Siły zbrojne
Dwutorowe prace nad następcą wozów bojowych BWP-1

Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało się na dwutorowe działania w zakresie poszukiwania następcy dla przestarzałych BWP-1 wykorzystywanych w Wojsku Polskim. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosiło konkurs na wykonanie projektu "Nowy bojowy, pływający wóz piechoty". Jednocześnie trwa dialog techniczny w podobnym zakresie, ogłoszony w minionym roku przez Inspektorat Uzbrojenia.
Do dialogu technicznego na BWP i pojazdy specjalistyczne na bazie Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG) zgłosiło się łącznie 17 podmiotów. W procedurze tej możliwe jest wyłonienie perspektywicznego projektu.
NCBiR tymczasem zakończył w grudniu 2013 roku konkurs na projekt nowoczesnego BWP do realizacji którego zgłosiła się Huta Stalowa Wola, nie uzyskując jednak rekomendacji Komitetu Sterującego. Zdecydowano się na rozpoczęcie nowego konkursu, którego zgłaszającym jest podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i modernizacji, a gestorem szefostwo wojsk pancernych i zmechanizowanych.
Program "Nowy bojowy, pływający wóz piechoty" został rozpisany na 3 lata. Pierwsze 16 miesięcy powinno doprowadzić do zaprojektowanie pojazdu i stworzenia jego modelu. Po 24 miesiącach należy spodziewać się prototypu wyposażonego w bezzałogową wieżę uzbrojoną w działko i pociski PPK Spike opracowywaną dla KTO Rosomak. Następne etapy to realizacja testów i programu badań kwalifikacyjnych. Ostatni półroczny etap ma doprowadzić do opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, eksploatacyjnej i przygotowania produkcji seryjnej.
Powstały w ten sposób pojazd powinien zapewniać załodze i desantowi ochronę przed pociskami broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych oraz min i ładunków improwizowanych (IED). Aktywny system obrony ma chronić przed pociskami rakietowymi i ogniem wozów bojowych.
Uzbrojenie złożone z działka 30-40 mm, kierowanych pocisków rakietowych Spike i broni pomocniczej powinno być zdolne do zwalczania siły żywej i pojazdów przeciwnika zarówno w dzień jak i w nocy.
Jeśli chodzi o mobilność to wymagana jest zdolność do przekraczania przeszków wodnych wpław i możliwość współdziałania z czołgami w każdym terenie i warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień jak i w nocy.
W związku w połączeniem wymogów pływalności i wysokiej wytrzymałości pancerza istotnym elementem realizowanego programu jest pozyskanie i wdrożenie technologii lekkich materiałów o wysokiej odporności balistycznej. Równie ważne i wskazujące na dojrzałość tej koncepcji, jest zunifikowanie wieży bezzałogowej na nowo projektowanym BWP i KTO Rosomak.
Ze względu na potrzebę pozyskania co najmniej 500 pojazdów które powinny jak najszybciej zastąpić eksploatowane obecnie w WP BWP-1, jest to jeden z priorytetów modernizacji polskich Sił Zbrojnych.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.