Siły zbrojne

Black Hawki dla Wojsk Specjalnych - daleko od docelowej konfiguracji? [KOMENTARZ]

Fot. J. Sabak
Fot. J. Sabak

Ceremonia przekazania Wojskom Specjalnym czterech śmigłowców S-70i Black Hawk odbyła się w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego z udziałem m.in. prezydenta Andrzeja Dudy, ministra Mariusza Błaszczaka i ambasador USA Georgette Mosbacher. Maszyny zostały dostarczone na mocy umowy z 25 stycznia 2019 roku o wartości 683,4 mln zł, która obejmuje nie tylko same wiropłaty, ale też ich doposażenie, szkolenie oraz sprzęt naziemny. Jak podkreślił prezes zarządu PZL Mielec Janusz Zakręcki – „Black Hawki są już dziś operacyjne, ale to nie jest ich końcowa konfiguracja.”

W ceremonii przekazania maszyn Wojskom Specjalnym wziął udział m.in. prezydent Andrzej Duda, który podkreślił zarówno znaczenie wejścia nowych śmigłowców do służby, jak również to, że powstały w polskich zakładach PZL Mielec należących do firm Sikorsky.

Nasi żołnierze wielokrotnie mieli możliwość w różnych częściach świata, w czasie wykonywania swoich zadań i w czasie ćwiczeń, korzystać z Black Hawków, które są na stanie armii sojuszniczych, przede wszystkim armii Stanów Zjednoczonych. […] Dzisiaj te śmigłowce - co dla nas także bardzo ważne, wyprodukowane w Mielcu […] stają się mam nadzieję, jednym z najważniejszych elementów wyposażenia polskich wojsk specjalnych

Andrzej Duda, prezydent RP 
image
Prezydent Andrzej Duda, minister ON Mariusz Błaszczak, ambasador USA Georgette Mosbacher, szef BBN Paweł Soloch, dowódca Wojsk Specjalnych gen. bryg. Sławomir Drumowicz i prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki wspólnie z żołnierzami Wojsk Specjalnych na tle śmigłowca Black Hawk. Fot. M. Zielonka

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak stwierdził, że żołnierze Wojsk Specjalnych zasługują na najlepszy sprzęt i "ten sprzęt właśnie dziś wchodzi do służby". Szef MON zaznaczył również, że przekazane śmigłowce – „są wyposażone tak, jak życzyli sobie żołnierze sił specjalnych.” Jednak wyposażenie właśnie, to jeden z elementów które wzbudziły najwięcej komentarzy. Zaprezentowane podczas uroczystości śmigłowce S-70i Black Hawk zewnętrznie, poza uzbrojeniem w karabiny maszynowe w niewielkim stopniu zdają się różnić od maszyn policyjnych. Śmigłowce zaprezentowano m.in. z systemem do desantu linowego i wyciągarkami, karabinami maszynowymi M3 kalibru 12,7 mm oraz wielolufowymi karabinami M134 Minigun kalibru 7,62 mm.

Ministerstwo Obrony Narodowej, poinformowało, że śmigłowce mają również kodowany system łączności i transmisji danych. Nie widać było za to m.in. sensorów systemu samoobrony, głowicy optoelektronicznej czy wyrzutni flar – elementów niezbędnych w maszynie przeznaczonej do operacji specjalnych. Jednak jak podkreślił Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor zakładów PZL Mielec, które produkują śmigłowce Black Hawk, prezentowane dziś wyposażenie i konfiguracja, to jedynie zwieńczenie pierwszego etapu. W takiej konfiguracji maszyny mogą służyć do szkolenia, ale czeka je jeszcze proces doposażenia do pełnej konfiguracji.

image
Dobrze widoczny karabin maszynowy Minigun 7,62 mm w oknie i półcalowy FN Herstal w drzwiach kabiny. Zwraca uwagę brak sensorów systemu samoobrony i głowicy optoelektronicznej pod nosem maszyny. Fot. J.Sabak

Pierwszy etap realizacji kontraktu zawartego w styczniu z Ministerstwem Obrony Narodowej został zakończony. Cztery śmigłowce Black Hawk dostarczono w terminie. Są już dziś operacyjne, ale to nie jest ich końcowa konfiguracja. Zgodnie z kontraktem jest to jedynie pierwszy etap. Końcową konfigurację maszyny osiągną pod koniec przyszłego roku.

Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor PZL Mielec

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami do których dotarł Defence24, co najmniej dwie maszyny już niebawem zostaną wysłane do doposażenia. Mają otrzymać docelowe systemy pokładowe, w tym również system samoobrony oraz nowoczesne sensory i układy optoelektroniczne. Również Ministerstwo Obrony Narodowej zwraca uwagę, że oprócz standardowego wyposażenia oferowanego przez producenta do pakietu objętego umową wchodzi również:


1.    Wyposażenie do lotów nocnych bez widzialności,
2.    Uzbrojenie i wyposażenie zgodnie z wymaganiami wojsk specjalnych,
3.    Wyposażenie umożliwiające wszechstronny transport ładunków,
4.    Wyposażenie wspomagające ewakuację rannych,
5.    Systemy łączności i wymiany danych zgodne z wymaganiami państw NATO,
6.    Systemy nawigacyjne zgodne z wymaganiami ICAO i NATO,
7.    Systemy ochronne śmigłowca i załogi,
8.    Wyposażenie naziemne gwarantujące całkowitą niezależność użytkownika,
9.    System wsparcia logistycznego,
10.    Pakiet szkoleń personelu latającego i technicznego.

Chociaż co najmniej część z wymienionych elementów stanowi standardowe wyposażenie śmigłowców Black Hawk, to należy przypuszczać iż docelowa konfiguracja jest i powinna być objęta tajemnicą. Nie jest natomiast tajemnicą, że o ile wartość kontraktu wyniosła 683,4 mln zł, to same śmigłowce wraz z częścią wyposażenia dodatkowego kosztują około 75 mln zł za egzemplarz, co stanowi łącznie mniej niż połowę wartości umowy. Reszta to wyposażenie dodatkowe, infrastruktura, wsparcie eksploatacji i szkolenie. W tej ostatniej kwestii istotne działania przeprowadzono na długo przed przyjęciem maszyn do służby, gdyż Wojska Specjalne posiadają już grupę doświadczonych załóg, które zostały przeszkolone na maszyny S-70i Black Hawk. Oznacza to, że wiropłaty niemal z marszu będą mogły wejść do służby.

image
Dobrze widoczny system do desantu linowego i wyciągarka śmigłowca S-70i Black Hawk. Fot. J.Sabak

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Defence24, umowa zawiera również opcję zakupu kolejnych 4 śmigłowców, ale ambicje PZL Mielec i sięgają znacznie dalej. Zakupione w ramach pilnej potrzeby operacyjnej maszyny to pierwsze w Wojsku Polskim średnie śmigłowce wielozadaniowe, plasujące się pomiędzy W-3WA Sokół i W-3PL Głuszec a Mi-8/17.

Koncern Lockheed Martin, do którego poprzez firmę Sikorsky należą zakłady PZL Mielec, promuje S-70i Black Hawk nie tylko jako maszynę dla Wojsk Specjalnych. W ubiegłym roku uzyskał certyfikat wariant uzbrojony w pociski kierowane i przeznaczony do wsparcia bojowego. Nie jest również tajemnicą, że wojsko polskie powinno wprowadzić do służby nowy śmigłowiec wielozadaniowy.

Wejście S-70i do służby w Wojskach Specjalnych czyni z niego naturalnego faworyta w tego typu programach realizowanych w przyszłości. Jest dość prawdopodobne, że cztery wprowadzone 20 grudnia 2019 roku na uzbrojenie maszyny Black Hawk, to jedynie pierwsze z wielu tego typu jakie trafią z czasem do Wojska Polskiego.

Komentarze (77)

  1. Maciek

    Nie będzie żadnej docelowej konfiguracji. Zamontują w nich podstawowe wyposażenie, czyli jakieś radiostacje, może wyrzutnik dipoli i tyle z tego będzie. Zarządzanie naszym parkiem śmigłowcowym to pełna kompromitacja obecnych władz. Poprzednie nie były wcale lepsze, ale przynajmniej chcieli dobrze. Kontrakt na Caracale to zmarnowana szansa. W tej chwili brak kompletnie koncepcji, co robić dalej.

    1. szczery

      Dokładnie tak.

    2. stanislaw bednarz

      moze dla ciebie Maciek jest wszystko jedno ze zarobia francuzi bo mi chyba nie powiesz ze francuzi sa w stanie wybudowac fabryke w Lodzi to gadanie ze tak to sie obroni samo fabryke samochodow buduje sie pare lat a co dopiero helikopterow zabacz sobie artykol o Bumar Labedy kiedys produkowali czolgi jak nasz grajek fudbolowy zlikfidowal fabryke silnikow do tych czolgow padly i Labedy w tej chwili aby powrocic do produkcji trzeba 8-lat to jest wypowiedz dyrektora fabryki i nie jest on z P.I.S.

    3. Użytkownik

      Niestety to prawda...

  2. Veritas

    W dniu 5 grudnia 2019 roku w Minnesocie podczas lotu testowego rozbił się amerykański śmigłowiec wielozadaniowy Lockheed Martin (Sikorsky) UH-60A Black Hawk. W katastrofie zginęło 3 żołnierzy Gwardii Narodowej. Rozbita maszyna należała do Minnesota National Guard 34th Combat Aviation Brigade.

    1. Davien

      Veritas, no sensacja, rozbił sie kulkudziesięcioletni smigłowiec( bo jakbys nie wiedział UH-60A to pierwsza wersja blackhawka. Ale jak wasz jedyny istniejacy i prosto spod igły Su-57 spadł to zaczynamy tuszowanie:))

  3. Atakitamitu

    Panowie, oczywiscie ze temu heli daleko do wersji uzytkowanej przez wojska USA. Tak bylo tez przed rokiem 90 ubieglego wieku. Wszystko co kupowalismy od "braci" ze wschodu, byly to wersje eksportowe. A to slabszy pancetz, gorszy radar, slabszy silnik itp itd. I tak jest teraz, Taka rola wasala. Dotyczy to oczywiscie kazdego rodzaju uzbrojenia. Chcesz miec cos dobrego, postaraj sie o licencje z pelnym transferem technologi lub wyprodukuj sobie sam. Ale to nie jest takie proste a wrecz nie mozliwe w kwestii takiego uzbrojenia jak samoloty, czolgi czy helikoptery. Niemniej tak np robia np Koreanczycy z poludnia. Tak robia Turcy. Tak robia wielcy kopiarze Chinczycy. I nie ma innej drogi na w miare tanie budowanie silnej armi. Niestety to w miare "tanie" to dla nas obecnie potwornie drogo. Budzet w naszym polozeniu geopolitycznym powinien wynosic minimum 5% PKB od poczatku lat 90. Niemniej w obecnej sytuacji czeba podazac droga wspolpracy z krajami takimi jak Kore Poludniowa na wielu plaszczyznach. Wspierajac z wszech miar sojusz militarny z USA. Oczywiscie nie jest powiedziane ze Amerykanie przyjda nam z nalezyta pomoca w raxie "W". Ale jest niemal pewne ze jak Oni nam nie pomoga to w naszej kwesti nikt inny nawet nie kiwnie palcem. "Chcesz pokoju, szykuj sie do wojny..."

  4. PPP

    To bardzo dobre i sprawdzone śmigłowce i bardzo dobra, z różnych zresztą względów, decyzja ich zakupu. Artykuł wyjaśnia też kwestie ceny i wyposażenia. Malkontenci, którzy w dużej liczbie wylegli na forum, jak zwykle zresztą, udowadniają że powinno się kupić sprzęt bezpośrednio ze stanów, bo lepszy, a nie ten produkowany w Mielcu. Ci sami zresztą malkontenci w innym miejscu udowadniają że ze stanów nie należy kupować sprzętu (HIMARS) bo polski byłby lepszy. To chyba jakaś schizofrenia, w najlepszym wypadku...

    1. alan

      Może zanim coś napiszesz zapoznaj się z prawdziwą wersją dla "specjalsów" czy innymi wersjami jakie posiadają amerykanie i porównaj z wersją dla krajów jakie nie mogą liczyć na zgodę kongresu czyli S70i

    2. Paranoid

      Sugerujesz, że inne kraje nie wiedzą o co chodzi? Wg U.S. Foreign Military Sales (FMS), np. tylko kraje UE - Czechy, Austria, Chorwacja, Łotwa, Słowacja kupiły UH-60M. S70i - Chile, inni? Nie słychać by LM/Mielec jakoś "zwojował" świat S70i.

    3. Davien

      Panie ppp, S-70i nie ejst nawet maszyna klasy zwykłego, transportowego UH-60M a do MH-60M czyli maszyny SOF to ma jedynie podobny kadłub i to tyle.

  5. alan

    Jak to możliwe, że wszystkie kraje europejskie wybierające Blach Hawki decydują się na wersję amerykańską, mając pod nosem "polskie" S70i.

    1. Beto

      Brednie. Każdy kraj konfiguruje swoje UH po swojemu. Konkretną wersję tzw BlackHawka ma t y l k o i wyłącznie US, bo to konfiguracja wg wyłącznego zamówienia armii amerykańskiej i stanowiąca jej własność prawną.

    2. Oteb

      Oczywiście, że można wybierać różne konfiguracje ale faktem jest , że jeżeli ktoś w Europie i nie tylko rozważa zakup Black Hawka to wybiera wersje oryginalne i pełnowartościowe oferowane przez USA, szerokim łukiem omijając wyrób Black Hawko podobny z Polski. No chyba, że nie może liczyć na zgodę kongresu.

    3. Paranoid

      Sam sobie sprawdź, w Foreign Military Sales (FMS), Czechy, Austria, Chorwacja, Łotwa, Słowacja UH-60M. S70i - Chile, inni? A że różnica jest pomiędzy UH-60M a S70i, to już możesz poczytać sam.

  6. Gg

    Zamiast bredzić i błądzić w ciemnos iavh, warto poczytać https://www.defence24.pl/black-hawk-jest-jeden

  7. HenryHarry

    Nareszcie MON coś robi dla wojska

    1. Bren

      Czyżby?????? Gdyby robili coś dla wojska kupiliby UH-60 Black-Hawk a nie cywilna taksówkę.

    2. Tyle w temacie

      Nikt nie kupuje amerykańskiej wersji, bo nikomu praw do tej jednej jedynej wersji nigdy armia US nie sprzeda. Każdy kraj konfiguruje sobie wersję na życzenie. Ale nigdy nie dostanie oryginalnej wersji amerykańskiej z odpowiednim amerykańskim wyposażeniem. Tak jak nikt nigdy nie dostanie F22 ani Virginii Block III!! Ani oryginalnego Abramsa SEPV "ileś tam"!!

    3. alan

      Czyżby?

  8. Maryjan

    Do Pana autora tekstu, technologia którą posiada armia USA nie jest na sprzedaż, a na pewno nie wszystko. To co kupiliśmy to tylko zapchaj dziura w naszym wojsku. Proszę nie porównywać tego co posiadają Amerykanie z tym co my możemy kupić. To jest po prostu nie w porządku. Przypomnę tylko że niecałe 30 lat temu w wojsku polskim nie wszyscy posiadali karabiny i hełmy, o taka komuna.

    1. spod lasa

      skad takie informacje??

    2. obywatel

      chyba coś nie tak z pamięcią ?! chyba, że służył pan w armii czerwonej w roku 1941 ? bo 30 lat temu to moje czasy w polskiej armii. i czego, ale kałachów i stalowych garnków było od licha.

  9. obywatel

    kolejna szopka w pisowskim bambustanie ?! te cztery golce z dolnej półki nie zakryją degradacji armii za tej władzy. i tyle. a poza tym, te cyrki polityków. a to przy oddaniu kawałka drogi, karetki dla szpitala powiatowego, czy jak w tym przypadku jakiś ochłapów dla armii są już żenujące. niczym zdobywcy amazonii rozdający tubylcom szklane koraliki i patelnie. czy my musimy ciągle żyć w tym skansenie ? pozdrawiam na święta.

  10. Arado

    Zeby tylko sie nie okazalo ze po zamontowaniu wyposazenia dodatkowego sa: za ciezkie,maja za malo mocy,zasieg jest niewystarczajacy...

  11. adam

    szkoda kasy

  12. Alek

    Małe i ciasne.

    1. say69mat

      Na jeden śmigłowiec przypada czterech operatorów, strzelcy pokładowi plus załoga. To jakim cudem są za ciasne na Polskę??? Mówisz, że dla czterech operatorów sił specjalnych niezbędny jest śmigłowiec w wariancie 'parówkobus'???

    2. Oleksus

      Za duże i zbyt obszerne! Za wielkie wręcz uważam. Przeogromne!!

  13. KOSOGŁOS

    MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird – amerykańskie lekkie śmigłowce podlegające amerykańskiemu dowództwu operacji specjalnych... lekkie i zwrotne śmigłowce, które w nieuzbrojonej wersji MH-6 z obu stron zamontowane mają ławeczki mieszczące do trzech osób każda, przeznaczone do transportu powietrznego żołnierzy sił specjalnych USA, natomiast w uzbrojonej wersji AH-6 wyposażone są w karabiny maszynowe oraz wyrzutnie kierowanych bądź niekierowanych pocisków rakietowych ( wsparcia ,ppanc ,plot) , posiadające głowice optoelektroniczne oraz kamery termowizyjne i systemy rozpoznawcze.....i to Polsce wystarczy reszta to megalomania ..

    1. Var

      Little bird niezły i tez by sie przydał. Tyłki i sprzęt im jednak przymrozi jak będą dłużej mieli poleciec gdzieś dalej a będzie akurat zimno.

    2. Ragozd

      No to polecam lecieć 200 km w głąb terytorium przeciwnika siedząc na ławeczce na zewnątrz śmigłowca.

    3. Kolo

      Tak kiedyś tu czytałem, ktos wymyślił, żeby przebudować nasze SW4 na lekkie śmigłowce wsparcia. Takie z rakietami ppanc np. 4x Spike ER2, lekkimi kierowanymi rakietami 70mm, i np. naszymi 3-lufowymi wkm 12.7mm. Tyle by udzwignęły. Produkcja SW4 na miejscu, SpikeER2 może wkrótce też tutaj, opto elektronika na miejscu. Brak tylko decyzji MON, pieniędzy w PMT. Gdyby tak ich kupić że 30-40 szt.??

  14. Wiesław

    Czy te śmigłowce zawsze są w kolorze czarnym , czemu nie maluje się ich wzorem maskującym?

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Ja widzę fioletowe z nutą różu

  15. matrioszka

    Żałosne przedstawienie . Dla naszych decydentów na bezrybiu i rak ryba - zawsze można sobie fotkę przed wyborami strzelić . A może by tak wreszcie za pozowali przy podpisywaniu ważniejszych dla naszej obrony kontraktów np. na Narew , Homar z produkcją w kraju czy 2 etap Wisły . Ech pomarzyć ....

    1. BadaczNetu

      Masz nieaktulne informacje. Wybory już były.

    2. Imperial Palace

      Wybory prezydenckie idą, dlatego prezydent nagle bardzo aktywny się zrobił i wszędzie pozuje.

  16. autor komentarza

    Narzekacie, że nie ma instalacji do tankowania. A czy my posiadamy jakies tankowce? Nie? To po co codziennie wozić instalacje, której nie ma możliwości użyć?

    1. Xd

      Należymy do NATO baranie w razie misji to by się przydało.

    2. konsul

      baranie których misji by się przydało … to ma przede wszystkim służć w Polsce nie na misjach! Na misjach będziemy korzystali ze sprzętu sojuszników …

    3. Użytkownik

      No to teraz leżę ze śmiechu....Tak sojusznicy kupują sprzęt

  17. pati

    Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami do których dotarł Defence24, co najmniej dwie maszyny już niebawem zostaną wysłane do doposażenia. Mają otrzymać docelowe systemy pokładowe, w tym również system samoobrony oraz nowoczesne sensory i układy optoelektroniczne.

    1. say69mat

      ??? Jaka jest różnica pomiędzy ceną S70, produkowanego w Mielcu i następnie doposażanego 'overseas'??? Od śmigłowca dedykowanego, ntp. MH60M kupowanego za pośrednictwem typowej procedury FMS. Czyli klient-DoD-DoS-Kongres-DoD- klient??? Ponieważ sposób realizacji zamówienia, kojarzy mi się z grzebaniem dużym palcem lewej nogi w prawym uchu ;))) I ... ile to szlachetne grzebanie będzie kosztować ... podatnika??? Bo rządzący uważają, że zrobili polityczny i finansowy ... deal stulecia ;)))

    2. alan

      Dziwne, ponieważ specjalistyczne wyposażenie śmigłowca w wersji dla wojsk specjalnych wymaga zgody kongresu, a o takiej jakoś nic nie słychać. Poza tym ciekawe, czy na S70i możliwe jest zamontowanie wyposażenia takiego jak na wersji amerykańskiej bez całkowitej przebudowy, a tym samym jaki byłby to koszt.

    3. Marek

      A zamontują mocniejsze silniki te z UH-60? I po cholerę pokazują numery śmiglaków.

  18. kałboj

    hmm czołgu z tego nie rozwalą, szkoda że nie ma opcji helfire.

    1. opi

      bo to nie na czołgi tylko na ziomki

    2. W3-pl

      Ma. Opcja przestrzelana na poligonie USA. Przeciwnie jak testy caracala z spike

    3. Mr B

      Caracal ma w standardzie dużo więcej do zaoferowania dla CSAR i SOF niż BH . Nierozumieniem takiej bezsensownej niechęci do Caracala

  19. BB

    Śmigłowce dla GROM, a nie dla całych wojsk specjalnych. To w jednostce powołano zespól lotniczy z pilotami i personelem naziemnym,po uzyskaniu zgody na zakup dla niej 4 śmigieł. Chociaż teraz jak już "jednostka" ogarnęła sobie wszystko, Drum próbuje wyszarpać jej cały zespół... Zobaczymy kto mocniejszy. Mam nadzieję, że nie zostaną po raz kolejny okradzeni ze sprzętu przez DKWS...

    1. fsdfdgfdg

      Reallokacja aktywów w ramach sił zbrojnych to nie jest kradzież, cały sprzęt Wojska Polskiego należy do Państwa, i może być dowolnie przydzielany, wg aktualnych potrzeb. Nie jesteśmy tu osamotnieni przykładem takiego działania są np.: Niemcy. Przydzielają sprzęt jednostką w zależności od aktualnych potrzeb.

    2. say69mat

      Słuszna uwaga - w zależności od potrzeb - o ile w/w potrzeby mają merytoryczne uzasadnienie. A nie są, jak to bywa, zamysłem v/s wykwitem kadry lub cywilnej końtroli nad armią. Stąd uważam, że wyłącznym dysponentem śmigieł powinna być 7 Eskadra. I ktoś, kto nie wyda pozwolenia by jakiś prominentny polityk lub inna orkiestra reprezentacyjna mogli się przelecieć stuffem za circa 28/48M USD, napakowanym topsecretami. Strzelając sobie 'selfie' aby opublikować w sieci robiąc 'piar'.

  20. Marek1

    1). "Black Hawki powstały w POLSKICH zakładach PZL Mielec należących do firm Sikorsky" - zadziwiające jest, ze p. Prezydent jaki cała reszta partyjnej "elity" zdaje się zupełnie NIE widzieć jak absurdalne dyrdymały publicznie wygłaszają. 2). Dziwię się zdziwieniu niektórych, że S-70i zostały przekazane do WS jako kompletne golasy w kwestii syst. samoobrony, syst. elektroniki i optoelektroniki pokładowej. 3). Sumaryczny koszt pozyskania 1 S70-i w ciągle jeszcze niepełnej konfiguracji wyniósł ponad 170mln PLN/sztuka. Informowanie o cenie 75 mln/sztuka jest zwykłą konfabulacją i manipulowaniem faktami. No, ale do tego już pora była przywyknąć od 4 lat. 4). Ciekawe jak MON wyobraża sobie "szkolenie" załóg na śmigłowcach POZBAWIONYCH wielu podst. wręcz systemów jakie mają maszyny bojowe dla WS. Reasumując - mamy KOLEJNY juz przykład jak MON w celach czysto propagandowych spieszy się, by móc donieść o jakimkolwiek "sukcesie" po całej serii spektakularnych i kompromitujących porażek w prawie wszystkich programach modernizacyjnych w latach 2015-2020.

    1. gfhddhgfdjh

      2). Dziwię się zdziwieniu niektórych, że S-70i zostały przekazane do WS jako kompletne golasy w kwestii syst. samoobrony, syst. elektroniki i optoelektroniki pokładowej. Nie masz się co dziwić, po pierwsze wybory prezydenta, po drugie, przyśpiesza to szkolenie i wdrożenie do linii.

  21. fala85

    Poprawiają sobie humor i samopoczucie mówiąc mamy Black Hawki, czy na pewno to ten typ śmigłowca?????

  22. Var

    Te podświetlenie różowe robi dopiero robotę. Oh jeahh...Ciekawe kto zadbał o tą piękną prezentację? Brakuje jeszcze hostes ....w bikini.

  23. realista

    Budujące doprawdy budujące, 4 Black Hawki, 4 AW101, 2 baterie Patriotów, dywizjon Himars i to wszystko w 4 lata wow będzie co pokazać na defiladzie, a przyjdzie co do czego to ta ekipa wsiądzie do świeżo zakupionych samolotów dla ViPów i czmychnie za granicę by stamtąd kibicować armii i narodowi.

    1. zły

      Dywizjon HIMARS z zapasem rakiet na 1,5 salwy. To dopiero daje obraz całości.

    2. CdM

      Brawo panie ministrze! - że zacytuję tekst typowego komentarza 4 lata temu. Dziś jakby entuzjazm mniejszy...

    3. konsul

      może porównaj to z przednimi 4 latami … na szczęście udało się kupić samoloty dla rządu … 40 mln kraj a Ci latali rejsowymi lub starymi złomami … jak za 4 lata pis straci władze to zawnioskuj aby sprzedali te samoloty i latali wizzair … pkp … czy co tam masz na myśli … oj realisto

  24. codybancks

    To i tak dobrze , że te śmigłowce śmigła mają i kabinę pilotów ,takie one okrojone , że latać będą na uwięzi pewnie !! Tylko poco numery ich pokazują , teraz ruskie będą wiedzieli kto leci !!!

  25. Wiza do stanów

    Drogo nas kosztuje ta wiza do stanów A to dopiero początek Świdnik i Mielec ma mieć pełny pakiet zamówień I bez gadania !!!!

    1. Mateusz

      I to jest chyba jasne jak słońce. Kazdy szanujacy się kraj stawia na rodzimą produkcję.

    2. Kris

      Szkoda że to nie nasza produkcja :)