Reklama

Zgodnie z treścią porozumienia, w latach FY2014 oraz FY2015 zakres cięć będzie jednak znacznie mniejszy, niż wynikałoby to z pierwotnej treści Budget Control Act, co pozwoli na uzyskanie czasu na rozplanowanie i przeprowadzenie koniecznych reform, mogących dać większe oszczędności w przyszłości. Większe niż pierwotnie planowano fundusze w dwóch najbliższych latach pozwolą na odtworzenie stopnia gotowości bojowej niektórych jednostek, najbardziej dotkniętych przez automatyczne cięcia budżetowe w okresie FY2013, a także realizację najbardziej niezbędnych zakupów i remontów.

Bipartisan Budget Act

Zatwierdzone przez Senat Stanów Zjednoczonych 18 grudnia br. porozumienie przewiduje, że Departament Obrony otrzyma w FY2014 środki na wydatki elastyczne na poziomie 520,4 mld USD, podczas gdy pierwotny tekst Budget Control Act przewidywał 498,0 mld USD, natomiast w roku fiskalnym 2015 budżet DoD wyniesie 521,2 mld USD wobec 512,0 mld USD planowanych pierwotnie przy założeniu funkcjonowania automatycznych cięć. Oznacza to, żeDepartament Obrony nie będzie musiał w najbliższych latach ponosić większości kosztów, związanych z obowiązywaniem automatycznych cięć, wymuszonych przez Budget Control Act.

Większe wydatki w latach fiskalnych 2014 i 2015 zostaną skompensowane przez oszczędności w kilku obszarach wydatków i dochodów niepodatkowych, związanych z systemem emerytalnym czy funkcjonowaniem administracji. Przesunięcia wydatków, cięcia wydatków sztywnych, dodatkowe opłaty i oszczędności pozwolą na zmniejszenie deficytu budżetowego łącznie o 85 mld USD w ciągu obowiązywania Budget Control Act, podczas gdy wydatki elastyczne w latach 2014 i 2015 (zarówno związane, jak i nie związane z obronnością) zostały podniesione o 62 mld USD w stosunku do pierwotnych planów. Źródłami dodatkowych środków i oszczędności będą m.in. zmniejszenie rządowych gwarancji dla planów emerytalnych pracowników sektora prywatnego (na kwotę 7,9 mld USD), zwiększenie składek emerytalnych pracowników sektora rządowego (na kwotę 6 mld USD), zwiększenie udziału opłat pobieranych od pasażerów w finansowaniu agencji TSA zajmującej się bezpieczeństwem transportu z 30 do 43 % (na kwotę 12,6 mld USD), zmiany w systemie waloryzacji wcześniejszych emerytur dla żołnierzy sił zbrojnych (na kwotę 6 mld USD) czy przedłużenie programu cięć wydatków sztywnych do FY2023 (na kwotę 28 mld USD).

Porozumienie zostało przyjęte z zadowoleniem przez przedstawicieli Departamentu Obrony. Zmniejszenie zakresu cięć w nadchodzących latach pozwoli na uniknięcie najbardziej drastycznych redukcji wydatków, mogących negatywnie wpływać na bieżące funkcjonowanie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie z uwagi na dalsze obowiązywanie programu automatycznych cięć konieczne będzie wdrożenie serii reform, które ograniczą koszty funkcjonowania Departamentu Obrony w dłuższej perspektywie czasu. Szczególną uwagą mają być otoczone system wynagrodzeń oraz innych świadczeń dla żołnierzy i pracowników DoD oraz koszty stałe funkcjonowania DoD, w tym w szczególności rozbudowanej administracji i systemu dowodzenia. Prawdopodobnie nie uniknie się także dalszych redukcji w strukturach sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz wycofania niektórych typów uzbrojenia, ale cięcia przeprowadzane w sposób planowy i w mniejszym zakresie będą znacznie mniej dotkliwe, niż miałoby to miejsce w wypadku utrzymania obowiązywania Budget Control Act w niezmienionym zakresie. Co zrozumiałe, w chwili obecnej nie ujawniono jeszcze szczegółowych planów dotyczących zakresu cięć w poszczególnych obszarach

Podsumowanie

Reasumując, przyjęcie Bipartisan Budget Act umożliwi stabilne finansowanie podstawowych potrzeb Departamentu Obrony, choć cięcia budżetowe wymagane przez Budget Control Act w dłuższej perspektywie będą musiały zostać wprowadzone. Biorąc pod uwagę oceny większości analityków, wskazujących z jednej strony na możliwości uzyskania dużych oszczędności przez ograniczenie kosztów funkcjonowania administracji i struktur dowodzenia DoD, a z drugiej strony na konieczność rozłożenia reform w czasie, alokacja dodatkowych środków na FY2014 i FY2015 wydaje się być słusznym krokiem. Niewielkie zwiększenie obciążeń fiskalnych, jakie będzie dodatkowym źródłem części dodatkowych środków finansowych nie powinno negatywnie oddziaływać na coraz dynamiczniej rozwijającą się gospodarkę Stanów Zjednoczonych. Co nie mniej ważne, przyznanie przez Bipartisan Budget Act dodatkowych środków finansowych powinno złagodzić wpływ oszczędności budżetowych na przedsiębiorstwa amerykańskiego przemysłu obronnego.

Jakub Palowski

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Artwi

    Mówiąc po ludzku: kompleks militarny w USA smaruje po równo i lewicę i prawicę. Jak zresztą dowiodły badania po ostatnich wyborach do senatu politycy, którzy wspierali zwiększanie wydatków militarnych, mieli w USA budżety wyborcze o 70% większe od polityków o przeciwnym zdaniu... Potem dochodzi do paranoi, gdzie np. politycy WBREW PENTAGONOWI zwiększają zakupy Abramsów i Globalhawków, choć ich wojsko więcej nie chce, ale chcą ich producenci... :-)))))))))))