Reklama

Siły zbrojne

F-35 przechwyciły rosyjski bombowiec podczas tankowania

Tu-95 podczas tankowania z samolotu Ił-78
Tu-95 podczas tankowania z samolotu Ił-78
Autor. RNAF

Norweskie myśliwce 5. generacji F-35A przechwyciły nad Morzem Barentsa parę rosyjskich maszyn lecących w bardzo ciasnej formacji. Podczas identyfikacji wzrokowej okazało się, że to rosyjski bombowiec strategiczny Tu-95 podczas pobierania w locie paliwa z powietrznego tankowca Ił-78.

Reklama

Północnych wybrzeży Norwegii i jej obszar odpowiedzialności operacyjnej w ramach sojuszu od niedawna, bo od początku 2022 roku, jest chronione przez samoloty F-35A, które całkowicie zastąpiły myśliwce F-16. Z końcem 2021 roku Norweskie Królewskie Siły Powietrzne wycofały wszystkie 44 służące jeszcze Falcony, będące w zasadzie najstarszymi funkcjonującymi F-16 (w wersjach AM/BM). Dostawy F-35 są z kolei stopniowo finalizowane i do 2025 roku Norwegia powinna posiadać na stanie 52 myśliwców F-35 Lighting II w pełnej gotowości operacyjnej.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Podczas ochrony północnego obszaru odpowiedzialności, w tym Morza Barentsa, maszyny pełniące misje QRA operują z bazy lotniczej Evens, w której stacjonują też patrolowe samoloty Morskie P-8 Poseidon i sukcesywnie wycofywane ze służby P-3 Orion. To właśnie jeden z tych ostatnich samolotów wykonał zdjęcia pary rosyjskich samolotów podczas tankowania w powietrzu nad wodami międzynarodowymi Morza Barentsa.

Czytaj też

Rosyjskie maszyny regularnie latają tym szlakiem, trenując ataki strategiczne z wykorzystniem pocisków manewrujących m. in. na cele w Europie północnej i na Wyspach Brytyjskich. Tą drogą zdarza się rosyjskim bombowcom Tu-95 zapuszczać aż w rejon Irlandii i północnego wybrzeża Półwyspu Iberyjskiego. Tego typu kilkunastogodzinne loty wymagają zwykle tankowania w powietrzu. Dlatego wsparciem dla bombowców są samoloty do tankowania w locie Ił-78 a często również maszyny wczesnego ostrzegania A-50U w eskorcie ciężkich myśliwców MiG-31 lub maszyn Su-35.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. yaro

    Arcy ciekawy komentarz z USA " Niezdolność amerykańskiego przemysłu do zbudowania broni hiperdźwiękowej to chyba jego najbardziej spektakularna kompromitacja w ostatnich latach. Różnego typu pociski hiperdźwiękowe operacyjnie używa już Rosja (Awangard, Kinżał, a wkrótce Cirkon) i ChRL (DF-17), zaś udane testy prowadzi KRLD. Być może powodem jest brak zaplecza teoretycznego w USA, gdzie coraz mniej młodych ludzi chce poświęcać czas na trudne i czasochłonne studia inżynierskie i w zakresie nauk ścisłych, zaś najzdolniejszych zatrudnia szeroko pojęta branża informatyczna".

    1. Ktos

      mowisz o Iskenderach przyczepionych do samolotu?

    2. Valdore

      No to obalamy bajki yaro: Kinżał to ALBM a nei hipersonik, Awangard to tez nie pocisk hipersoniczny ale HGV, podobnie jak chiński DF-ZF, Cirkon to Yeti którego nikt na oczy jeszcze nie widział. I to tyle z rewelacji yaro:)

    3. Greg

      Trochę głupie są te ruskie trolle... taki bzdety wciskać to kabaret :) Pozdr

  2. yaro

    Czyli już wiemy, że Rosjanie mają pełny profil radarowy F35, czyli całe to wyrzucenie Turcji z programu F35 to zwykła ściema, że niby Rosjanie poznali by echo radarowe tego samolotu. Turcję wyrzucono za karę, że dogadała się z ruskimi a F35 to tylko przykrywką.

    1. Monkey

      @yaro: Turcję wyrzucono za karę i nie ma w tym nic dziwnego, skoro kupiła nowoczesne systemy OPL z Rosji. A czy Rosjanie maja pełny profil radarowy F-35 czy nie, to nie wiemy. Chyba że wy macie skądś sekretne wiadomości, @yaro?

    2. Valdore

      Yaro a niby jakim cudem jak ani Tu-95 ani Ił-78 nei maja mozliwosci wykrycia F-35 inaczej niż oczami pilota?:)) Podobnie archaiczny A-50:))

    3. Wania

      Już wszyscy o tym pisali i zrozum nareszcie, że f-35 latają z tzw. soczewkami Luneburga. Choć rosyjskie radary i teraz nic nie zauważyły. To nie są misje bojowe. Miny lotników w walonkach i czapkach uszatkach siedzących w starenkim tu-95 na pewno były bezcenne. Tu-95 nadal wypuszczą kolejne pokolenia głuchych pilotów? Oni latają na tu-95 za karę.

  3. CCCP

    Trochę szkoda robienia "nalotu" na F-35 dla tego typu zadań - F-16 byłby tańszy a efekt ten sam.

  4. Anty 50 C-cali

    PATRZCIE LUDZIE. F-35. "ZNANY" Z TEGO FORUM...JAKO-----"NIELOT". A TEN ZWROTNY, NIEWIELKI - ECHEM RADAROWYM(!) TU- CO TANKUJE... DALEJ MA STZELCA OGONOWEGO?! A UJAWNIONE - PRZEZ TYCH Z F-15E, FAKTY TO TE WIRNIKI = NA RADARZE JAKO DYSKI. REWELACYJNE----DO WYKRYCIA, .MOWA O F-15E Z AKCJI W ...1991!

Reklama