Reklama

Siły zbrojne

Francuskie Jaguary przyjechał do Estonii

Francuskie bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar w Estonii.
Francuskie bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar w Estonii.
Autor. Compte officiel du Commandement Terre Europe/X

Francja rozmieściła na terenie Estonii co najmniej sześć bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar w ramach wzmocnienia swojego kontyngentu wojskowego. Wzięły one udział w NATO-wskich ćwiczeniach Spring Storm.

Francja w wyniku pełnoskalowej inwazji na Ukrainę zdecydowała w ramach NATO-wskiej misji Lynx umieścić na terenie Estonii swój komponent wojskowy. Dotychczas żołnierze w nim uczestniczący byli ekwipowani w m.in. transportery opancerzone VBMR Griffon. Oprócz tego Paryż w ramach inicjatywy Wzmocnionej Wysuniętej Obecności (eFP) NATO oddelegował do tego kraju swoje bojowe wozy rozpoznawcze AMX-10RC/RCR.

Reklama

Teraz tamtejszy kontyngent otrzymał dodatkowe wsparcie w postaci następców wspomnianych AMX-10RC, czyli EBRC Jaguar w liczbie przynajmniej 6 sztuk z 1. Pułku Kawalerii Ekspedycyjnej. Przemierzyły one ponad 3000 km przez 5 krajów, aby dotrzeć do Estonii i wspierać jej bezpieczeństwo. Dowódca wspomnianej jednostki płk Bertrand Dias określił to jako świetny przykład koordynacji logistycznej pomiędzy sojusznikami.

Rozmieszczenie na terenie Estonii Jaugarów to ich debiut zagraniczny, pozwalający na wyciągnięcie dodatkowych wniosków i zebranie doświadczeń z nowego teatru działań. Pojazdy te jeszcze nie osiągnęły gotowości operacyjnej i są obecnie dalej testowane przez francuską armię. W przyszłości otrzymają one konieczne ulepszenia w ramach dwóch wariantów. Francuskie Jaguary wzięły udział w NATO-wskich ćwiczeniach Spring Storm, obok 14 000 żołnierzy z 15 państw.

EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).

Reklama

Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

Czytaj też

Francuskie bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar podczas transportu do Estonii.
Francuskie bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar podczas transportu do Estonii.
Autor. Compte officiel du Commandement Terre Europe/X
Reklama

Komentarze (5)

  1. Monkey

    Francuzi dalej wysyłają siły jak nie przymierzając w 1991 do Zatoki Perskiej.Zarazem, z korzyścią dla siebie testując tego typu pojazdy.

    1. Chyżwar

      Żeby przetestować musieliby najpierw ukończyć. A jaguary nie są jeszcze ukończone.

    2. Monkey

      @Chużwar: Ale jednak w Estonii się pojawią. Jeśli nie na swego rodzaju testach, to w jakim celu wysłano te „nieukończone” pojazdy? Skoro nie są kompletnym systemem to chyba nie dla obrony Estonii?

  2. RGB

    Krążą słuchy że HSW pracuje nad Waranem 6x6. Może miałoby sens przerzucić wszystkie wieże Hitfist z Rosków na Warany 6x6, a w ich miejsce zainstalować ZSSW-30? Oczywiście po remoncie jednego i drugiego. Stare Rośki zyskały by wyższy lewel uzbrojenia, a Hitfist dałyby Waranom bardzo dużą siłę ognia.

    1. Chyżwar

      Jeżeli faktycznie pracują nad Waranem 6x6 to bardzo dobrze. Ale myślę, że to będzie raczej klasyczny transporter. Jaguar to pojazd wsparcia/rozpoznawczy wpisujący się we francuską doktrynę. A oni tam liczą się z wycieczkami do Afryki., gdzie przeciwnik jest nieco mniej wymagający.

  3. eee

    A kiedy my/nasi przejdziemy na koła?

    1. Chyżwar

      Ale wiesz o tym dlaczego Francuzi lubili jeździć, lubią jeździć i będą lubili jeździć na kołach?

  4. eee

    Bez lawet, kolejowych transportów, cystern, et

  5. Obiektywny

    Pojazdy nie osiągnęły gotowości operacyjnej, to o jakim wzmacnianiu potencjału my mówimy ? To tak jak nasze bojowe FA50 , latać już moga i szkolenie może się odbywać ok . Tylko ze uzbrojenia nie posiadają żadnego nawet amunicji do działka więc jak można powiedzieć że to samolot choćby z potencjałem bojowym

Reklama