostępne i efektywne ale na pewno potrzebujemy nie tylko dla lotnictwa ale w szczególności dla dywizjonu NDR (szykuje się drugi a rozpoznanie chyba ma ograniczone możliwości), lepiej mieć nawet używane niż nie mieć nic i ślepą artylerię i lotnictwo
Sharon
Pamietaj, ze islamisci nie maja praktycznie wlasnego lotnictwa czy op. W naszych warunkach, taki samolot nie polata zbyt dlugo.