Reklama

Siły zbrojne

Amerykańskie transportery opancerzone dla Argentyny?

KTO Stryker.
KTO Stryker.
Autor. 1st Lt. Henry Chan/Wikipedia

Stany Zjednoczone mają oferować Argentynie sprzedaż niekreślonej liczby kołowych transporterów opancerzonych M1126 Stryker w ramach procedury FMS. W przypadku dojścia stron do porozumienia oznaczałoby to kasację potencjalnego kupna przez Buenos Aires KTO Guarani 6x6 brazylijskiej produkcji.

Reklama

Informacja ta jest dość zaskakująca, zważywszy na stałe problemy gospodarcze Argentyny wpływające na jej zdolność do spłaty długów, przez którą Brazylia miała odmówić jej udzielenia kredytu o wartości około 400 mln USD na zakup wspomnianych kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6x6 w liczbie 156 wozów. Jako główny argument takiej decyzji podaje się ryzyko ponownej niewypłacalności Argentyny, która tym samym nie spłaci zaciągniętego kredytu. Dotychczas jednak sprawa nie została rozwiązana, zatem można przypuszczać, że stale trwają rozmowy pomiędzy państwami. Wejście oferty amerykańskiej w formie FMS oznacza pogorszenie brazylijskiej oferty, zwłaszcza jeżeli sprzedane zostałyby wozy używane np. przed modernizacją do wersji z dnem w kształcie litery V. Tym samym kwestia pozyskania przez Argentynę nowych kołowych transporterów opancerzonych nabiera szerszej perspektywy.

Reklama
Reklama

M1126 Stryker to amerykański kołowy transporter opancerzony opracowany przez General Dynamic Land Systems Canada (GDLS-C) na bazie rodziny wozów LAV III dla armii amerykańskiej. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 350 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 96 km/h. Uzbrojenie główne wozu zostało umiejscowione w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector i stanowi je wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny Mk 19 kal. 40 mm. Istnieje możliwość integracji z nim innych modułów uzbrojenia oraz systemów wieżowych wyposażonych w różnego typu armaty małokalibrowe. Opancerzenie Strykera zapewnia jego załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm dzięki implementacji pancerza ceramicznego na bazowym kadłubie wykonanym  ze stalowych płyt o wysokiej twardości. Co więcej, na pojeździe można implementować pancerz siatkowy/prętowy, który zwiększa jego odporność na pojedyncze głowice kumulacyjne.

Czytaj też

KTO Stryker.
KTO Stryker.
Autor. Sgt. 1st Class Jason Shepherd/US Army.
Reklama
Reklama

Komentarze