- Wiadomości
Dialog techniczny na uniwersalny zestaw do budowy podpór
Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował na swojej stronie informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego, którego celem jest pozyskanie niezbędnych informacji do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia dla zadania pt.: Uniwersalny zestaw do budowy podpór mostów tymczasowych (UZBP). Zainteresowane podmioty mogą składać zgłoszenia do udziału w dialogu do dnia 30 czerwca br.

Przeprowadzenie dialogu technicznego planowane jest na okres lipiec – sierpień 2020, ale termin ten może zostać wydłużony, jeśli cele określone w przedmiocie dialogu nie zostaną osiągnięte.
Do podmiotów, które prześlą we wskazanym terminie zgłoszenia i zostaną pozytywnie zweryfikowane przez IU (czyli takich, które zaproponują kompleksowe rozwiązania zaspokojenia potrzeb Sił Zbrojnych RP) zostanie wysłanie zapytanie o informacje (RFI). Inspektorat zastrzegł sobie również możliwość zaproszenia do dialogu również podmiotów, które nie odpowiedziały na RFI.
Czytaj też: Kto odbuduje bazy polskich "efów"?
Dialog techniczny będzie obejmował, poza oceną możliwości spełnienia wymagań prze oferowany sprzęt, także m.in. oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji oraz wycofania sprzętu a także oszacowanie potrzeb czasowych pozyskania SpW.
Przedmiotem dialogu technicznego będzie uzyskanie informacji na temat uniwersalnego zestawu do budowy podpór mostów tymczasowych, składającego się z:
-
maszyny na podwoziu gąsienicowym o masie 25-30 t. z wibromłotem (rodzaj młota kafarowego wykorzystującego energie wibracji) oraz możliwością montażu dodatkowych akcesoriów:
- młota hydraulicznego,
- kosza montażowego,
- łyżki koparkowej,
- nożyc wyburzeniowych,
- płyty zagęszczającej, -
wieży kafarowej na ramie z dwoma młotami hydraulicznymi (pożądane podwójne wieże);
-
urządzenia do obcinani pali (rur stalowych);
-
dwóch pojazdów przeznaczonych do transportu:
- maszyny na podwoziu gąsienicowym z wyposażeniem;
- wieży kafarowej z motami i wyposażeniem.
UZBP ma służyć pododdziałom inżynieryjnym wojska m.in. przy budowaniu mostów tymczasowych, a w szczególności wbijania grodzic, rur, pali (w tym drewnianych) i innych profili płaskich o długości 12 m (docelowo 15 m), wbijania pali/rur pod kątem, wyrywania tychże oraz wykonywania rusztów palowych dla wszystkich rodzajów podpór mostowych tymczasowych i ścianek szczelnych. Maszyna dzięki montowanym akcesoriom ma też umożliwiać wykonywanie prac ziemnych przy budowie podpór brzegowych oraz przy konieczności korytowania przeszkód wodnych o niskich stanach wody, rozbiórkę uszkodzonych elementów stalowych i betonowych elementów konstrukcji mostowych. Ma pracować zarówno na lądzie, jak i na przeszkodzie wodnej o każdej porze doby i roku, przez co najmniej 10 godzin bez konieczności uzupełniania paliwa.
Czytaj też: Kolejne Jelcze z żurawiami Hiaba? [AKTUALIZACJA]
Na podstawie analizy wymagań odnośnie planowanych do realizowanych prac za pomocą UZBP, jak i wyposażenia można z dużą dozą pewności założyć, że dialog będzie dotyczył samojezdnych koparek gąsienicowych z akcesoriami oraz zestawami do ich transportu. Przykładami takich maszyn o masie 25 – 30 t. mogą być: Komatsu PC290LC-NLC-11, czy Liebherr R 926 Litronic.
Jeśli chodzi mosty tymczasowe, to na wyposażeniu Wojska Polskiego znajdują się drogowe mosty składane DMs-65 przeznaczone do szybkiej i wielokrotnej budowy i odbudowy zniszczonych wysokowodnych mostów o różnej długości i na dowolnych podporach. W zestaw mostu wchodzi konstrukcja przęsłowa w układzie podstawowym o łącznej długości 99 m + 6 m w układzie przęseł wjazdowych. Elementy mostu są skonstruowane w taki sposób, aby można było montować z nich różne układy konstrukcji przęseł i jezdni w zależności od warunków terenowych i potrzeb. Maksymalne obciążenie wynosi 400 kN. Szybkość jazdy po moście pojazdów kołowych do 40 km/h, pojazdów gąsienicowych do 30 km/h.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]