W podpisanym przez prezydenta Joe Bidena w grudniu ubiegłego roku „2023 National Defense Authorization Act” znalazł się m. in. pilotażowy program dla US Army i US Marine Corps dotyczący zabudowy w co najmniej 6 typach popularnych pojazdów wojskowych „czarnych skrzynek”. Chodzi o pokładowe rejestratory parametrów i komunikacji głosowej które przez dwa latają mają być testowane. Celem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa z jednej strony przez rejestrowanie zdarzeń w jakich biorą udział wojskowe pojazdy a z drugiej dzięki świadomości oficerów, że ich działania podlegać będą szczegółowej ocenie i analizie, jeśli doprowadzą do utraty zdrowia lub życia przez żołnierza.
Bezpośrednim impulsem do wprowadzenia tego projektu do ustawodawstwa była śmierć w 2019 roku porucznik piechoty morskiej Hugh Conora McDowella, który zginął gdy dowodzony przez niego transporter opancerzony LAV stoczył się do rowu i dachował podczas szkolenia w Camp Pendleton w Kalifornii. Przepis noszący jego imię nakazuje gromadzenie danych na temat eksploatacji pojazdy przez siły zbrojne. Do końca października 2023 roku siły zbrojne muszą wybrać bazy US Army i US Marine Corps „zawierające niezbędne siły, sprzęt i poligony do zbierania danych o kierowcach i wojskowych pojazdach taktycznych podczas szkolenia i rutynowych operację, w której ma zostać zrealizowany program pilotażowy".
Rejestratory, nazywane powszechnie czarnymi skrzynkami, mają zostać zabudowane na 6 typach pojazdów: High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles, średnich pojazdach taktycznych FMTV, ciężkich ciężarówkach, średnich ciężarówkach Medium Tactical Vehicle Replacement (MTVR), transporterach opancerzonych LAV i Stryker.
Czytaj też
Przepis ten daje również sekretarzom armii i marynarki wojennej swobodę dodawania rejestratorów do innych rodzajów pojazdów według własnego uznania. Powstać ma również centralna baza danych, gdzie będą gromadzić informacje z rejestratorów w sposób umożliwiający analizę danych i wprowadzanie usprawnień operacyjnych.
Sekretarze służb muszą złożyć raport na temat programu pilotażowego i jego wyników komisjom obrony Kongresu do 15 grudnia 2024 r. oraz ocenę z zaleceniami, czy inicjatywa powinna zostać rozszerzona i utrwalona w następnym roku. Jest to kwestia o tyle istotna, że w wypadkach podczas ćwiczeń ginie więcej amerykańskich żołnierzy niż w operacjach bojowych. Według raportu Government Accountability Office z 2021 r., w latach 2010–2019 doszło w sumie do 3753 tragicznych wypadków pojazdów taktycznych armii i piechoty morskiej, w wyniku których zginęło 123 żołnierzy. Wielokrotnie więcej został rannych, w tym również trwale okaleczonych.
Czytaj też
Program czarnych skrzynek pomoże nie tylko śledzić proces eksploatacji pojazdów ale też identyfikować żołnierzy, którzy rutynowo podejmują ryzyko lub jeżdżą poza ustalonymi parametrami. Umożliwi to ich dyscyplinpwanie lub szkolenia usuwające złe nawyki. Pozwoli to również dowódcom lepiej zrozumieć warunki, w których wypadki są najbardziej prawdopodobne i dostosować szkolenie oraz promować bezpieczeństwa aby zapobiegać wypadkom w przyszłości.
Dokładnie taką funkcję pełnią rejestratory np. w lotnictwie czy marynarce – aby identyfikować i eliminować niebezpieczne zachowania, specyficzne groźne sytuacje lub awarie. Zapis parametrów technicznych i rozmów załogi pozwala lepiej identyfikować i analizować okoliczności zdarzenia, k
Jerzy
Przy okazji to wspaniałe źródło danych dla algorytmów SI opartych o big data i krok w kierunku stworzenia w pełni autonomicznych pojazdów bojowych.
szczebelek
Po trafieniu pociskiem z AHS-a specjalna komisja uzna, że to był błąd kierowcy 😅😎