Reklama

Rakiety Sea Venom o masie 110kg i długości 2,5 metra mają osiągać wysoką prędkość poddźwiękową. Głowica o masie 30 kg będzie zdolna do niszczenia jednostek morskich różnego typu, o wyporności do 500 ton lub poważnego uszkodzenia większych okretów, aż do klasy korwety.

Cechą Sea Venom ma być dualny system kierowania, umożliwiający samonaprowadzanie na źródło ciepła lub też kierowanie przez operatora niemal do ostatniej fazy lotu dzięki półatomatycznemu naprowadzaniu w wiązce lasera. Niewielka masa umożliwi zwiększenie liczby pocisków przenoszonych przez śmigłowiec. 

AW159 Sea Venom ANL
Rakiety Sea Venom na należącym do Royal Navy śmigłowcu AW159 -fot. J.Sabak

Na przykład prezentowane podczas Farnborough śmigłowce AW159 Wildcat mogą zabrać cztery rakiety Sea Venom. Taką konfigurację można było zobaczyć na maszynie należącej do 815 eskadry Royal Navy, zaprezentowanej na wystawie statycznej. Pod śmigłowcem podwieszono tak zwane „modele masowe”, odpowiadające wagą prawdziwej rakiecie i służące do testów wyważenia i wpływu rakiet na parametry lotu. Drugi AW159 uzbrojony w rakiety Sea Venom pod postacią atrapy, można było zobaczyć na ekspozycji koncernu Leonardo-Finmeccanica, który jest producentem tych śmigłowców.

Czytaj też: Europejski przemysł zbrojeniowy w praktyce. Paryż i Londyn wzmacniają współpracę

Program FASGW(H)/ANL (Future Anti Surface Guided Weapon (Heavy)/ Anti Navire Léger), którego owocem jest Sea Venom, prowadzony jest od 2014 roku wspólnie przez Wielką Brytanie i Francję, w ramach szerszego planu współpracy przemysłowej i obronnej. Prezydent Francji Francois Hollande i brytyjski premier David Cameron spotkali się w marcu 2016 roku w Amiens w ramach odbywającego się co dwa lata szczytu obronno-przemysłowego, podczas którego zatwierdzono m.in. dalszą realizację tego projektu.

AW159 Sea Venom ANL
Sea Venom na ekspozycji koncernu Leonardo - fot. J.Sabak

Koncern MBDA podpisał w 2014 roku wart 500 mln funtów kontrakt na rozwój i produkcję. Pociski FASGW(H) mają do 2020 roku zastąpić kilka rodzajów rakiet stosowanych obecnie przez brytyjskie i francuskie śmigłowce morskie NH90, Panther czy AW159. Pierwsze egzemplarze mają wejść na uzbrojenie marynarki francuskiej i brytyjskiej w 2018 roku.

Pociski Sea Venom przeszły pierwsze testy pod koniec 2015 roku, a w marcu 2016 przeprowadzono próby odpaleń, oraz inne badania związane z wpływem rakiet na wywarzenie i możliwości przenoszenia przez śmigłowce bojowe. Obecnie prowadzone badania mają na celu sprawdzenie zachowania pocisku podczas odpalania i w momencie uruchomienia silnika głównego. 

Reklama
Reklama

Komentarze