Reklama

Gazoszczelny pojemnik PAULA 2 zastał zamontowany na przyczepie dwuosiowej, dzięki czemu może być on z łatwością i szybko przetransportowany w miejsca, gdzie znajduje się niebezpieczny ładunek. Jest to w rzeczywistości cały system służący do bezpiecznego, wielokrotnego transportu materiałów wybuchowych i substancji toksycznych (mogących się znajdować się w np. w bagażach lub przesyłkach) poza obszar, w którym istnieje zagrożenie dla ludzi i otoczenia.

Jego głównym elementem jest cylindryczny pojemnik podzielony na dwie części. Część tylna może być obracana elektrycznie na specjalnej platformie o 180° (silnik zasilany jest z pojazdu holującego za pomocą typowego, stosowanego w holach, złącza elektrycznego 7 pin). Taki obrót ułatwia załadunek do środka niebezpiecznego pakunku np. za pomocą robota lub saperskiego wysięgnika.

Pojemnik gazoszczelny PAULA 2 z odwróconą o 180° pokrywą załadunkowa oraz otwartą skrzynią układu pobierania gazów podetonacyjnych – fot. M.Dura

Konstrukcja pojemnika jest odporna na wybuch ładunku o sile 5 kg w ekwiwalencie trotylu. Może jednak służyć do transportu przedmiotu o wadze do 70 kg i wymiarach maksymalnych 0,7 m x 0,7 m x 1 m.

Cały system posiada specjalny układ pobierania gazów powybuchowych w razie eksplozji. Przyczepa ma standardowy zaczep kulowy pozwalający na jej holowanie po drogach publicznych oraz podpory, stabilizujące, które rozkładane przed użyciem zabezpieczają system przed utrata stateczności.

Pojemnik Paula 2 może być sterowany zdalnie, przewodowo lub w trybie awaryjnym. Na wystawie Europoltech 2015 był prezentowany na przyczepie dwuosiowej, ale według informacji producenta może być również zabudowany na pojeździe.

Pojazd saperski IRIS z pojemnikiem przeciwwybuchowym IGA zbudowany na bazie pojazdu Mercedes Benz Sprinter 6x6 – fot. M.Dura

Przykładem takiego rozwiązania była druga nowość firmy Jakusz – samobieżny system saperski IRYS. Został on zabudowany na podwoziu Oberaigner 6x6 na bazie pojazdu Mercedes Benz Sprinter. Po wzmocnieniu ramy nośnej może ona przenosić ładunek o wadze do 4 ton. Pojazd posiada stały napęd wszystkich osi oraz blokady 4 lub 5 mechanizmów różnicowych. Według producenta zapewnia to „optymalną trakcję na wszystkich rodzajach nawierzchni oraz w terenie”. Zastosowano dodatkowo „…innowacyjne oraz opatentowane rozwiązanie tylnego zawieszenia z dwoma sztywnymi osiami, zawieszonymi na wzdłużnych asymetrycznych wahaczach przegubowych i sprężynach”.

Głównym elementem wyposażenia pojazdu IRYS jest obecnie gazoszczelny pojemnik przeciwwybuchowy IGA (według producenta rodzaj zastosowanego pojemnika zależy jedynie od zamawiającego). IRYS jest odporny na wybuch ładunku o sile 5 kg w ekwiwalencie trotylu, blokując odłamki, tłumiąc fale uderzeniową oraz zapobiegając wydostawaniu się gazów podetonacyjnych.

W zależności od zestawu zabieranego wyposażenia pojazd IRYS może być wykorzystywany przez siły zbrojne lub szeroko pojęte formacje bezpieczeństwa publicznego (np. policję, służbę ochrony lotnisk lub kolei itp.).

Kompaktowy, gazoszczelny pojemnik przeciwwybuchowy Agata – fot. M.Dura

Firma Jakusz prezentowała na swoim stoisku jeszcze jeden typ gazoszczelnego pojemnika przeciwwybuchowego - typu AGATA, który zapewnia ochronę otoczenia przed falą uderzeniową oraz odłamkami w przypadku eksplozji ładunku o ekwiwalencie do 500 g TNT (np. pocisk moździerza 82 mm). Jest on wyposażony w system zaworów oraz urządzeń do monitoringu ciśnienia wewnątrz zbiornika oraz do pobierania próbek gazów podetonacyjnych.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. pacodegen

    Prezentują świetne urządzenia, produkcja krajowa, a zakupów żadnych, gdy takie urządzenia są i będą potrzebne, należałoby wyposażyć w nie wszystkie jednostki zajmujące się neutralizacją. Szkoda pisać!