Reklama

Siły zbrojne

Czeski Sokół wylatał 5000 godzin

Fot. MO Czech
Fot. MO Czech

Ministerstwo obrony Republiki Czeskiej poinformowało, że śmigłowiec W-3A Sokół operujący z bazy lotniczej Praga-Kbely jest pierwszą maszyną tego typu, która wylatała 5 tys. godzin. Czeskie Sokoły, wykorzystywane głównie do zadań ratowniczych, wzbijają się w powietrze codziennie. 10 maszyn, w tym 6 dostosowanych do przewozów medycznych, wylatało w sumie ponad 40 000 godzin i przetransportowało 11600 pacjentów.

Wyprodukowane przez PZL-Świdnik 11 maszyn W-3A Sokół trafiło do Czech w 1995 roku, w zamian za przekazane Polsce myśliwce MiG-29. Już w 1997 roku śmigłowce zostały wykorzystane po raz pierwszy do misji ratowniczych podczas powodzi na Morawach. Wiropłaty operują z 24. bazy sił powietrznych w Pradze i współpracują ściśle z czeskimi służbami ratowniczymi. Sześć czeskich Sokołów dostosowano do przewozu pacjentów na noszach, wyposażono w wyciągarki o większym udźwigu oraz specjalistyczny sprzęt. Od 2016 roku, na mocy specjalnej umowy między ministerstwami obrony i zdrowia, maszyny mogą być szerzej wykorzystywane do misji ratowniczych i przewozić zespoły medyczne ECMO (Extracorporeal Membrane Oxygenation).

Rekordowy egzemplarz, który przekroczył pięć tysięcy godzin spędzonych w powietrzu, to maszyna o numerze bocznym 0718 i numerze seryjnym 37.07.18. Śmigłowiec przeszedł w czasie swojej służby 3 remonty główne w zakładach PZL-Świdnik. Rekordowy nalot uzyskał 12 czerwca 2018 roku. Z tej okazji na kadłubie i ogonie maszyny umieszczono stosowną informację.

image
Na kadłubie śmigłowca znalazła się okazjonalna informacja w języku czeskim i angielskim. Fot. MO Czech

Interesujące jest, że to właśnie czeski a nie polski W-3 Sokół jako pierwszy uzyskał tak wysoki nalot. Może to wynikać z bardzo intensywnego wykorzystywania tych maszyn do zadań ratowniczych i poszukiwawczych. Ten konkretny egzemplarz śmigłowca, jak przyznają piloci, był szczególnie często wykorzystywany do misji ratowniczych. Przy tym należy wspomnieć, że wykorzystywane przez czeskie siły zbrojne Sokoły mają bardzo wysoką gotowość operacyjną i dobrą obsługę techniczną.  

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (11)

  1. p

    Tyle nalatał jeden bo z tych 10 tylko on jest lotny. Cała reszta służy za dawców części.

  2. Julek

    Często to producent eksploatuje śmigłowiec z największym nalotem, tzw. lidera. Jest to zazwyczaj useryjniony prototyp, przeznaczony do prób i certyfikacji nowych wersji, a także do lotów dyspozycyjnych na potrzeby fabryki. W ten sposób producent jest zawsze o krok do przodu z nalotem w stosunku do innych użytkowników i może wychwycić problemy pojawiające się w czasie eksploatacji. Daje to producentowi czas na opracowanie biuletynów i podjęcie kroków w celu wyeliminowania pojawiających się wraz z nalotem problemów. Niestety PZL Świdnik postąpił inaczej, prototypy zostały skasowane, a śmigłowce służące do testowania nowych wersji (Anakonda i wersja uzbrojona) będące własnością fabryki zostały z niewiadomych przyczyn wycofane z eksploatacji z nalotem nie przekraczającym 3000h. Nawiasem mówiąc, żadne muzeum lotnictwa nie posiada w swoich zbiorach Sokoła, mimo, że producent wycofał z eksploatacji już chyba 7, w tym 5 prototypów.

  3. Pan

    To wstyt aby czesi reklamowali nasz produkt a jeszcze wiekszy odanie zakładu za bezcen .Tym bardziej ze leonardo do dzis niewywiazał sie z umowy i mozna ja zerwac.

  4. H

    A ze 2 lata wstecz czytałem, że Czesi nie są z SOKOŁÓW zadowoleni i chcą się ich pozbyć. To jak to jest z tymi SOKOŁAMI ?

  5. Anty 50 C-cali przed 500+

    Panowie...a na Forum TU wycie znafstwa bo tylko Caracal! odrzucony ! swego czasu w tych...Czechah! haha . A u nas do Lotniczego Pogotowia to szybko i sprawnie Eurocopter

  6. ergergerger

    u nas otalna krytyka Sokoła, stary, słabe silniki, etc. Pokory, mniej plucia na swoje produkty, bo nie ma nigdzie idealnych

  7. wodnik szuwarek

    Tymczasem u nas jedyny tak intensywnie wykorzystywany Sokół lata w TOPR i utrzymywany jest w dużym stopniu ze środków spoza budżetu MSWiA. Mimo to żadna inna maszyna, że o załogach nie wspomnę, nie jest w stanie choćby zbliżyć się do sprawności, gotowości czy umiejętności tej tatrzańskiej.

  8. luke

    Brawo.

  9. Zenek

    fajne malowanie

  10. PKP kargo

    knedle latają w górach tymi śmigłowca, więc nasze też niech idą do modernizacji... A nie 13mld na francuskie i 8mld na 8 ah46e... Co daje 21 mld... Czyli pół Wisły i jakaś część Narew i Homar... A pewnie wszystko co mamy to z 8mld na modernizację i uzbrojenie i VAT i premie i dialogi i koncepcje i anulowania etc

  11. prawnik

    Jak to jest że u naszych sąsiadów się da, a u nas nie moc .......

Reklama