CYKLOP to opracowany przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i PCO S.A.system przeziernikowy, który umożliwia pilotowi śmigłowca kontrolowanie lotu bez spoglądania na wskaźniki przyrządów pokładowych. Został opracowany dla potrzeb pilotów śmigłowców Mi-17, pomagając im przy wykonywaniu szczególnie trudnych manewrów, kiedy nie można przerwać obserwacji terenu np. przy locie na małych wysokościach lub w bardzo trudnym terenie.
Budowa systemu
CYKLOP składa się z trzech podsystemów: dwóch typów wyświetlaczy przeziernych nahełmowych (DWN-1 i NWN-1), komputera graficznego KG-1 i urządzeń dopasowujących – montowanych na pokładzie statku powietrznego (w tym centrali danych aerodynamicznych ADU 3000 Thalesa oraz połączeń pozwalających na niezależne sterowanie i zobrazowanie informacji dla dowódcy załogi i dla drugiego pilota).
Zastosowano dwa typy wyświetlaczy przeziernikowych, ponieważ system musi zapewnić pilotom działanie zarówno w dzień, jak i w nocy. Nocny Wyświetlacz Nahełmowy (NWN-1) jest montowany na goglach noktowizyjnych PNL-3 i PNL-3M i jest przeznaczony do zobrazowania parametrów lotu śmigłowca w przy słabym oświetleniu.
Więcej: PCO umacnia pozycję lidera wśród spółek Bumaru
Dzienny Wyświetlacz Nahełmowy DWN-1 jest mocowany bezpośrednio na hełmie THL-5 w sposób praktyczne nieograniczający pilotowi ruchu głowy i prowadzenia obserwacji wzrokowej przy dobrej widoczności.
Możliwości systemu
Dzięki SWPL CYKLOP, pilot w przezierniku otrzymuje większość informacji niezbędnych do realizacji misji śmigłowca. Są one zobrazowane w postaci symboli graficznych (zgodnych z normą MIL-STD-1787B) oraz w postaci cyfrowej. Zawierają one m.in. informacje pilotażowe (np. prędkość wznoszenia), nawigacyjne(np. wysokość i kierunek lotu) i kontroli pracy zespołu napędowego (16 parametrów lotu w czterech wariantach, wybieranych niezależnie przez każdego z pilotów), ostrzeżenia o sytuacji niebezpiecznej na pokładzie śmigłowca (WARN) oraz sygnalizację błędów pracy systemów pokładowych (FAIL) – uwzględniając 27 stanów ostrzegania i sygnalizacji błędów.
CYKLOP współpracuje z pokładowym systemem nawigacji satelitarnej GPS i jest zasilany ze standardowej pokładowej sieci elektrycznej prądu stałego. Dane przekazywane do wyświetlacza od systemów pokładowych są pobierane z szyny danych śmigłowca System ma możliwość automatycznego diagnozowania swojego stanu technicznego przed lotem, natomiast pilot ma możliwość regulacji jasności w zależności od własnych upodobań i warunków oświetlenia zewnętrznego.
Więcej: W PCO o projektach Europejskiego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Jak zwiększyć udział polskich podmiotów w PPP?
Co daje CYKLOP?
Największą zaletą systemu CYKLOP jest zapewnienie pełnej świadomości sytuacyjnej dla pilotów śmigłowców w czasie wykonywania zadań bojowych. Poprawia nie tylko ich skuteczność, ale również zwiększa bezpieczeństwo, eliminując sytuację gdy piloci, zajęci kierowaniem śmigłowca w czasie misji, przeoczą jakiś sygnał ostrzegawczy.
Może się to zdarzyć np. podczas obserwacji terenu, która wymaga koncentracji i skupienia i jest praktycznie niemożliwe, aby obserwować przyrządy pokładowei co jakiś czas odrywać wzrok. Nie trzeba tu więc szukać kompromisu,na ile można ograniczyć obserwację przestrzeni by zachować kontrolę nad śmigłowcem, i na ile można zawierzyć stanowi technicznemu śmigłowca by skuteczniej prowadzić obserwację.
Więcej: MU-3M Koliber – najmniejszy monokular noktowizyjny na świecie
Cyklop nie powiększa obrazu ani go nie zmienia. Wyświetlacz dzienny DWN-1 ważyz uchwytem ok. 0,2 kg, nocny NWN-1 0,2 kg (w nocnym nie ma zaczepu do hełmu, gdyż jest on montowany na noktowizorze).
Zastosowanie
Wykorzystane rozwiązania zostały docenione, twórcy SWPL-1 otrzymali podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w 2009 roku nagrodę Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego dla produktu najlepiej służącego podniesieniu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP.
Konsorcjum BUMAR PCO, ITWL oraz PZL I otrzymał w styczniu kontrakt na dostawę 22 kompletów systemu CYKLOP aparaturę kontrolno-pomiarową i narzędzia specjalistyczne, materiały eksploatacyjne i części zamienne oraz przeszkolenie załóg latających oraz personelu naziemnego.
W system SWPL-1 zostały wyposażone śmigłowce Mi-17 stanowiące zasób rotacyjny PKW Afganistan.
(MD)