- Wiadomości
Czołgi K2PL powstaną w Bumarze. Kluczowa umowa podpisana
Przedstawiciele Hyundai Rotem, Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz ZM „Bumar-Łabędy” podpisali umowę dotyczącą transferu technologii produkcji i serwisu czołgów K2PL oraz serwisowania czołgów K2GF w należących do PGZ zakładach.
Umowa określa zasady, na podstawie których Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy”, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, otrzymają od południowokoreańskiego koncernu Hyundai Rotem technologię, a także narzędzia i wyposażenie do produkcji i późniejszego serwisowania czołgów K2PL i pojazdów towarzyszących na ich bazie oraz serwisowania czołgów K2GF, które już znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Podpisanie tego porozumienia jest następstwem umowy pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Hyundai Rotem z 1 sierpnia.
Umowa została podpisana, w ramach niniejszej umowy, Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy pozyskają niezbędne specjalistyczne narzędzia i maszyny oraz kompetencje do produkcji czołgów K2PL. pic.twitter.com/NvJbmch3g9
— Defence24 (@Defence24pl) October 28, 2025
Stawiamy dziś kluczowy krok w kierunku polonizacji czołgu K2. To bardzo ważna umowa zarówno dla ZM Bumar-Łabędy S.A. oraz Hyundai Rotem Company, ale także dla całej Grupy Kapitałowej PGZ i Wojska Polskiego. Od tego porozumienia K2PL zacznie faktycznie być „PL”. Idziemy nie tylko w stronę samego zakupu sprzętu, ale przede wszystkim w stronę transferu technologii, utworzenia i utrzymania zdolności do współprodukowania oraz serwisowania czołgów K2 w Polsce. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w negocjacje.
Arkadiusz Bąk, Pierwszy Wiceprezes Zarządu PGZ
Wartość sierpniowej umowy wynosi 6,5 mld dolarów. Obejmuje ona dostarczenie 116 czołgów K2GF i 64 zmodernizowanych K2PL (z czego 61 powstanie w Gliwicach), a także 81 wozów specjalistycznych: 31 pojazdów zabezpieczenia technicznego oraz po 25 mostów samobieżnych i wozów inżynieryjnych, które również będą budowane w polskich zakładach. Zostaną także opracowane z udziałem polskiego przemysłu.
Dzięki zawartej dziś umowie nasza Spółka pozyska technologie, narzędzia i wyposażenie produkcyjne, które pozwolą uruchomić w Polsce nowoczesną linię montażową czołgów K2PL oraz pojazdów towarzyszących. To nie tylko inwestycja w sprzęt, ale przede wszystkim w kompetencje, wiedzę i przyszłość polskiej myśli technicznej. Dla Naszej Spółki ten projekt to coś więcej niż tylko produkcja wozów bojowych. To odbudowa potencjału BUMARU-ŁABĘDY, który od dziesięcioleci stanowi serce polskiej produkcji pancernej.
Monika Kruczek, Prezes Zarządu ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A.
Przewiduje się, że dostawy czołgów K2GF odbędą się w latach 2026-2027, zmodernizowanej wersji K2PL – w latach 2028-2030 (będzie ona wyposażona m.in. w aktywny system ochrony Trophy), a w latach 2029-2031 będą budowane wozy wsparcia. Podpisanie umowy o transferze technologii następuje nieco ponad trzy tygodnie po tym, jak sygnowano umowę inwestycyjną pozwalającą na przekazanie Bumarowi dokapitalizowania na niezbędne inwestycje w kwocie 850 mln zł. Wszystko to doprowadzi do odtworzenia produkcji ciężkich pojazdów bojowych – w pierwszej kolejności na bazie K2PL i wozów towarzyszących – w gliwickich zakładach.
Jesteśmy dumni, że możemy wspierać dalszą polonizację zaawansowanych technologii obronnych w Polsce, zapewniając, że kompetencje i możliwości produkcyjne Zakładów Mechanicznych “BUMAR-ŁABĘDY” S.A. oraz całej Polskiej Grupy Zbrojeniowej odgrywają kluczową rolę w realizacji programu K2PL. Współpraca ta nie tylko wzmacnia potencjał obronny Polski, ale również buduje trwałe polsko-koreańskie partnerstwa przemysłowe, przyczyniając się do rozwoju technologicznego i bezpieczeństwa obu krajów. Hyundai Rotem z pełnym zaangażowaniem rozwija współpracę z polskimi partnerami w celu dostarczenia Siłom Zbrojnym RP czołgu K2PL oraz opracowanych w Polsce pojazdów towarzyszących.
Jeong Yeob Lee, Starszy Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Systemów Obronnych w Hyundai Rotem Company
Zobacz też


WIDEO: Akt dywersji. Co wiemy o kolejowym sabotażu?