Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zawarciu w grudniu 2018 roku umowy z PLL LOT dotyczącej czarteru dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w roku 2019 i pojedynczej maszyny tego typu w roku 2020 za łączną sumę 157,6 mln zł. Decyzja o wydłużeniu umowy związana jest z planowanym na lata 2019-2020 wejściem do służby samolotów Boeing 737-800 i harmonogramem osiągnięcia przez nie gotowości operacyjnej.
Decyzja wydłużenia o kolejne dwa lata umowy z PLL LOT dotyczącej wykorzystywania do przewozów HEAD i VIP samolotów Embraer ERJ-175 200LR, jest związana z dużym zapotrzebowaniem na loty przy flocie nadal ograniczonej do dwóch samolotów Gulfstream G550. Dostarczony w listopadzie 2017 roku samolot Boeing 737-800 nie osiągnął obecnie gotowości operacyjnej, co m nastąpić w bieżącym roku. Wynika to wprost z wymogów dotyczących przeszkolenia i certyfikatów załóg, która obecnie realizują loty treningowe na tej maszynie. Natomiast dwie kolejne maszyny w standardzie BBJ2 (Boeing Bussines Jet na bazie Boeing 737-800) mają zostać dostarczone we wrześniu i listopadzie 2020 roku. W tej sytuacji MON zdecydował się na korzystanie z samolotów cywilnych do przewozów HEAD przez kolejne dwa lata.
Mając na uwadze proces wdrażania do Sił Zbrojnych RP nowych samolotów VIP w 2018 roku resort obrony narodowej wspólnie z dysponentami (KPRM, KP RP, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu) dokonał analizy możliwości zabezpieczenia przewozu najważniejszych osób w państwie z wykorzystaniem statków powietrznych Sił Zbrojnych RP. Biorąc pod uwagę terminy dostaw kolejnych samolotów oraz proces szkolenia załóg lotniczych, i co za tym idzie bezpieczeństwo przewozu pasażerów, a także uwzględniając poziom zapotrzebowania dysponentów w zakresie transportu specjalnego podjęto decyzję o kontynuacji czarteru samolotów od PLL LOT S.A. w latach 2019-2020.
Jak Defence24 informował już 6 grudnia 2018 roku, negocjacje prowadzono w sprawi pozyskania przewozów z użyciem dwóch maszyn w okresie od 1.1.2019 r. do 31.12.2019 r. oraz jednego samolotu od 1.1.2020 r. do 31.12.2020 r. Umowa o wartości całkowitej 157 676 392,56 złotych netto została zawarta 28 grudnia 2018 roku i oprócz udostępnienia samolotów w powyższych okresach obejmuje również ich obsługę techniczną, ubezpieczenie, koszty stałe załóg lotniczych, a także takie koszty zmienne, takie jak paliwo, handling, opłaty lotniskowe, nawigacyjne, czy operacyjne. Samoloty nadal będą operowały z lotniska Chopina w Warszawie.
W związku z trwającym procesem szkolenia załóg na samolocie Boeing 737-800 oraz planowanymi na wrzesień i listopad 2020 roku dostawami dwóch kolejnych maszyn flota Sił Powietrznych powinna w tym czasie uzyskać zdolność do samodzielnej realizacji zadań przewozów VIP i HEAD.
Warto przypomnieć, że usługi transportowe dla najważniejszych osób w państwie realizowane są na zlecenie szefów Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Samoloty Embraer 175 realizują tego typu zadania od 2013 roku, jednak możliwości ich wykorzystania ze względu na cywilne załogi są ograniczone. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem samolotu Gulfstream G550 odbył się 6 sierpnia 2018 roku, natomiast Boeing 737-800 ma być zdolny do realizacji tego typu zadań w bieżącym roku.
lotnik_kryj_sie
To jest pomoc publiczna dla LOTu. Samą propagandą sukcesu daleko się nie zajedzie. Kolejny raz pójdzie kasa dla LOT z budżetu MON. Te kwoty za wynajem są oszałamiająco duże. Najpierw 1,2 mld poprzez grupę lotniczą, a teraz forsa od MON. Dużo nas kosztuje wożenie LOTem Węgrów, Ukraińców, Litwinów, i innnych.
ad
@sża Jak to po co? 460 posłów 100 senatorów rząd prezydent rodziny to masa osób do ucieczki w razie W ...
chudy
w tym samym czasie ruscy wprowadzą do jednostek setki nowych czołgów i dziesiątki samolotów
Mateusz
miliardy na podniebne taksówki, za tą kasę można by kupić kilkaset nowych czołgów
sża
@żołnierz WP - podobno w naszych żołnierzy już po zjedzeniu 10 konserw z dziczyzny zarażonej ASF, wstępuje duch bojowy Rambo i Terminatora w jednym. I nie ma na nich mocnych, nawet marines wymiękają...
As
W dawnych wiekach kiedy ogłaszano mobilizację elity stawały na czele zebranych przez siebie oddziałów, teraz utrzymują flotę samolotów konieczną do ewakuacji siebie i swoich utalentowanych niezwykle dzieci i znajomych. Czasy się zmieniły.
mati
@sża, to nie jest tak, że te 2 gulfstreamy i 3 boeingi będą cały czas dostępne, co chwilę któryś będzie unieruchamiany w serwisie. poza tym, te boeingi będą mogły być też wykorzystywane w sytuacjach nadzwyczajnych, do transportu/ewakuacji ludzi czy jakiegoś sprzętu. wyszło drogo, bez przetargu, z naruszeniem prawa, ale są i będą wozić VIPów pewnie przez 40 lat. + dla Antka.
żołnierz WP
3 Boeingi 737 bez przetargu za 1,5 mld zł dla VIPów a wojsko nie ma na mundury, fotele katapultowe naprawiane są chałupniczymi metodami, 50 letnie okręty podwodne aż dziwne że ktokolwiek chce jeszcze na nich służyć, wojsko żywione jest konserwami z mięsa dzików zarażonych ASF, samoloty spadają itd. itd. oto obraz nędzy i rozpaczy wojska polskiego
asd
160 mln zł czyli ok. 40 mln USD ile potrzebnego sprzętu dla wojsk można by za to kupić ale skro na ławeczki MON wydał 4 mln zł to i 160 mln można wydać na przyjemności władzy.
torpeda
Brawo, takiego bizancjum to chyba jeszcze nie było! Wiele rządów radzi sobie bez jakichkolwiek samolotów (a mamy przecież gulfstreamy), no ale jak cały sejm się tym wozi no to potrzeba niezłej floty. Osobiście czekam tylko na odkupinie dreamlinera od lotu, bo przecież mamy aspiracje mocarstwowe, więc nasi muszą zadawać szyku.
sża
Nie bardzo wiem w jakim celu kupiliśmy aż TRZY B 737-800, ale to i tak dużo taniej wychodzi, niż budowa autostrady na Zaleszczyki...
ciekawy
160 baniek na samoloty, 550 na kontenery, ciekawe na co jeszcze podpisali umowy na koniec roku aby wyglądało, że zrealizowali budżet
22
A może by tak zamiast taksówek dla VIP kupić samoloty kontroli powietrznej i obrazowania terenu? I parę tankowców powietrznych. W razie W nasi ukochani VIP mogą przecież uciekać samochodami albo koleją.