- Wiadomości
Francja reformuje flotę śmigłowców
Francuskie lotnictwo wojsk lądowych ALAT (fr. Aviation Légère de l’Armée de Terre) ma zostać zrestrukturyzowane, m. in. poprzez powołanie 4. Brygady Aermobilnej (fr. 4ème Brigade d’Aérocombat), zwiększenie samodzielności oraz rozbudowę dowództwa. Równolegle ma być realizowana modernizacja floty śmigłowcowej. Obejmuje również wybór nowej lekkiej platformy, która zastąpi mocno przestarzałe i wyeksploatowane śmigłowce Gazelle i modernizację maszyn Tiger do standardu Mk.2 i Mk.3. Zmiany są w równym stopniu wynikiem doświadczeń z ostatnich lat, jak też programu modernizacji francuskich sił zbrojnych.

Zmiany w ALAT to elementem szerszego programu modernizacji i sił zbrojnych, wynikającego ze zwiększenia wydatków na obronę, zapowiedzianego w ubiegłym roku przez prezydenta Hollande’a. Zmiany w sposobie prowadzenia działań wojennych i większy nacisk kładziony na mobilność wpływa na wzrost znaczenia ALAT w strukturach armii. W ostatnich latach, operując m. in. w Mali, Afganistanie czy Libii, francuskie śmigłowce operowały znacznie bardziej niezależnie, latały na dłuższe dystanse niż kiedykolwiek w trudnych warunkach górskich czy pustynnych. W ciągu ostatniego roku śmigłowce ALAT wystrzeliły około 10 ton amunicji. Wszystko to wskazuje na rosnące wymagania wobec tego typu formacji.
Dowodzący Aviation légère de l’Armée de terre Gen. Oliviera de la Motte poinformował podczas organizowanie przez francuski magazyn lotniczy Air & Cosmos konferencji, że planowane są istotne zmiany w podległej mu strukturze. Najbardziej istotne, to zwiększenie samodzielności ALAT i wzrost liczebności jej dowództwa o 50% (do około 150 ludzi) oraz utworzenie 4. Brygady Aermobilnej (fr. 4ème Brigade d'Aérocombat), do której włączone zostaną trzy z czterech pułków śmigłowcowych należących do ALAT.
Nowa jednostka zostanie sformowana 1 lipca bieżącego roku w bazie Clermont Ferrand w centralnej Francji. W jej skład wejdą 1er RHC, 3ème RHC oraz 5ème RHC (fr. Régiment d'hélicoptères de combat – pułk śmigłowców bojowych), co oznacza łączną liczbę 162 śmigłowców bojowych różnych typów – od lekkich Gazelle, przez transportowe Pumy czy Cougary do uderzeniowych Tigerów. Jest to łącznie około 60% wszystkich maszyn należących do ALAT. 4ème Brigade d'Aérocombat zostanie de facto odtworzona, niemal w tym samym składzie, w jakim została rozformowana w 2010 roku. Do jednostki tej nie zostanie natomiast włączony 4e Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales przypisany francuskiej Brygadzie Wojsk Specjalnych (fr. Brigade des Forces Spéciales Terre – BFST).
Gen. Oliviera de la Motte potwierdził również szeroki plan modernizacji podległej mu floty śmigłowcowej. Obejmuje on m. in. rozwój śmigłowców szturmowych Tiger do standardu Mk.2 oraz Mk. 3, który jest dopiero opracowywany. Ruszyły również prace nad wersją maszyny NH90 Caiman przeznaczoną dla wojsk specjalnych oraz nowym lekkim śmigłowcem, który ma zastąpić używane obecnie wraz z Tigerami maszyny rozpoznawczo-bojowe Aérospatiale Gazelle. Są to śmigłowce przyjęte do służby w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku i pomimo wielokrotnych modernizacji i ucyfrowienia nie są już maszynami perspektywicznymi.
Ich następca ma jednak zostać wprowadzony do służby nie wcześniej niż w 2028 roku, tak więc Gazelle pozostaną w służbie jeszcze ponad dekadę. Generał de la Motte przyznał, że obecnie nie opracowano nawet wymagań technicznych, ale jego zdaniem z pewnością nowy lekki śmigłowiec, noszący oznaczenie Hélicoptère Interarmées Léger (HIL), będzie produkowany przez „krajowy” koncern Airbus Helicopters, podobnie jak niemal wszystkie maszyny znajdujące się na uzbrojeniu ALAT.
Czytaj więcej: Francuska koncepcja użycia śmigłowców. Dowódca ALAT o doświadczeniach
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS