Reklama

Siły zbrojne

AW101 już w drodze do Polski

Śmigłowiec AW101 w malowaniu Polskim
Śmigłowiec AW101 w malowaniu Polskim
Autor. Mariusz Błaszczak/X

Minister Mariusz Błaszczak przekazał, że rozpoczęły się dostawy śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych AW101. Pierwszy egzemplarz jest już w drodze do Polski – napisał Błaszczak na platformie X.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W maju bieżącego roku, na Defence24 pisaliśmy o tym, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego śmigłowca. Maszyna trafi do PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia.

Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Zbudowano tam już sześć hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

Reklama

Czytaj też

Umowę z firmą WSK PZL-Świdnik S.A. na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku. Koszt tych maszyn, wybranych na następców śmigłowców Mi-14, wyniósł 1,65 mld zł brutto, czyli ponad 380 mln EUR. Kontrakt objął cztery maszyny wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym. Umowa przewidywała offset o wartości 400 mln zł. Oprócz tego, dużą część elementów śmigłowca wyprodukowano w polskich zakładach PZL Świdnik, z którymi podpisano umowę. Zakłady należą do koncernu Leonardo.

Czytaj też

12 lutego 2019 roku w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101 przeznaczony dla norweskich SP, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON. 6 grudnia 2019 roku Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubiegłego roku, gdzie realizowany jest montaż końcowy tych śmigłowców.

Czytaj też

Nowe AW101 będą – przynajmniej jak na razie - najprawdopodobniej najcięższymi śmigłowcami w Wojsku Polskim, według producenta maksymalna masa startowa dla tego typu to 15,6 tony. Napęd stanowią trzy silniki, a kabiny o długości ok. 6,5 m i szerokości 2,5 m są zdolne pomieścić znaczną liczbę ludzi i sprzętu, dzięki czemu mogą być używane jako śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych i zadań ratowniczych.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (12)

  1. KrzysiekS

    Można dyskutować o kosztach ale jest to jedna z najlepszych maszyn morskich.

    1. Prezes Polski

      Tylko co z tego? Seahawk byłby dla nas lepszy. Taniej, niższe koszty eksploatacji, bezproblemowe stacjonowanie na okrętach. Bałtyk jest na tyle mały, że seahawki sprawdziłyby się doskonale. W cenie 4 aw101 byłoby pewnie 6-8 seahawkow, nie licząc oszczędności na późniejszych kosztach eksploatacji.

    2. Davien3

      @Prezes Seahawki sa jednymi z najdroższych smigłowców pokładowych Arabia Saudyjska za sztuke płaciła po 180 mln usd wiec taniej by na pewno nie było.

    3. Prezes Polski

      Davien3 a ile kosztowały aw101? Bo coś mi się zdaje, że ok. 400 mln USD/szt. czyli za te samą kwotę byłoby nawet więcej niż 8szt. Seahawk. Poza tym ostateczna cena to nie jest goły śmigłowiec, tylko pakiet, który może być bardzo różny. Arabowie kupili uzbrojenie, zapasowe silniki, radary, części zamienne itp.

  2. szon

    PO miała 8 lat na zakup Caracali. W ciągu 8 lat ich rządów mogli je zamówić i wdrożyć do wojska.

    1. kowalsky

      Niestety PO podpisało kontrakt krótko przed przegranymi wyborami (czego się nie powinno robić) a PiS przez sześć lat swojej władzy chwalił się tylko z uwalenia kontraktu. Poszkodowaną była tylko nasza armia i jej logistyczne zdolności ale kto by się tym przejmował w 'spokojnych czasach". W każdym razie "wart Pac pałaca, a pałac Paca".

  3. P9

    Rupert, a niby jak? Umowa na AW101 była podpisana w 2019 roku czyli na 3 lata przed obecną wojną na Ukrainie i cały czas, tj. przez 4 lata jest bezustannie, w czambuł krytykowana przez opozycję i jej sympatyków za granicami... no chyba czegoś nie wiem i są już nowe wytyczne. Ale nie wierzę, bo to by oznaczało koniec biegania z reklamówkami przy granicy... zbyt to piękne.

    1. Krzysztof33

      Bo AW 101 mimo, że fajne na wodę, top jednak najdroższe śmigłowce świata jeśli chodzi o ich eksploatację. Nic dziwnego że zakup jest dość kontrowersyjny, szczególnie, że na ląd chcemy także AW 101, co już jest sporą rozrzutnością - Brytyjczycy zostawiają je tylko dla marynarki.

    2. P9

      Krzysztof33, Brytyjczycy jak wiele innych krajów używa/używało AW101 w marynarce jak i na lądzie. Kończą im się Sea Kingi więc z tego powodu na szybko zastępują je AW101 w marynarce, wiec twoje sugestie nie są prawdziwe Cena użycia F35 też jest "rozrzutnie" większa niż F16. Tylko co z tego jeśli możliwości nieporównywalne na korzyść F35. Niektóre kraje używają AW101 nawet w wersji VIP. Pewnie nie wiedzą że działają rozrzutnie ;)))))

    3. GB

      P9, AW-101 jest droższy od MH-60 choćby z tego powodu że ma 3 silniki. Nie słyszałem aby US NAVY narzekała na jakość swoich MH-60.

  4. Muren

    W 2015 roku wycofaliśmy się z zakupu pięćdziesięciu śmigłowców, natomiast po ośmiu latach kupujemy cztery

    1. szon

      4 Merliny, 32 AW-149, 22 AW-101, ponad 20 Blackhowków (nielicząc tych, które już są lub zostały zamówione wcześniej). Trzymajmy się prawdy.

    2. Krzysztof33

      Znaczy - sukces! ;)

    3. kowalsky

      Po sześciu - siedmiu latach zachwycania się władzą dla niej samej.

  5. Szwejk85/87

    Osiem lat temu 50×Caracal. Już by były w lini....

    1. Franek Dolas

      Powiem więcej połowa by już pewnie nie latała.

    2. Paweł P.

      Masz wyobraźnie.

    3. szon

      Mogły zostać zamówione 16 lat temu kiedy zaczynały się rządy PO-PSL. Do końca ich kadencji były by dostarczone i PiS nie mógłby się z nich wycofać.

  6. GB

    Mnie bardziej interesuje czy ma już zamontowane systemy zop. Bo to różnie mówią, w tym że ich nie kupiono.

  7. Dudley

    Ciekawe jaką karę zapłaci Leonardo za roczne opóźnienie dostaw.

    1. Paweł P.

      Pół śmiglanka w gratisie, PL już przerabiała dodatkowe maszyny, aby zrekompensować obsówę... Nie zdziwiłbym się.

    2. Thorgal

      Ja to się zastanawiam czy w naszym umowach takowe kary się znajdują...

  8. Daro73

    Czyli szybciej, taniej i lepiej?

  9. Odyseus

    "Oprócz tego, dużą część elementów śmigłowca wyprodukowano w polskich zakładach PZL Świdnik" no śrubka to też element ...;) szkoda że nie ma podanych informacji dokładnie jaki udział w produkcji śmigłowców był zrealizowany w Polsce i ile z tych pieniędzy zostało w Świdniku a ile poszło do angielskiego Yeovil i włoskiego Vergiate bo coś my się wydaje że Świdnik tu robił tylko za słupa i żeby ta bajeczka że wybieramy te bo są robione w Polsce jakoś się sprzedała jak w przypadku tych Aw101 i AW149

    1. Franek Dolas

      Po co takie informacje podawać tacy jak ty przecież wszystko wiedzą - udział Świdnika to kilka śrubek i nakrętek i murowany słup. Mam nadzieję że po wyborach zniknięcie z forum?

  10. Anty 50 C-cali

    BRAWO!! Długo się wydaje, 4 lata - od podpisu na papierze? A w Brazylii, od podpisu w 2008, do końca pierwszego etapu integracji Caraczala z exocet - w 2013? W laboratorium....Pierwszy lot z tymi Exocet : 2016. 8 LAT OD PODISANIA KONTRAKTU. Przypomiam wybrano kotka w worku tuż prze wyborami 2015, w Polsce. A co nie podstawiali - pod H225M - na wystawie "naziemnej" - MU90 torpedy, ba Spajki nawet (!) dla daveinitów

  11. zibi

    Można odnieść wrażenie, że głównym kryterium jakie było brane przy zamawianiu sprzętu ostatnimi czasy, była jego dostawa byleby zdążyć na defiladę na dwa miesiące przed wyborami....

    1. P9

      zibi, to byłaby precyzja i zdolność, żeby w 2019 roku przewidzieć kiedy dokładnie będą wybory, zwłaszcza że tego w Polsce dalej oficjalnie tego nie wiadomo, a o przedwczesnych wyborach ciągle było słychać Chyba wyszedł ci komplement ;)))))

    2. Exfederale

      Dokladnie

    3. Odyseus

      @zybi gdyby orki mogły prócz pływania jeździć po ulicach Warszawy to też już dawno by były zamówione i na 15 sierpnia by błyszczały w tv ;)

  12. Hmmm.

    I cokolwiek by nie pisać, osiem lat temu człowiek mógł pomarzyć o takiej informacji. Ludzie szybko zapominają.

    1. Rupert

      Przez 6,5 roku obecna władza też niewiele zrobiła. Dopiero wojna w Ukrainie zmusiła do działania. Faktycznie, ludzie zapominają, ale nie wszyscy:).

    2. kia66

      Co by nie pisać, osiem lat temu byliśmy o "jeden podpis" od takiej informacji. Niestety pewien minister obraził się na Francuzów.

    3. Rusmongol

      @rupert. Wojna w Ukrainie wybuchła w 2014. Co wtedy zrobiono?

Reklama