Reklama

Siły zbrojne

68 mln dolarów na obsługę F-22 Raptor. USAF szukają oszczędności

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

US Air Force podpisały z koncernem Lockheed Martin kontrakt na obsługę myśliwców 5. generacji F-22 Raptor. Prace mają być realizowane przede wszystkim w bazie lotniczej Hill w Utah. Jest to element programu konsolidacji obsługi, który powinien przynieść około 300 mln dolarów oszczędności.

Umowa, której termin upływa 31 grudnia 2015 roku, obejmuje prace związane z podtrzymywaniem zdolności do działania myśliwców F-22 Raptor. Jej realizacja jest związana z trwającym „okresem przejściowym”. W ramach poszukiwania oszczędności USAF i Lockheed Martin uruchomiły we wrześniu 2014 roku 21-miesięczny program konsolidacji obsługi technicznej. Prace realizowane były dotąd przez centrum koncernu Lockheed Martin w kalifornijskim Palmdale i Ogden Air Logistics Complex, znajdującym się w bazie lotniczej sił powietrznych  Hill w stanie Utah, mają być w przyszłości realizowane tylko w tej drugiej lokalizacji.

Jak oszacowali eksperci USAF, oszczędności w cyklu życia F-22 wyniosą przeszło 300 mln dolarów. Przy tym, zgodnie z danymi U.S. Government Accountability Office, przy realizacji tych samych zadań związanych z modyfikacją i przeglądami F-22 Ogden ALC wykazuje się znacznie większą wydajnością pracy, liczoną w godzinach.

Czas eksploatacji myśliwców F-22 Raptor oszacowany jest na 30 lat i 8 tys. godzin lotu, a program modernizacji strukturalnej w celu jego wydłużenia wart jest co najmniej 100 mln dolarów. Ponieważ maszyny tego typu są używane wyłącznie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, koszty są w całości ponoszone przez USAF. Obecnie w służbie znajdują się 184 samoloty F-22 Raptor.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Kristof

    Ciekawe kiedy polska kupi takie maszyny

    1. kzet69

      F-22 nie jest na sprzedaż, nie ma zgody kongresu na sprzedaż do żadnego kraju, Japonii odmówiono.

  2. 666

    F22 jest ogromny - popatrzcie na pilota - jak zabaweczka, klocek lego. Zauważalne, że zarówno jankesi, jaki rosjanie swoje myśliwce budują o j/3 większe od konkurencji. Tak było w przypadku F15 i Su 27 - po dwadzieścia metrów długości, tak samo Raptor i Pak-fa w porównaniu do EF czy Rafale.

    1. b3rs

      USA i Rosja to jest konkurencja...

    2. statystyk

      dlatego F-35 ze swoimi 2 szt. AIM-120 o jednocyfrowym prawdopodobieństwie trafienia każdy zwyczajnie statystycznie nie ma szans w starciu BVR a WVR to już zupełna katastrowa w przypadku F-35. Wobec zasięgów systemów jak S-400 zasięgi małych myśliwców dla państw jak USA czy Rosja są zupełnie nieperspektywiczne jeśli chce się napadać na inne państwa

  3. m a

    Fajne maszynki. Ciekawe czy 10 sztuk f22 poradzilo by sobie z calym naszym lotnictwem ? Jakies sugestie ?

    1. 888

      Swoimi mozliwościami pewnie tak, lecz samo miesjce startu/powrótu tych maszyn musiałoby ściśle odpowiadać ich wymaganiom technicznym. Skąd miałyby niby wystartować w europie?

    2. qwert

      chyba nawet 5 w zupełności wystarczy. Amerykanie robili symulowane walki F-22 z F-16. To ponoć przepaść. Ale cóż nie na sprzedaż :(

    3. okapoka

      Sądząc po wynikach ćwiczeń natowskich f-22 vs nowoczesne myśliwce gen 4+, szanse na ujście z życiem określa się na 1:10. Dla porównania dla maszyn F-35 vs 4+ jest to 1:6.

Reklama