Reklama

Siły zbrojne

Francja: prawie 100 transporterów Griffon dostarczonych

Fot. Arquus Defense
Fot. Arquus Defense

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia poinformowała, że dostawa transporterów opancerzonych VBMR Griffon realizowana jest zgodnie z planem modernizacyjnym francuskiej armii. Do grudnia dostarczono Armée de terre 92 pojazdów tego typu.

Dostawa VBMR Griffon, po przejściu przez nie wszystkich testów poligonowych, rozpoczęła się w lipcu 2019 roku i ciągu niecałych sześciu miesięcy do francuskiej armii trafiło już 92 transporterów opancerzonych tego typu. Wypełnienie zobowiązań wynikających z podpisanych umów pokazuje duże tempo modernizacji francuskiej floty transporterów opancerzonych w wojskach lądowych oraz potencjał produkcyjny stworzonego w tym celu konsorcjum  Nextera, Thalesa i Arquus.

VBMR (Véhicule Blindé Multirôles) Griffon to wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony w systemie 6x6 mogący przewozić ośmioosobową drużynę piechoty oraz załogę pojazdu, tj. dowódcę oraz kierowcę. Uzbrojenie pojazdu stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Moduł wyposażony jest również w wyrzutnię granatów dymnych typu Galix. Masa pojazdu wynosi ok. 24,5 tony i jest napędzany silnikiem o mocy 400 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 90 km/h.

Griffony dostarczane są francuskiej armii w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation), którego częścią jest również opracowanie i produkcja nowego opancerzonego wozu rozpoznawczego EBRC Jaguar. Zgodnie z założeniem posiada on 70% wspólnych komponentów z Griffonem.  

W ramach całego programu Scorpion Armée de terre otrzyma 1872 VMBR Griffon w różnych wersjach, m.in. kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem artylerii, ambulansu oraz wozu wsparcia saperów. Ponadto planowane jest pozyskanie 358 Griffonów w wersji o napędzie w systemie 4x4. Pozyskanie tak dużej ilości pojazdów pozwoli na wymianę dotychczas używanych przez Francję transporterów opancerzonych GIAT VAB (Véhicule de l'Avant Blindé), które w służbie są od 40 lat.

Cały program Scorpion prowadzony jest przez konsorcjum firm zbrojeniowych Nexter, Thales i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). Nexter jako przedstawiciel grupy odpowiada za rozwój i produkcję konstrukcji pojazdu, w tym opancerzonego kadłuba, układ wnętrza oraz montaż pojazdów, który dokonywany jest w zakładach przemysłowych Roanne. Jednostkę napędową oraz układy napędowe Griffona (oraz Jaguara) projektuje firma Arquus. Firma ta również wdraża zdalnie sterowany system uzbrojenia, w który wyposażone będą pojazdy. Thales natomiast odpowiedzialny jest za wyposażenie teleinformatyczne pojazdów oraz systemy pola walki i komunikacji. W tym celu wykorzystywano francuski system SDR Contact.

Scorpion stanowi przykład umiejętnie prowadzonego programu masowej i generacyjnej wymiany podstawowego, starzejącego się uzbrojenia będącego na wyposażeniu sił zbrojnych na nowoczesne i przystosowane do wymagań współczesnego pola walki odpowiedniki przy jednoczesnym zachowaniu potencjału ilościowego i jakościowego. W ostatnim czasie oba wozy doczekały się pierwszego odbiorcy eksportowego, jakim jest Belgia, która podpisała umowę na dostawę 382 Griffonów i 60 Jaguarów dla rodzimych wojsk lądowych.

 (RS/MZ) 

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. Frezer

    Kicha nie samochód szkoda kasy

    1. Danisz

      100% racji - nasze Tarpany vel Honkery sto razy lepsze - dobrze że MON od 5 lat nie potrafi wybrać ich następców, bo jeszcze wybraliby takie coś...

    2. carl fath

      Honker przy tym to zabawka dla rolników...

  2. Sopocki

    Ostatnio czytałem ciekawe badania opinii. Odkąd mamy dobrą zmianę w TVP niechec do Francji w polskim społeczeństwie wzrosła 3krotnie. Podobno kraj ten jest prawie codziennie przedstawiany w TVP jako istna Sodoma. Czy ktoś wie dlaczego? przecież przed wojną endecja była wpatrzona WE Francję jak w obrazek A teraz jej nienawidzi. Dlaczego?

    1. hermanaryk

      PiS jest grupą rekonstrukcyjną piłsudczyków, nie endeków. Endeków rekonstruuje Konfederacja, którą PiS podejrzewa o bardzo złe rzeczy - i sądząc po tym, co kombinuje np. Korwin, ma ku temu powody. A niechęć do Francji nie bierze się z tego, co mówią o niej w TVP, lecz z tego, co Francja robi, tzn. romansuje z Rosją, zresztą z małymi przerwami już od czasów przed II WŚ. TVP może co najwyżej o tym przypominać.

  3. MAZU

    Do Fanklub Daviena. Cześć FN, fajnie piszesz, zatem jesteś inteligentny. Ale to zobowiązuje, jak kiedyś szlachectwo. Rodzi też pewne konsekwencje, tak jak kiedyś, gdy szlachcic sprzeniewierzy się interesom Rzeczypospolitej. Zatem posłuchaj. Nowa wojna rosji z Polską (2020 plus) zacznie się od dywersji zorganizowanej przez rosyjskie grupy kryminalno-dywersyjne wymieszane z ukraińską migracją. "Rosyjska partyzantka na terenie Polski podkładająca bomby?". Nie, oni zaczną od cyberterroryzmu, bomby będą potem. M

  4. akh

    Jakim cudem przy masie 24,5 tony i ponad 8 na oś to działa i ma wystarczającą mobilność - jeszcze kilka lat temu za granicę dla układu 8x8 przyjmowano w branżowych czasopismach właśnie taką wartość . No chyba że to kolonialne albo ozorowe transportery albo na asfaltowe drogi. Nie ma też słowa o poziomie ochrony , a te bez mała pionowe ogromne burty nie wróżą dobrze.

    1. alkaprim

      akh-wychodzi na to,że lepiej transportować żołnierzy w rejon konfliktu jelczem z plandeką przeciwdeszczową jako ochrona przeciwminowa i balistyczna.

    2. racja

      słusznie prawisz

  5. MAZU

    Francuski lewicowy rząd przygotowuje się do walki z Obywatelami niezadowolonymi z "francuskiej islamskiej rewolucji". Opancerzony Griffon będzie jak znalazł na nieuzbrojonych cywilów. M

  6. Izydor Pupko

    Żadnej armii na świecie nie stać na wożenie wszystkich żołnierzy ciężkimi i kosztownymi BWP i KTO! Oprócz mocno opancerzonych wozów bojowych potrzebne są lżejsze i tańsze transportery kołowe i gasienicowe do realizacji zadań niezwiązanych z bezpośrednią walką z wozami bojowymi npla. Właśnie TITUS , TATRA PATRIOT czy GRIFFON nadają się idealnie do takich celów , zapewniając jednocześnie dobre uzbrojenie , osłonę balistyczną i manewrowość , za niższą niż w BWP czy KTO cenę. Tatra złożyła HCP ofertę montażu w Polsce TATRY PATRIOT 2 i nasi decydenci powinni sie dobrze zastanowić nad tą propozycją..

  7. Alek

    Dla WOT jak znalazł, ale naszej produkcji, nasza wersja

    1. Nicolas

      Wszystko co najlepsze dla WOT a co z wojskami zawodowymi?

    2. Genowefa

      Marzenia ściętej głowy. Nasi nawet z Mustangiem jakoś nie mogą sobie poradzić.

  8. al2

    Francuzi szybciej dostarczą swojej armii ostatni z zamówionych 1872+358 transporterów niż polska armia odbierze (o ile w ogóle kiedykolwiek to odbierze) pierwszego seryjnego Borsuka.Za to analizy i inną makulaturę MON produkuje z prędkością z jaką działał sławny MG-42.

  9. tyle

    Bryła pojazdu wskazuje na chęć użycia w celu tłumienia zamieszek we Francji , albo w byłych koloniach a nie przeznaczeniu tych pojazdów do pełnoskalowej wojny.

    1. Fanklub Daviena

      Bryła pojazdu wskazuje, że to jest opancerzona ciężarówka a nie specjalizowany KTO. Podwozie i silnik jest wzięte z normalnej cywilnej ciężarówki, przez co pojazd jest tani w produkcji i serwisowaniu, kosztuje poniżej 1 mln euro. Francuzi nie szastają forsą jak bogata Polska.

    2. dokk

      Bryła pojazdu wskazuje, że jest to opancerzona ciężarówka, do przewozu drużyny piechoty.

  10. fcuk

    Świetny pojazd. Jest jeszcze do wzięcia jego konkurent, który odpadł w przetargu. Zbudowany przez konsorcjum Tatry i Nextera TITUS 6x6. Może jak już MON poradzi sobie z wymianą Honkerów, mógłby zrobić klika dialogów technicznych w tym temacie. Jakieś 15 lat zabawy dla partyjnych dworów.

    1. Leon

      Partyjny dwór to istota działalności MON. Już nie można mieć lewych faktur VAT to będą faktury na ekspertyzy, analizy i dialogi.

  11. Obywatel-piechociniec-eks-wotowiec

    AMZ Kutno - TUR V i TUR VI - wszystko w temacie.

  12. Zawisza_Zielony

    Kiedy ostatni raz WP dotała 100 transporterów...

  13. ryba

    Polska powinna opracować cos podobnego do jaguara bo te nasze BRDM-y to juz niedługo same sie rozlecą ,a jak by nie patrzec jest to jeden z ważniejszych pojazdów w każdej armii.