- Wiadomości
Argentyna nie kupi Gripenów. Sprzeciw Wielkiej Brytanii
Pomimo zainteresowania Argentyny zakupem 24 myśliwców JAS39 Gripen NG, produkowanych na licencji przez Brazylię, szanse na realizację transakcji są niewielkie. Wielka Brytania, która dostarcza niemal 1/3 komponentów Gripena, niechętna jest działaniom zagrażającym jej pozycji na Falklandach.

Obecnie na spornych wyspach stacjonują myśliwce Eurofighter Typhoon, które posiadają znaczną przewagę nad stosowanymi przez Argentynę samolotami Mirage III, czy izraelskimi IAI Kfir C7, których zakup negocjowany jest od wielu miesięcy. Są to maszyny znacznie mniej nowoczesne niż Gripen NG, których zakup i koprodukcję za ponad 5 mld dolarów zakontraktowała w ostatnim czasie Brazylia.
Argentyńskie władze zapowiedziały negocjacje na temat zakupu 24 myśliwców Gripen NG z Brazylią w ramach zaplanowanej modernizacji sił zbrojnych, która zakłada ponad 30% wzrost wydatków na ten cel. Londyn jednak studzi te zapędy. Brytyjskie firmy dostarczają około 30% kluczowych komponentów samolotów JAS39 Gripen, a od czasów wojny o Falklandy obowiązuje zakaz eksportu do Argentyny sprzętu wojskowego i jego komponentów.
Wśród brytyjskich części wykorzystywanych w Gripenach są tak kluczowe komponenty jak radar AESA firmy Selex ES czy fotel wyrzucany Martin-Baker Mk.10. O ile więc perspektywa produkcji komponentów dla brazylijskich myśliwców była przyczyną silnego brytyjskiego wsparcia dla Saab na rynku południowoamerykańskim, to sprzedaż do Argentyny zdaje się być wykluczona.
Wielu obserwatorów uważa, że jednym z celów modernizacji argentyńskich sił zbrojnych, szczególnie zaś floty, lotnictwa i sił specjalnych są plany odzyskania spornych wysp. Brytyjski sekretarz obrony Philip Hammond odmawia odpowiedzi zarówno w kwestii modernizacji argentyńskiej armii, jak też tego, czy Wielka Brytania będzie próbowała odzyskać Wyspy Falklandzkie, jeżeli zostaną one zajęte przez obce wojska.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS