Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Części do śmigłowców Airbusa powstaną na Węgrzech

H225M ląduje w Kielcach przed MSPO 2016, Fot. Airbus Helicopters
H225M ląduje w Kielcach przed MSPO 2016, Fot. Airbus Helicopters

Koncern Airbus Helicopters zbuduje na Węgrzech fabrykę części do śmigłowców – poinformował w poniedziałek minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Peter Szijjarto. Fabryka ma powstać do 2021 r. i zapewnić kilkaset miejsc pracy.

Szijjarto powiedział na konferencji prasowej w Budapeszcie, że o lokalizację zakładu ubiegają się dwa miasta we wschodniej części Węgier i decyzja w sprawie lokalizacji zapadnie na początku przyszłego roku. Jak poinformował minister, rząd węgierski udzieli Airbusowi bezzwrotnego wsparcia na realizację inwestycji.

Prezes Airbus Helicopters Bruno Even oznajmił ze swojej strony, że wraz z podpisaniem oświadczenia woli o budowie fabryki otworzył się nowy rozdział we współpracy Airbusa z Węgrami. Przezes powiedział, że za 2 lata: "każdy z setek śmigłowców produkowanych co roku przez Airbus Helicopters będzie zawierał węgierskie DNA."

W zeszłym tygodniu poinformowano, że węgierskie siły zbrojne nabyły 16 śmigłowców Airbusa. Porozumienie dotyczy nowych wielozadaniowych śmigłowców wojskowych H225M (Caracal). Jak podkreślił Airbus w komunikacie, śmigłowce mogą być wykorzystywane we wszystkich sytuacjach bojowych, mogą służyć jako taktyczny środek transportu, wykonywać zadania zwiadowcze, a także uczestniczyć w lądowych operacjach ratowniczych lub ofensywnych.

Resort powiadomił w komunikacie, że nowe maszyny wejdą na stan węgierskich sił powietrznych w 2023 r.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze (26)

  1. ito

    mc- to f16 kupiliśmy od Francuzów? No popatrz czego to się człowiek nie dowie. Cała reszt twoich twierdzeń to taki sam śmietnik- NICZEGO ci Francuzi póki co nie obiecali- do wiatru wystawili cię przede wszystkim Amerykanie- ale pretensje masz do Francuzów, a kupować chcesz- od Amerykanów. Dla jasności- PZL robił nie elementy, a drzwi do samolotów. O ile dobrze pamiętam po 1,6 mln USD komplet, stopień komplikacji większy niż małego samolotu. I był ich JEDYNYM dostawcą w ramach koncernu. To się nazywa dorwać dobry kontrakt i zyskać w firmie mocną pozycję. Partnerską. W kontaktach z Amerykanami na pozycję partnera możesz sobie czekać ad mortem defecatum.

  2. ito

    A mogły powstawać w Polsce. Dziękujemy ci, dobra zmiano.

  3. Olo

    Panie say69mat. KMy są montowane w oknach nie w drzwiach i w żaden sposób z nimi nie kolidują. opowiadasz nam tu o napędzie a wychodzi że nawet nie widziałeś tego śmigłowca skoro twierdzisz że uzbrojenie znajduje się w bocznych drzwiach.

  4. Davien

    Panie mc: nie podpisali umowu bo ówczesna opozycja robiła wrzask na cała Europe że nie powinni tego robić przed końcem kadencji. Nawet jakby zreszta podpisali to Macierewicz i tak by to zerwał, co zapowiadali Pis-owcy od poczatku, tylko obecnie koszta dla Polski byłyby wielokrotnie wieksze

  5. mc.

    Do Pana Saracena: proszę nam wytłumaczyć dlaczego poprzednia ekipa mając 8 lat rządzenia i 6 miesięcy po zakończeniu testów śmigłowca (koniec kwietnia 2015) nie podpisała umowy ? Wybory były w październiku 2015 - mieli mnóstwo czasu. Czyżby uważali, że zakup 50 śmigłowców za ponad 12 mld PLN jest całkowicie niepotrzebny ?

  6. Davien

    Say to po kolei: Caracale maja akurat wyjatkowo niezawodne systemy napedowe, ponad 80% gotowosci do misji mówi za siebie. Po drugie nie ma cywilnej wersji Caracala i nigdy nie było: H225M powstał jako czysto wojskowa wersja smigłowca Cougar przeznaczona do zadań specjalnych,toco uważasz za cywilnego Caracala to kolejna wersja EC225 Super Puma, Caracal to EC 725 widzisz róznicę? Po trzecie do tej 'słynnej" awarii doszło na Super Pumie a nie na Caracalu, te maszyny maja zupełnie inny zespół napedowy, Caracale po katastrofie nie były nawet uziemione. Po czwarte, tak desantuje zołnierzy z tylnego wyjscia z Caracala majac systemy uzbrojenia zamontowane w oknach, do tego będę miał wolne drzwi boczne, cos co w NH-90 jest nierealne. Panie Say, spróbuj zrobic z NH-90 wersę CSAR/SOF, zycze powodzenia:))

  7. say69mat

    @GI ... o ile poetyka może by elementem retoryki. o tyle retoryka poszukuje uzasadnienia dla argumentacji nie tyle w poetyce ale w rzeczywistości. Po drugie, stąd najsłabszym ogniwem Caracala, jako tej wspólnej platformy dla wszystkich służb był szalenie skomplikowany i wrażliwy na czynniki środowiskowe zespół napędowy. Dalej, skoro przez długi czas cywilna wersja Caracala h225 znakomicie się sprawdzała w cokolwiek ekstremalnych warunkach środowiskowych M.Północnego. To czynniki atmosferyczne nie stanowiły kluczowej przesłanki pozwalającej odrzucić taki cymes. kluczowym argumentem okazał się rzeczony zespół napędowy, którego niezmiernie skomplikowane przeglądy sprawiły, że kluczowy element przekładni pękł. Powodując w efekcie awarię i katastrofę śmigłowca. Po trzecie, spróbuj z Caracala desantować żołnierzy przez tylną rampę. mając w bocznych drzwiach kadłuba zamontowane uzbrojenie wsparcia. Podobnie jak jest to możliwe we wprowadzanym do linii NH90TTH.

  8. Davien

    Panie mc akurat Francuzi przedstawili kompletny offset wkurzeni kłamstwami PiS-u na ten temat w tzw białym liscie,( nawet w def 24 o tym pisano) wiec może przestań kit wciskać. Dla przypomnienia, inwestycje Włochów w Świdnik obejmowały tez spłatę zadłuzenia zakładów i rozbudowe parku maszynowego, rozumiem ze części do smigłowców robia na obrabiarkach od Mil-a:) C-295 kupilismy w 2001r kiedy EADS CASA nie była własnością Airbusa, ale jak zwykle....

  9. GI

    To była przemyślana decyzja Antoniego, a Węgrzy są w sprawie zakupów dyletantami. Taki śmigłowiec nie poleci w każdych warunkach pogodowych i do transportu się średnio nadaje. Znając te ograniczenia MON zamiast śmigłowców zakupił skrzyniowe Jelcze i to będzie podstawowy środek przerzutu wojsk na współczesnym polu walki.

  10. BUBA

    Nie "u nas" Anty 50 C-cali przed 500+, tylko w amerykańskich zakładach lotniczych Lockheed Martin na terenie Polski. "U nas" to by było w WZL Łódź. Chyba że pracujesz u Amerykanów w Mielcu, wtedy faktycznie w Waszej fabryce.

  11. ktos

    O matko jak sie was czyta to rece opadaja. Nie napisano ze produkowane beda smiglowce tylko ich czesci. Np srubki. Poza tym w Polsce tez produkuje sie czesci jak i smiglowce. Kazdy sukces sasiadow postrzegacie z automatu jak nasza porazke. Wszystki przemysl nie przeniesie sie do Polski nawet jakbysmy nie wiem jak chcieli.

  12. Saracen

    Problem z Caracalami dla Polski jest jeden - idealnie wpasowały się w potrzeby naszej armii określone w przetargu. Niestety, Macierewicz ten przetarg uwalił. Trudno powiedzieć czym się kierował. W każdym razie Caracali w polskiej armii nie ma. Tych śmiglaków, które Macierewicz w 2016 obiecywał, w miejsce Caracali, również nie ma. A zwolennikom decyzji Macierewicza o uwaleniu Caracali pozostało tylko jedno - brnąć dalej w kłamstwa. Bo nie mogą przyznać się do tego, że okazali się frajerami. Więc jeszcze wielu opowieści się tu nasłuchamy o tym, jakie te Caracale były złe itd... Jeśli wciśniesz komuś piramidalną bzdurę to ten ktoś staje się zakładnikiem tej bzdury. W takiej sytuacji są teraz zwolennicy Macierewicza. Trzeba odwagi aby z tego zamkniętego kręgu kłamstwa wyjść.

  13. Hawkfan

    Brawo Macierewicz, załatwiłeś zakłady lotnicze z Łodzi na cacy, a bracia Węgrzy długo się nie zastanawiali, gdy tylko zwietrzyli okazję wykorzystali ją w pełni.

  14. mc.

    Dla tych którzy tak święcie wierzą Francuzom - pamiętacie offset za F-16. Jesteśmy "dumnymi malarzami". Myślicie, że Francuzi postąpią inaczej ? Dla przypomnienia - Włosi kupując zakłady w Świdniku obiecali inwestycje na 2,6 mld PLN - czy ktoś je widział ? Kupując samoloty CASA za ponad 200 mln USD, sprzedaliśmy Firmie ... obecnie Airbus zakłady PZL Okęcie (za 21 mln PLN) - mieli je rozwinąć. Efekt - zlikwidowali produkcję lotniczą, produkują elementy drzwi do samolotów !!!

  15. Willgraf

    oferta na Caracale dla Polski obejmowała -50-60 wiropłatów z 100% licencji na nie i na ich części z prawem polonizacji , montowania-fabryka w rekach Polski, z prawem do modyfikacji i pełnej produkcji Caracala w przyszłości - 2 symulatory, 30 lat gwarancji ceny na części - czyli tyle czasu na możliwość stworzenia pełnej ich produkcji w Polsce, dodatkowo 34 maszyny były wysokospecjalistyczne - a nie zwykłe bida hawki - a teraz to otrzymają Węgry - cena 3,8 mld USD za to wszystko była niczym w porównaniu do kosztów Wisły za dwie nie istniejące baterie -16 wyrzutni - skandal

  16. Anty 50 C-cali przed 500+

    a u nas od niedawna to zmontowane heli odbiera odbiorca zagraniczny jeden z drugim dla ich Wojsk- te s70i -nawet mimo tego że wcześniej kupowali koty 215M. airbusy

  17. Realizm

    A u nas już od dawna częsci do Śmiglowców w Mielcu i Świdniku.

  18. Ryszard 56

    A My jak zwykle z ręką w nocniku

  19. Rad

    A my jak zwykle zostajemy z niczym

  20. PolExit

    Dwie śrubki i nakrętka? Czy dwie nakrętki?

  21. mosze

    Już sam nie wiem, czy mam się śmiać, czy może płakać z rozpaczy?

  22. jaro

    jak już się rozsypie nasz ostatni Mi8 to po taniości będziemy mogli kupić używane Caracale u Węgrów. Bedą o tyle lepsze , że już sprawdzone i na częściach z fabryki bratanków, bo te nowe to złom.

  23. kubuskow

    Węgrzy się nie znają - offset jest niepotrzebny...

  24. BUBA

    Brawo Premier Mateusz Morawiecki. Good work. A teraz marsz po Black Hawki z amerykańskich fabryk.

  25. Zawisza_zielony

    W wojskowych zakładach w Łodzi malują Tiry. Mon zas reanimuje Mi2. Brawo Antoni.