Siły zbrojne
Dowódcze Rosomaki dla 16 Dywizji Zmechanizowanej [AKTUALIZACJA]
Spółka Rosomak S.A. i Inspektorat Uzbrojenia MON zawarły umowę na dostawę kolejnej partii wozów dowodzenia opartych na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Rosomak.
AKTUALIZACJA 17:41. Szef MON Mariusz Błaszczak poinformował, że transportery przeznaczone są dla dowództwa 16 Dywizji Zmechanizowanej.
Dzięki zawartej dziś umowie 8 nowoczesnych wozów dowodzenia na platformie kołowej KTO ROSOMAK wraz z pakietem logistycznym trafi do żołnierzy 16 Dywizji Zmechanizowanej. Wartość zamówienia, które realizowane będzie w latach 2021- 2022, wynosi 73,7 mln złotych. pic.twitter.com/4mtMWY8Z6k
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) December 21, 2020
Na mocy zawartego kontraktu Rosomak S.A. dostarczy 8 egzemplarzy wozów dowodzenia Rosomak WD dla SZ RP w latach 2021-2022 o łącznej wartości ponad 70 mln zł. Jak podała PGZ, ze strony zamawiającego umowę podpisał szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. Bogdan Dziewulski, a ze strony dostawcy Prezes Zarządu Rosomak S.A. Bartłomiej Smoczyński.
Czytaj też: Wojsko Polskie nadal bez BMS
Bardzo się cieszę, że kolejne wozy dowodzenia znajdą się niebawem w naszej armii. Swą przydatność w charakterze mobilnego elementu dowodzenia potwierdziły już w codziennej służbie oraz w wielu ćwiczeniach szkoleniowych. Warto podkreślić, że podpisana umowa jest kolejną - trzecią w ciągu ostatnich lat - dotyczącą dostaw tej wersji pojazdu. Jest to potwierdzenie rosnącego zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na nowoczesne wozy dowodzenia produkowane w siemianowickich zakładach
Wóz Dowodzenia opracowany na bazie Platformy Systemowej KTO 8 × 8 zapewnia dowódcom i osobom funkcyjnym możliwość kierowania i dowodzenia zarówno w ruchu, jak i podczas postoju pojazdu (w tym utrzymanie łączności, wspomaganie procesów informacyjno-decyzyjnych oraz wymianę informacji z przełożonym, jednostkami podległymi i współdziałającymi). Zastosowany sprzęt specjalistyczny, jak i opracowane oprogramowanie, zapewniają możliwość przetwarzania informacji niejawnych do klauzuli NATO SECRET włącznie. Podwyższone podwozie bazowe KTO Rosomak zapewnia komfortowe warunki pracy dla dowódcy obsługi, operatora oraz czterech osób funkcyjnych – Stanowiska Dowodzenia.
Pojazd posiada takie same parametry trakcyjne jak pozostałe Kołowe Transportery Opancerzone Rosomak wykorzystywane w Wojsku Polskim. Ze względu na wygodę i bezpieczeństwo załogi oraz osób funkcyjnych zastosowano w nim m.in. fotele wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, dodatkowy system ogrzewania i klimatyzacji. Zainstalowany sprzęt teleinformatyczny, wspomagany przez radiostacje, został zabudowany, przez specjalistów Rosomak S.A. oraz WB Electronics, w dwóch strefach (BLACK i RED) i doposażony w urządzenia peryferyjne, takie jak anteny zewnętrzne (polowe) czy piętnastometrowy maszt rozkładany półautomatycznie dla zestawu anten radiostacji UKF. Poziom ochrony wnętrza transporterów zwiększa kamuflaż mobilny, dostarczony przez firmę Lubawa. Jest on zdolny do maskowania wielospektralnego. Rosomaki w wersji WD są jednymi z pierwszych pojazdów w Wojsku Polskim, wyposażonymi w takie rozwiązanie.
Czytaj też: Zamówienie na części do Rosomaka
Nowe pojazdy dołączą do użytkowanych już w Siłach Zbrojnych RP, wyprodukowanych przez Rosomak S.A. w ostatnich latach dziewięciu wozów dowodzenia. Platformy wykorzystywane są m.in. w Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód w Elblągu, gdzie zyskały uznanie użytkowników. Doceniają je nie tylko polscy, ale także służący w dywizji amerykańscy, hiszpańscy, czescy i litewscy żołnierze. Służą też w 18 Dywizji Zmechanizowanej.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie