- Wiadomości
AW101 już w drodze do Polski
Minister Mariusz Błaszczak przekazał, że rozpoczęły się dostawy śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych AW101. Pierwszy egzemplarz jest już w drodze do Polski – napisał Błaszczak na platformie X.

Autor. Mariusz Błaszczak/X
W maju bieżącego roku, na Defence24 pisaliśmy o tym, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego śmigłowca. Maszyna trafi do PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia.
Rozpoczęły się dostawy śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych #AW101. Pierwszy egzemplarz jest już w drodze do Polski! pic.twitter.com/TCfUCgekpq
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) August 7, 2023
Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Zbudowano tam już sześć hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.
Zobacz też
Umowę z firmą WSK PZL-Świdnik S.A. na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku. Koszt tych maszyn, wybranych na następców śmigłowców Mi-14, wyniósł 1,65 mld zł brutto, czyli ponad 380 mln EUR. Kontrakt objął cztery maszyny wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym. Umowa przewidywała offset o wartości 400 mln zł. Oprócz tego, dużą część elementów śmigłowca wyprodukowano w polskich zakładach PZL Świdnik, z którymi podpisano umowę. Zakłady należą do koncernu Leonardo.
Zobacz też
12 lutego 2019 roku w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101 przeznaczony dla norweskich SP, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON. 6 grudnia 2019 roku Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubiegłego roku, gdzie realizowany jest montaż końcowy tych śmigłowców.
Zobacz też
Nowe AW101 będą – przynajmniej jak na razie - najprawdopodobniej najcięższymi śmigłowcami w Wojsku Polskim, według producenta maksymalna masa startowa dla tego typu to 15,6 tony. Napęd stanowią trzy silniki, a kabiny o długości ok. 6,5 m i szerokości 2,5 m są zdolne pomieścić znaczną liczbę ludzi i sprzętu, dzięki czemu mogą być używane jako śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych i zadań ratowniczych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS