Reklama

Siły zbrojne

Filipiny testują artylerię z Izraela

ATMOS 2000
ATMOS 2000
Autor. Elbit System

Według filipińskiej agencji prasowej, jednostki artyleryjskie filipińskiej armii po raz pierwszy przeprowadziły ćwiczenia ogniowe przy użyciu nowo nabytych dział samobieżnych ATMOS.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W oświadczeniu wydanym 17 kwietnia rzecznik armii, pułkownik Kserkses Trinidad, powiedział, że ćwiczenia ogniowe odbyły się w dniach 6-8 kwietnia w na terenie poligonu Fort Magsaysay w Palayan City. W ćwiczeniach brały udział 1. i 2. Bateria Samobieżne Armii Artylerii oraz Szkoła Szkolenia Artylerii (ATS).

Armia filipińska otrzymała 12 sztuk haubic ATMOS w grudniu 2021 r. od izraelskiej firmy obronnej Elbit Systems. Samobieżne elementy artyleryjskie są nabywane w ramach programu Horizon 2 Zrewidowanego Planu Modernizacji Sił Zbrojnych Filipin. Haubice te wzmocnią istniejące haubice holowane 155 mm których obecnie jest 20 egzemplarzy w linii. ATMOSy stanowią najpotężniejszy rodzaj artylerii w armii Filipin, będąc jedynym systemem samobieżnym. Pozostałe typy to artyleria holowana o kalibrze 105mm.

Reklama

Czytaj też

ATMOS 2000 to 155 mm kołowa samobieżna haubica montowana na ciężarówce, zaprojektowana przez izraelską firmę SOLTAM Systems jako prywatne przedsięwzięcie. Pierwsze informacje o pojeździe pojawiły się w 2001 roku. Jest to ulepszona wersja standardowego ATMOS-a. ATMOS 2000 został opracowany przez Soltam Systems i jest przeznaczony głównie na rynek eksportowy, chociaż został już zademonstrowany Siłom Obronnym Izraela. Jest on obecnie produkowany i sprzedawany przez izraelską firmę Elbit Systems.

Rozwój ATMOS 2000 oparto na armacie 155 mm o długości 52 kalibrów zamontowanej na podwoziu ciężarówki Tatra 6x6, zbudowanej na licencji w Indiach. System artyleryjski został również opracowany z innymi rozwiązaniami uzbrojenia, w tym rosyjskim działem M-46 130 mm, armatą D-30 122 mm, a także lufami 155 mm 39, 45 i 52 kalibrów. Elbit Systems opracował również różne warianty wykorzystujące inne podwozia ciężarówek w konfiguracjach 6x6 i 8x8. ATMOS jest obecnie używany w kilku krajach, w tym w Azerbejdżanie, Botswanie, Kamerunie, Filipinach, Tajlandii, Ugandzie i Zambii. Istnieje również wersja rumuńska, zwana ATROM, która wykorzystuje to samo działo Soltam 155 mm na opracowanym lokalnie podwoziu ciężarówki ROMAN 26.360 DFAEG 6x6. Ten projekt został wstrzymany po zbudowaniu trzech prototypów.

Czytaj też

Polska opracowała również haubicę Kryl 155mm, wykorzystując licencyjne elementy ATMOS 2000 zamontowaną na podwoziu ciężarówki 6x6 Jelcz 663.32 produkcji polskiej. Obecnie jednak program ten jest w fazie zmian koncepcyjnych. Nowa haubica najprawdopodobniej będzie się znacząco różnić od Kryla demonstrowanego od 2014 roku, m.in. pod kątem dużo większej automatyzacji.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. szczebelek

    A mnie dziwi, że nie pozyskaliśmy tego pierwotnego Kryla w postaci 2-4 baterii, a potem resztę nabyć po rozwinięciu do Kryla v2/2...

    1. Chyżwar

      Nie tylko ciebie to dziwi.