- Wiadomości
Farnborough 2018: Boeing złożył ofertę w programie następcy UH-1N USAF
Koncern Boeing poinformował o złożeniu ostatecznej oferty na 84 śmigłowców mających zastąpić w US Air Force wiekowe maszyny Bell UH-1N Huey. Wspólną propozycją Boeinga i Leonardo Helicopters jest MH-139, czyli produkowana w USA odmiana dobrze znanej maszyny AW139M. Przewagę nad pozostałymi ofertami ma zagwarantować niższy koszt zakupu i eksploatacji tych śmigłowców.

Program następcy poważnie wyeksploatowanych maszyn UH-1N Huey był wielokrotnie przekładany, ale planowane jest jego zamknięcie w bieżącym roku rozliczeniowym, aby dostawy mogły zacząć się w latach 2020-2021. Oprócz MH-139 w walce o kontrakt znajdują się dwie oferty śmigłowców Black Hawk: fabrycznie nowych HH-60M firmy Sikorsky lub zmodernizowanych UH-60L od Sierra Nevada Corp. Jako faworyt wskazywany jest Sikorsky, gdyż siły powietrzne pierwotnie planowały po prostu dokupić fabrycznie nowe maszyny HH-60M, jednak koszt programu samolotów szkolnych T-X, który również ma być w najbliższym czasie rozstrzygnięty, może wpłynąć na wybór tańszej opcji.
Na taki obrót sprawy liczy Boeing, który nie dysponując własnym śmigłowcem zdecydował się na współprace z Leonardo Helicopters, oferując „zamerykanizowany” zgodnie z prawem USA wariant AW139. Amerykańska wersja dysponuje awioniką dostosowaną do wymagań sił powietrznych, wyciągarką, mocowaniem dla uzbrojenia, systemem samoobrony z wyrzutniami środków zakłócających oraz dyszami rozpraszającymi ciepło gazów wylotowych. Zwiększono też przestrzeń w kabinie desantu, gdyż musi ona pomieścić dziewięciu żołnierzy z wyposażeniem.
Jak podkreślają przedstawiciele Boeing Defence, atutami ich oferty jest niższy koszt zakupu i eksploatacji, co przekłada się na oszczędności dla US Air Force. Sukces w tym postępowaniu otworzyłby MH-139/AW139M drogę do innych rodzajów sił zbrojnych USA i sojuszników na rynkach dotąd zdominowanych przez producentów amerykańskich.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]