Jak donoszą media, brazylijska spółka Iveco Defesa (będąca częścią Iveco Defence Vehicles) na mocy zawartej umowy dostarczyła filipińskim siłom zbrojnym zakupioną partię kołowych wozów bojowych z rodziny Guarani 6 × 6.
Łącznie filipińska armia nabyła 28 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6 × 6 za kwotę ok. 47 mln USD. Wozy te będą uzbrojone w załogową wieżyczkę z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Całe wyposażenie wewnętrzne, w tym: radiostacja E-Lynx, system dowodzenia i kontroli COMBAT NG i system zarządzania polem walki TORCH-X mają zostać dostarczone przez izraelski koncern Elbit Systems.
Czytaj też: Izraelskie uzbrojenie dla transporterów Guarani
Guarani 6 × 6 to brazylijski kołowy wóz bojowy opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles w kooperacji z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym na podstawie kołowego transportera opancerzonego Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób (kierowcy i operatora uzbrojenia) i może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM z automatyczną skrzynią biegów zapewnia przy masie bazowej ok. 16,7 tony maksymalną prędkość do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km. Dodatkowo pojazd dysponuje także zdolnością do samodzielnego pływania z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną w wojskowych samolotach transportowych takich jak C-130 Hercules czy KC-390. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego.
Sam Guarani 6 × 6 został zaprojektowany na potrzeby brazylijskiej armii, która w grudniu 2009 roku zdecydowała się na zakup 2044 egzemplarzy Guarani 6 × 6 za łączną kwotę ok. 2,5 mld euro z terminem realizacji do 2030 roku. Pierwszy prototyp został dostarczony brazylijskim wojskom lądowym w kwietniu 2010 roku, a po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w trakcie wystawy zbrojeniowej LAAD w kwietniu 2011 roku. W grudniu 2012 roku rozpoczęły się pierwsze dostawy seryjnych transporterów tego typu, a od marca 2014 roku znajduje się on w służbie liniowej. Obecnie dostarczonych zostało ok. 1/4 zamówionych wozów, które stopniowo są wprowadzana do służby liniowej, gdzie zastępują dotychczasowe dwa modele podstawowych kołowych wozów bojowych — opancerzonych samochodów rozpoznawczych EE-9 Cascavel i kołowych transporterów opancerzonych EE-11 Urutu.
Jeśli chodzi o odbiorców eksportowych, to na zakup tego wozu zdecydować się miał Liban w liczbie 10 egzemplarzy. W listopadzie br. swoje zainteresowanie tą konstrukcją wyraziło także Ministerstwo Obrony Republiki Argentyńskiej, które rozważana potencjalny zakup. Pojazdy te miałby pozwolić na zastąpienie i wycofanie ze służby liniowej najstarszych wozów bojowych eksploatowanych przez argentyńską armię.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie