- Wiadomości
Dwóch oferentów w postępowaniu na mosty składane
Inspektorat Uzbrojenia poinformował portal Defence24.pl o przyjęciu ofert w wyznaczonym terminie do 8 stycznia 2020 r. do udziału w postępowaniu na pozyskanie Mobilnego mostu składanego MLC-70/110 do pokonywania średnich przeszkód wodnych i terenowych” od dwóch potencjalnych wykonawców.

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek poinformował, że o kontrakt ubiegają się dwa konsorcja: H. Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electonics S.A. oraz Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z OBRUM Sp. z o.o. Przedmiotem zamówienia jest pozyskanie partii próbnej mostów składanych MS-40, pozwalających na pokonywanie przeszkód terenowych o szerokości 40 metrów o nośności umożliwiającej przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie MLC 70 (czyli o masie do ok. 63,5 t) oraz kołowych w klasie MLC 110 (w tym zestawów niskopodwoziowych z przewożonym pojazdem). Mosty te pozwolą przerzut czołgów podstawowych Leopard 2PL/Leopard 2A5 czy najnowszych wersji ich zachodnich odpowiedników takich jak Challenger 2, Leopard 2A6/A7 czy M1A2B/C Abrams.
Według specyfikacji Inspektoratu Wsparcia w skład mostu składanego MS-40 wchodzi pojazd-układacz, pojazdy transportowe, przęsło oraz wyposażenie niezbędne do jego montażu. Próba partia testowa mostów ma powstać na podstawie dokumentacji technicznej na wykonanie partii próbnej (z uwzględnieniem wyników badań kwalifikacyjnych). Wcześniej nad wszelkie prace nad projektem tego mostu, począwszy od 2008 roku, prowadził jeden z dwóch obecnych oferentów — Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" Sp. z o.o., będący częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Czytaj też: Holownik Bolko przejęty przez Siły Zbrojne RP
W ramach bieżącego postępowania ostateczny wykonawca będzie miał wykonać jeden próbny egzemplarz z wykorzystaniem istniejącego prototypu MS-40 oraz partię próbną na podstawie istniejącej dokumentacji technicznej z uwzględnieniem wyników badań kwalifikacyjnych z pracy badawczo-rozwojowej, a także projektu dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej. Ukończony pierwszy prototyp ma przejść zakładowe badania zdawczo-odbiorcze, a jego projekt i wnioski z testów mają posłużyć do zbudowania drugiego prototypu, który po pomyślnym przejściu kolejnych prób ma posłużyć do wykonania ostatecznej dokumentacji technicznej i trafić do produkcji seryjnej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]